וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאז תחילת הסגר: עלייה של עשרות אחוזים בפניות חיילים לעזרה נפשית

18.10.2020 / 14:21

היקף המשרתים המבקשים סיוע נפשי זינק בשבועות האחרונים בשל הקורונה, בהם גם מפקדים שקורסים תחת הלחץ. גורם בחיל הרפואה הסביר שהחרדה מתעצמת בשל אי הוודאות, היעדר קשר רציף עם המשפחה ועוצר היציאות בבסיסים. צה"ל: מערך בריאות הנפש פרוס ביחידות וערוך לתמיכה בחיילים

בווידאו: אמא לטירונית מתייחסת להחלטה לשלוח חיילים לבידוד ביתי/עריכה: ניר חן

היקף החיילים שפונים לקבלת סיוע נפשי זינק בעשרות אחוזים מאז תחילת הסגר הכללי לבלימת התפשטות הקורונה - כך אומרים בשיחות סגורות גורמים מקצועיים מחיל הרפואה. על פי הגורמים, העלייה החדה נובעת מהמתח והחרדה שחווים החיילים, בעיקר בשל תחושת אי הוודאות בשל התפשטות המגיפה בצה"ל ובחברה הכללית, וכן על רקע המתיחות בבתים.

לוואלה! NEWS נודע כי המצב המתוח משפיע גם על הסגל הפיקודי בבסיסי ההדרכה. באחד המקרים בקריית ההדרכה, סמלת ביצעה "שביתה איטלקית" במחאה על כך שלא אפשרו לה לצאת לטיפול רפואי, במקרה אחר מפקד מחלקה פרץ בבכי מול מפקדים אחרים בעקבות העומס. המקרים הועברו לצה"ל וטופלו על ידי סגל הפיקוד הבכיר באמצעות שיחות ותגבור המפקדים בכוח אדם.

"החרדה מתגברת בעיקר כשיש חוסר יציבות בלוחות בזמנים של החייל, כשיש שינויים תכופים. זה משדר לחץ", הסביר גורם צבאי מקצועי. "גם העובדה שאין קשר רציף עם הבית ושמשך השהות בבסיסים גדל מוסיפים לכך".

יחידת קשרי חוץ של אגף המודיעין, קריה, תל אביב. ניב אהרונסון
"החרדה מתגברת כשיש חוסר יציבות"/ניב אהרונסון

לדבריו, "חיל הרפואה ערוך לעלייה בפניות החיילים בכמה תצורות. אבל יחד עם זאת, המפקדים צריכים להיות יותר ערניים למצב החיילים. עליהם להתעניין יותר, לשאול, ולהעיר את תשומת הלב של גורמי הרפואה בכל יחידה. ככל שיציגו נתונים מוקדם יותר - כך ייטב".

בדובר צה"ל לא הכחישו את העלייה בהיקף הפניות בתחום בריאות הנפש. "מערך בריאות הנפש פרוס בכלל יחידות צה"ל, בדגש על היחידות הסגורות, וערוך ללוות ולתמוך את כלל המשרתים", נמסר. "בעקבות הקורונה המערך החל בטיפול מרחוק, בנוסף למפגשים הפרונטליים בכדי לתת מענה למשרתים שחווים קשיי נגישות לטיפולים בשל המצב, ולטובת הרחבת המענה הניתן בשגרה. כמו כן, המערך מתדרך את הדרג הפיקודי לטיפול ייחודי בחיילים עקב המצב, לרבות מתן כלים ייעודיים לכך".

חיילי צה"ל עומדים במחסומי קורונה, אשקלון, 7 באוקטובר 2020. שי מכלוף
זינוק בתקופת הקורונה. חייל במחסום באשקלון/שי מכלוף

בנוסף, חיילים מבית הספר לחי"ר, בסיס הטירונים של חיל ההנדסה בצוקי עובדה, ובסיסי האימונים החטיבתיים בזרוע היבשה, סיפרו כי הם נותרו בבסיסים יותר מארבעה שבועות ברציפות - חלקם אף 40 ימים. לדבריהם, רק לאחר פנייה לוואלה! NEWS או דרישות מהמפקדים, החליטו לשחרר אותם לסוף שבוע בבתים. חלקם אמורים לצאת לחופשה רק בימים הקרובים.

על היקף החופשות של החיילים, בדגש על בסיסים סגורים, הכשרות וטירונים, דובר צה"ל מסר כי "הרציפות התפקודית והכשרת הלוחמים והמפקדים בצל הקורונה היא מדיניותו הראשית של צה"ל. על כן, צה"ל ממשיך להכשיר את כוחותיו גם בצל התפשטות נגיף הקורונה".

עוד נמסר כי "בעקבות העלייה בתחלואה, הוחלט על עוצר יציאות על מנת לשמור על בריאות המשרתים וכשירותו המבצעית של צה"ל. המפקדים פועלים בכל העת למען רווחת ובריאות המשרתים בזמן עוצר יציאות".

גורמי צבא הוסיפו כי על מנת לאפשר התרעננות בבסיסי ההכשרה מתקיים תגבור של מענה לוגיסטי, כביסות והארכות שעות הפנאי של החיילים. על פי החלטת אגף המבצעים, בקשת יציאה חריגות עולות לאישור קצין בדרגת אלוף. במקרה המדובר הוגשה בקשת יציאה חריגה שלא קיבלה אישור.

חיילי צה"ל בכותל המערבי, 4 בינואר 2016. אסתר רוביאן, פלאש 90
"המפקדים צריכים להיות ערניים יותר". חיילים בכותל/פלאש 90, אסתר רוביאן

כמו כן, חיילים ממחנות הטירונים ועיר הבה"דים סיפרו על תופעת גניבות, שנובעת בעיקר מהשהות הממושכת בבסיסים ועקב המעבר לבידוד. "חיילים שחוזרים ליחידה מגלים שהציוד הצבאי שלהם נגנב ואז המפקדים מאיימים במשפט, חלקם אף הועמדו לדין", סיפר אחד החיילים שמשרת בבסיס ההדרכה. "זה לא משנה מה העונש או גובה הקנס - למה לשפוט את החייל?".

אחד מהורי החיילים שבעברו היה משרת קבע, קרא למפקדים לגלות רגישות. "יש לארגן מעקב פרטני אחרי כל מי שהוחלט שיישאר עד 28 יום בבסיס ומעבר לכך בגלל צורכי הצבא - ולגלות כלפיו רגישות. לא רק בחופשות הביתה, אלא בכלל", אמר. "מה פתאום שופטים אותו כי המפקדים לא דאגו לשמירה על הציוד? צריך לתת להם מעטפת ולעקוב אחר מצבם הנפשי, במיוחד ביחידות בהן החיילים לא ראו את הבית כבר תקופה ארוכה".

מדובר צה"ל נמסר כי "הטענות בדבר הגניבות אינן מוכרות וייבדקו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully