וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פארסת הצוללות תוכרע בבג"ץ אבל מסקנה אחת ברורה: הממשלה בסוף דרכה

21.10.2020 / 21:03

ההצעה של האופוזיציה היתה נראית חסרת סיכוי, אך לוין וזוהר לא ראו את הנולד ונתניהו לא התבייש לקטוע ישיבת קבינט קורונה. אם הם היו עם היד על הדופק, ספק אם היינו עדים לפארסה הזו במליאה. מסקנה אחת ברורה: הקואליציה בקריסה והבחירות בפתח

בווידאו: ביטול ההצבעה על ועדת החקירה לפרשת הצוללות/צילום: ערוץ כנסת

הדרמה היום (רביעי) במליאת הכנסת, שאישרה את ההצעה של ח"כ תמר זנדברג (מרצ) ושל יש עתיד-תל"ם להקים ועדת חקירה פרלמנטרית בפרשת הצוללות, עשויה להיות מוכרעת בזירה המשפטית ולהוסיף דלק למלחמת הרשויות. לאחר ההצבעה מיהר יו"ר הכנסת, יריב לוין, לבטל אותה. את הוויכוח אם עמדה לו הסמכות לבטל את ההצבעה, ניתן לפתור אם ימצאו תשובות לשתי שאלות מרכזיות.

שאלה אחת נוגעת לאופי ההצבעה: האם הממשלה ביקשה לקיים הצבעה שמית קודם שהחלה ההצבעה האלקטרונית? לטענת יו"ר הקואליציה מיקי זוהר התשובה חיובית. שאלה נוספת היא אם ליו"ר הקואליציה יש בכלל סמכות לבקש הצבעה שמית מטעם הממשלה או שסמכות זו ניתנה רק לשר או סגן שר שנמצא באותה עת במליאת הכנסת.

שתי השאלות הללו נבחנות עתה בייעוץ המשפטי של הכנסת. ההערכה היא כי הכרעה סופית תתקבל בבג"ץ. על דבר אחד אין מחלוקת: הוויכוח בין הקואליציה לאופוזיציה לא היה נולד אם לוין וזוהר היו רואים את הנולד. השניים לא צפו שמדובר בהצעה עם נפיצות גבוהה, כזו שיש להתייחס אליה ברצינות יתר מכל הצעת אופוזיציה רגילה.

מהומה במליאת הכנסת לאחר אישור וביטול הקמת ועדה לחקירת פרשת הצוללות, 21 באוקטובר 2020. שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
לא ראה את הנולד. יו"ר הכנסת יריב לוין במליאת הכנסת, היום/אתר רשמי, שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

אם השניים היו עם היד על הדופק, ספק אם היינו עדים לפארסה הזו במליאה. יו"ר הכנסת לוין היה צריך לנהל את הישיבה בעצמו ולא לשלוח למשימה את אחד מסגניו - במקרה הזה מנסור עבאס מהרשימה המשותפת. זוהר היה צריך לוודא שכל חבריו במפלגה ובקואליציה יגיעו להצביע.

לכאורה, ההצבעה על הקמת ועדת חקירה היתה ללא סיכוי ממשי. חברי הכנסת של כחול לבן הודיעו מראש שייעדרו, בניסיון להימנע ממצב בו הם מצביעים נגד הבטחת בחירות חשובה שלהם - ומביכים את עצמם. בליכוד היו אמורים לגייס את חברי הקואליציה, כאמור, כדי להפיל את ההצעה במליאה.

בפועל, השרים וחברי הכנסת לא הופיעו במליאה: חלקם נכחו בדיוני קבינט הקורונה ואחרים התמהמהו במסדרונות הכנסת. האופוזיציה רשמה הישג - 25 תמכו בהקמת הוועדה בפרשת הצוללות, 23 התנגדו. אולם קולות הצהלה של האופוזיציה היו מוקדמים מדי.

עוד בוואלה!

בכחול לבן בוחנים את כוונות הליכוד, ודורשים לקדם שורת מינויים שעוכבו

לכתבה המלאה

לוין ביקש להחליף את סגנו עבאס שניהל את הישיבה, הודיע על ביטול ההצבעה הראשונה, וקיים הצבעה מחדש. האופוזיציה החרימה את ההצבעה השניה, והמליאה דחתה את הקמת ועדת החקירה.

בתיעוד מהמליאה נראה זוהר ניגש כמה פעמים קודם ההצבעה לעבאס, אך לא נשמע בווידאו מה הוא אומר לו. עבאס נשמע מגיב: "אוקיי". זוהר טוען כעת כי ביקש אז מעבאס לקיים הצבעה שמית, ועבאס טען בתגובה כי הוא לא שמע. בניגוד להצבעה אלקטרונית, שבה כל חברי הכנסת מצביעים במסך במקום מושבם, בהצבעה שמית, מזכירת הכנסת, ירדנה מלר-הורביץ, קוראת בשמותיהם של חברי הכנסת לפי סדר, וכל אחד מהם, בזה אחר זה, אומר בקול רם את הצבעתו - בעד או נגד. במקרה כזה, הסיכוי להעביר את ההצעה נמוך יותר.

לוואלה! NEWS נודע כי זמן קצר לפני שהכנסת הצביעה בפעם השנייה על הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בפרשת הצוללות, ראש הממשלה נתניהו פעל לסכל את ההצעה. הוא התקשר לאחד מיועציו בכנסת, ובמהלך השיחה בין השניים וידא ראש הממשלה שיש לו רוב נגד הקמת הוועדה.

מהומה במליאת הכנסת לאחר אישור וביטול הקמת ועדה לחקירת פרשת הצוללות, 21 באוקטובר 2020. שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
המהומה במליאת הכנסת/אתר רשמי, שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

תקנון הכנסת קובע כי ניתן לערוך הצבעה שמית לפי דרישה בכתב של 20 חברי כנסת או לפי דרישת הממשלה. האם זוהר ביקש לקיים הצבעה כזו קודם שהחלה ההצבעה הרגילה? האם הוא נחשב נציג הממשלה או רק סגן שר ושר?

השר צחי הנגבי וח"כ דוד ביטן מהליכוד, שכיהנו בעבר בתפקיד יו"ר הקואליציה, אמרו לוואלה! NEWS כי בסמכותו של יו"ר הקואליציה לבקש הצבעה שמית בשם הממשלה. "זה נוהל עתיק יומין", אמר הנגבי. לדבריהם, כך גם היה בפועל בהצבעות אחרות בעבר.

המשמעות חורגת מההחלטה הזו בלבד: אם שופטי בג"ץ או כל גורם משפטי יקבע אחרת - תהיה עילה לפסול עשרות הצבעות בעבר. גם מזכירת הכנסת קבעה כך, אך באופוזיציה מתעקשים על כך שמי שצריך לבקש הוא שר או סגן שר.

טרם יוכרעו שתי השאלות, מסקנה אחת רק התחדדה היום יותר: הקואליציה הנוכחית נותרה ללא כל זכות קיום - ניהולה כושל, תפקודה מעיד על סימני גסיסה אחרונים ואיום הבחירות אינו רק מרחף מעליה - אלא כבר חי בתוכה. חברי כחול לבן נעדרו, חברי הליכוד לא הופיעו ונתניהו לא התבייש לרגע כשקטע ישיבת קבינט קורונה כדי לשלוח את שריו לסכל ועדת חקירה שהיתה עלולה בעיקר לפגוע בו פוליטית. אם הבחירות כבר נכפו על אזרחי ישראל, מוטב שהם ייצאו לדרך - ובהקדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully