וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוכנסו לחדר האוכל בניגוד להנחיות ורבו מי ייכנס ראשון: עדויות מהקטטה בגבעתי

12.10.2020 / 19:33

חיילים ומפקדים סיפרו כי התקרית החלה כששתי פלוגות מקפסולות שונות הגיעו באותה השעה לחדר האוכל, בניגוד לנהלים. בין החיילים פרץ ויכוח מי ייכנס ראשון, במהלכו נפצעו 21 מהם. חיילים העידו: "אמרו קללות על ערבים". דובר צה"ל: הוטל עוצר אימונים, מפקדי הפלוגות יינזפו

בווידאו: של אמיר בוחבוט ממחנה הר קרן יממה אחרי הקטטה בגבעתי/צילום: אמיר בוחבוט, עריכה: ניר חן

עדויות שהגיעו היום (שני) לידי וואלה! NEWS מעלות חשד כי הקטטה ההמונית בבסיס הטירונים של גבעתי פרצה בשל רשלנות מצד סגל הבסיס, וכללה גילויי גזענות מצד החיילים. הוויכוח אתמול, במהלכו נפצעו 21 חיילים, החל סביב הכניסה לחדר האוכל, אליו היו אמורים להגיע בנפרד ובשעות שונות בהתאם למתווה הקפסולות.

לפי העדויות, בתום אימון הגיעו חיילי פלוגות ההכשרה של גדוד שקד וגדוד הסיור הבדואי לחדר האוכל שבבסיס הר קרן, בניגוד לנהלים. לאחר המתנה ממושכת, החלו חיילים משתי הפלוגות להתווכח ביניהם על הכניסה לחדר האוכל.

מפקד חטיבת גבעתי, אלוף-משנה איציק כהן, ערך היום תחקיר לתקרית. לאחר ששמע את שאירע, הורה כהן על עוצר אימונים בשתי הפלוגות עד לסוף השבוע הקרוב. כלל החיילים המעורבים והמפקדים שלא מנעו את התקרית יטופלו בחומרה, ומפקדי הפלוגות יינזפו.

שטח האימונים של גבעתי בבסיס הר קרן. יממה אחרי הקטטה בה נפגעו 21 חיילים , 12 באוקטובר 2020. אמיר בוחבוט
שטח האימונים בבסיס הר קרן, היום/אמיר בוחבוט

"יש כלל ברור בחטיבה, קפסולה לא נפגשת עם קפסולה בגלל הקורונה", אמר מפקד בגבעתי. הוא סיפר כי "שתי הפלוגות הגיעו מאימון לחדר האוכל בניגוד לנוהל והלוחמים רבו מי ייכנס ראשון לאכול. בהתחלה זה התחיל בקללות, עבר לדחיפות, עד שאחד החיילים שלף רובה ונתן קת בפרצוף של אחד החיילים. זה היה במיקרו תבור ולא בM-16, רק לחשוב מה היה יכול לקרות".

לדברי המפקד, "אחר כך הצטרפו כל האחרים. חיילים נתנו מכות אגרוף והשתמשו בנשק. שמעתי שאחד החיילים דרך נשק". הוא הביע צער על המפגש הטעון בין היחידות ואמר כי "כואב לי מאוד לא רק בגלל שמדובר בחיילים - אלא ביהודים ובדואים - אנחנו אחים, זה חמור פעמיים".

חייל מגדוד הסיור המדברי העיד על גילויי גזענות במהלך האירוע. "עמדנו בכניסה לחדר האוכל. הגיעו חיילים לא מהפלוגה שלנו והתחילו לקלל אותנו. ממש גזענות. אני לא רוצה להגיד מה הם אמרו לנו. אנחנו אחים. אנחנו ביחד", סיפר. "אני מתבייש במה שקרה, אסור שזה יקרה. דיברו אלינו לא יפה, אמרו קללות על ערבים, זה לא מכובד".

לפי עדות נוספת של חיילים בשטח, "סמלים וקצינים רצו למקום כדי להפריד ובגלל זה הרבה חיילים נפגעו. הרוב מכות יבשות". עוד אמרו, כי הם "מתביישים שהגענו למצב הזה. לריב על אוכל".

שטח האימונים של גבעתי בבסיס הר קרן. יממה אחרי הקטטה בה נפגעו 21 חיילים , 12 באוקטובר 2020. אמיר בוחבוט
"כואב לי, לא בגלל שמדובר בחיילים - אלא ביהודים ובדואים". הכניסה לבסיס הר קרן/אמיר בוחבוט

המפקד הוסיף כי "מפקד פלוגה ששלח את החיילים בלי לבדוק מי כבר נמצא בכניסה לחדר האוכל ומה לוחות הזמנים נכשל במשימה שלו למנוע התפשטות. זה לב התחקיר. אני גם יודע שהרס"ר של הר קרן לא היה אתמול בבסיס וזו לא סיבה לחוסר סדר. במיוחד אחרי שיש לנו נדבקים בקורונה בבא"ח ומבודדים".

שבעה חיילים שנפצעו באורח קל פונו אמש לבית החולים סורוקה בבאר שבע, ושוחררו הבוקר חזרה לבסיס. 14 חיילים נוספים טופלו במקום.

צה"ל: אירוע חריג וחמור שאינו עולה בקנה אחד עם ערכי הצבא

מדובר צה"ל נמסר כי "מהתחקיר עולה כי בזמן ההמתנה לחדר האוכל, התפתח ויכוח על תור הכניסה לארוחה, לכדי עימות אלים בהשתתפות כ-30 חיילים מפלוגת ההכשרות של יחס"ר 585 ופלוגת ההכשרות של גדוד שקד. כעשר דקות לאחר תחילת האירוע, עם הגעת מפקד המחזור למקום, הקטטה הופסקה. קטטה נוספת התרחשה במרפאת הבא"ח בין שני חיילים שנדרשו לטיפול. זו הופרדה במהירות על ידי המפקדים".

"מפקד החטיבה מצא כי נפל כשל פיקודי של כל שרשרת הפיקוד שנכחה באירוע משתי הפלוגות ואי מימוש כלל היכולות למניעת האירוע בשלביו הראשונים. בעקבות האירוע, הורה מפקד החטיבה על עוצר אימונים עד לסוף השבוע הקרוב לשתי הפלוגות, העברת שיעורי חינוך בנושא ערכים וקבלת האחר, שבסופם יתקיים ערב משותף לפלוגות בראשות מפקד בסיס האימונים", נמסר.

בצה"ל גינו את התקרית והוסיפו כי "מדובר באירוע חריג וחמור שאינו עולה בקנה אחד עם ערכי צה"ל וההתנהגות הנדרשת מחייליו. צה"ל מגנה התנהגות פסולה מסוג זה וימשיך לפעול באופן ייזום למיגור אירועים דומים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully