וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגע לפני ההצבעה החוזרת: נתניהו פעל מאחורי הקלעים נגד ועדת חקירת הצוללות

21.10.2020 / 18:40

לוואלה! NEWS נודע כי לפני שההצעה להקים ועדת חקירה פרלמנטרית בפרשה עלתה בפעם השנייה במליאה, ראש הממשלה פעל לסכל אותה, והתקשר לאחד מיועציו בכנסת על מנת לוודא שיש לו רוב להפילה. הוא אף קטע את ישיבת קבינט הקורונה ושלח את שרי הליכוד להצבעה

בווידאו: ביטול ההצבעה על ועדת החקירה לפרשת הצוללות/צילום: ערוץ כנסת

זמן קצר לפני שהכנסת הצביעה בפעם השנייה על הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בפרשת הצוללות, ראש הממשלה בנימין נתניהו פעל לסכל את ההצעה - כך נודע היום (רביעי) לוואלה! NEWS. נתניהו התקשר לאחד מיועציו בכנסת, ובמהלך השיחה בין השניים וידא ראש הממשלה שיש לו רוב נגד הקמת הוועדה.

כפי שפורסם מוקדם יותר, נתניהו אף קטע את ישיבת קבינט הקורונה שהתכנסה באותה העת, ושלח את שרי הליכוד להצבעה במליאה נגד הקמת הוועדה. בליכוד סירבו להגיב לדברים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בדיון על "הכישלון המחפיר של ראש הממשלה בניהול המשבר הכלכלי והבריאותי",19 באוקטובר 2020. שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
פעל מאחורי הקלעים לסכל את ההצעה להקמת ועדת חקירה בפרשת הצוללות. נתניהו/אתר רשמי, שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

לבסוף, אחרי שהתקיימה הצבעה שמית בפעם השנייה, ההצעה נפלה ללא תומכים. זאת, בין היתר לאחר שהאופוזיציה החרימה את ההצבעה במחאה על כך שיו"ר הכנסת יריב לוין פסל את ההצבעה הראשונה בה הפסידה הקואליציה.

בהצבעה הראשונה מליאת הכנסת אישרה את הקמת ועדת החקירה הפרלמנטרית בפרשת הצוללות, אך בקואליציה דרשו לפסול את ההצבעה הראשונה בטענה כי לא הייתה התייחסות לדרישה לקיימה באופן שמי - ויו"ר הכנסת יריב לוין קיבל את בקשתם ופסל אותה. בהצבעה החוזרת דחתה מליאת הכנסת את הקמת ועדת החקירה ברוב של 44 מתנגדים, ללא תומכים או נמנעים.

מהומה במליאת הכנסת לאחר אישור וביטול הקמת ועדה לחקירת פרשת הצוללות, 21 באוקטובר 2020. שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
ח"כים מהאופוזיציה זועמים על ביטול ההצבעה, היום/אתר רשמי, שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

עם ההכרזה על תחילת ההצבעה החוזרת, נתניהו עצר את ישיבת קבינט הקורונה ושיגר את שרי הליכוד להצביע במליאה נגד ההצעה. אנשי כחול לבן נעדרו מההצבעה הראשונה בטענה כי הודיעו מראש שייעדרו, למרות שהייתה זו הבטחת הבחירות של המפלגה.

בכחול לבן הסבירו כי נעדרו מההצבעה היות והמפלגה לא רוצה לשתף פעולה "עם ניסיונות שבועיים של האופוזיציה להביך את הקואליציה, ולהעלות הצעות שאין להן היתכנות". לדבריהם, יו"ר המפלגה בני גנץ "התבטא השבוע ואמר כי מדובר בפרשה חמורה שצריכה להיבדק. מסיבה זו הוא בוחן בימים אלה ועדת בדיקה של מערכת הביטחון בנושא זה, כפי שנכון וצריך לעשות".

תוצאות ההבצעה להקמת ועדת חקירה לפרשת הצוללות 21 באוקטובר 2020. -, אתר רשמי
תוצאות ההצעה שנפסלה/אתר רשמי, -

חברי הכנסת מהאופוזיציה יצאו מהמליאה במחאה על ביטול ההצבעה ולא השתתפו בהצבעה השנייה. בייעוץ המשפטי של הכנסת ייבחנו כעת את ההצבעה, ובמרכזה השאלה אם הממשלה ביקשה לקיים הצבעה שמית לפני תחילת ההצבעה הרגילה.

לאחר ההצבעות מסר לוין כי "לא אאפשר מחטפים ועיוות של תוצאות הצבעות ודריסת התקנון במליאת הכנסת. בהתאם לתקנון הכנסת, סגן היו"ר (מנסור) עבאס חייב היה להכריז על הצבעה שמית כשהתבקש לעשות כן, ולא עשה זאת. מעבר לכך, כשמתקיימת הצבעה אלקטרונית, יש להודיע על כך באופן ברור ולציין את שם הנושא העומד להצבעה, וכן לאפשר לחברי הכנסת לשבת במקומותיהם. אף אחד מהדברים הבסיסיים הללו לא נעשה. מדובר באירוע חמור שאיני מתכוון לעבור עליו לסדר היום".

מהומה במליאת הכנסת לאחר אישור וביטול הקמת ועדה לחקירת פרשת הצוללות, 21 באוקטובר 2020. שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"מדובר באירוע חמור שאיני מתכוון לעבור עליו לסדר היום"./אתר רשמי, שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

בהמשך שוחח לוין עם סגן יו"ר הכנסת מנסור עבאס (הרשימה המשותפת). בהודעה משותפת מטעם השניים נמסר כי "עבאס הסביר כי לא שמע את הבקשה הראשונה להצבעה שמית, אלא שמע רק את הבקשה השנייה, לאחר שהפעיל את ההצבעה האלקטרונית. לכן אף כאשר הופיעו תוצאות ההצבעה האלקטורנית על הלוח, לא הכריז על תוצאות רשמיות עד שיברר את חוקיות ההצבעה".

עוד הוסיפו כי "לאחר שצפו בסרטון הוידאו ממליאת הכנסת, הסכימו יו"ר הכנסת וסגן היו"ר עבאס כי היה נכון לבטל את תוצאות ההצבעה ולערוך אותה מחדש".

ההצעה להקמת הוועדה היא של יו"ר סיעת מרצ ח"כ תמר זנדברג, וסיעת יש עתיד-תל"ם, ומטרתה להקים ועדת חקירה פרלמנטרית בפרשת הצוללות. ההצעה נועדה להביך את כחול לבן לאחר שבשבוע האחרון ראשי המפלגה, בני גנץ וגבי אשכנזי, הביעו תמיכה פומבית בהקמת ועדת חקירה בפרשה, כחלק מהחרפת הטון מול הליכוד במשבר הקואליציוני על התקציב.

"מליאת הכנסת קבעה באופן מפורש לפתוח בוועדת חקירה על פרשת הצוללות. החלטת היו"ר לבטל את התוצאות הן כתם על הדמוקרטיה. אם צריך נעתור לבג"ץ", אמרה ח"כ זנדברג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully