וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיסה חריגה לסודאן: מטוס ששימש שליחים של ממשלת ישראל טס לחרטום ושב ארצה

עודכן לאחרונה: 22.10.2020 / 0:18

מטוס המנהלים המריא מנתב"ג וחזר לישראל כעבור כמה שעות, אולם לא ידוע מי נמצא בטיסה. זאת, על רקע המגעים שמתקיימים בין המדינות על מהלך נורמליזציה אפשרי. מוקדם יותר הודיע פומפאו: החל תהליך הסרתה של סודאן מרשימת המדינות הנותנות חסות לטרור, מקווים לנורמליזציה

בווידאו: הצהרת פומפאו על הסרת סודאן מרשימת הטרור/צילום: רויטרס

מטוס מנהלים ישראלי המריא היום (רביעי) מנתב"ג בטיסה ישירה לחרטום בירת סודאן, ושב לאחר כמה שעות. זאת, על רקע המגעים בין ארצות הברית, ישראל וסודאן על כינון יחסי נורמליזציה בין המדינות. מדובר בטיסה חריגה ביותר, כמוה כמעט ולא התקיימו עד היום. במטוס זה נעשה שימוש פעמים רבות בעבר לשליחויות של גורמים רשמיים בממשלת ישראל, אם כי לא ברור מי נמצא בטיסה.

בזמן שהמטוס שהה בחרטום, קיים שר החוץ האמריקני מייק פומפאו תדרוך לתקשורת בו התייחס לסוגיית הנורמליזציה בין ישראל לסודאן, והודיע כי החל תהליך הסרתה של חרטום מרשימת המדינות הנותנות חסות לטרור.

"אנחנו מאמינים שיש בסיס משפטי מוצק למהלך כזה וגם שנשיג לכך קונצנזוס בקונגרס", הבהיר פומפאו. "הדגשנו בפני סודאן כי יש לה אינטרס גדול לקבל החלטה ריבונית לנרמל את היחסים עם ישראל, אנחנו מקווים שסודאן תעשה זאת ותעשה זאת מהר", הוסיף. הוא גם הבהיר כי ארצות הברית פועלת "בחריצות" בשביל מטרה זו.

שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו במהלך מסע"ת בוושינגטון ארה"ב 21 באוקטובר 2020. רויטרס
"מקווים שסודאן תנרמל את היחסים עם ישראל, ותעשה זאת מהר". פומפאו/רויטרס

פומפאו אמר את הדברים בשיחה עם עיתונאים ימים ספורים לאחר שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע שסודאן תוסר מרשימת הטרור, לאחר שהיא העבירה כספים לפיצוי קורבנות טרור אמריקניים ובני משפחותיהם. הוא אף הבהיר כי הסרת סודאן מהרשימה, קשורה לשאלה האם היא תסכים לנורמליזציה של היחסים עם ישראל.

הלחץ האמריקני על סודאן לנרמל את יחסיה עם האויבת לשעבר ישראל, הוביל לדיון ציבורי בנושא שנחשב לטאבו שנים ארוכות, וחשף מחלוקות שעשויות להקשות על הסדר מהיר עם ישראל.

ההנהגה הצבאית בממשל הזמני במדינה מצדדת בכינון קשרים עם ישראל, בעוד שארגונים אזרחיים, כולל פוליטיקאים מהשמאל ואסלאמיסטים, מסתייגים מכך. הממשלה המורכבת מטכנוקרטים הדפה עד כה את המהלכים האמריקניים שדחפו את סודאן ללכת בעקבות איחוד האמירויות הערביות ובחריין.

עוד בוואלה!

בסודאן נרתעים מנורמליזציה מהירה עם ישראל: "צריך יציבות כלכלית ופוליטית"

לכתבה המלאה

לפי שני גורמים בכירים בממשלת סודאן, הזהירות של חרטום בנושא משקפת את החששות ששינוי כה משמעותי במדיניות החוץ של המדינה בזמן משבר כלכלי, עשוי להפר את האיזון בין הפלג הצבאי לפלג האזרחי - ולהעמיד בסכנה את הישרדות הממשלה.

"קבלת החלטה היסטורית על יחסים עם ישראל דורשת יציבות כלכלית ופוליטית במדינה", אמר אחד הגורמים. "אחרי הסרת הסנקציות האמריקניות, סודאן תוכל לדון בנורמליזציה עם ישראל וביתרונות שתשיג סודאן, לפי האינטרסים שלה".

ראש ממשלת סודאן, עבדאללה חמדוכ, באירוע לציון תחילת המהפכה, 25 בדצמבר 2019. רויטרס
דיון ציבורי על נורמליזציה. ראש ממשלת סודאן עבדאללה חמדוכ/רויטרס

לאחר הצהרתו של טראמפ, אישרה שרת האוצר של סודאן, היבה מוחמד-עלי, כי המדינה החלה להעביר לקורבנות את כספי הפיצויים שארצות הברית דרשה, על מנת להסיר אותה מרשימת הטרור ולאפשר לה גישה לסיוע כלכלי בינלאומי שלו היא זקוקה נואשות.

ראש ממשלת סודאן, עבדאללה חמדוכ, הודה לטראמפ בטוויטר. "אנחנו מאוד מצפים להודעה הרשמית שלך לקונגרס על ביטולה הגדרת המדינה כנותנת חסות לטרור, מה שעלה לסודאן יותר מדי", צייץ חמדוכ.

סודאן הוכנסה לרשימת המדינות תומכות הטרור ב-1993 אחרי שמשטרו של הרודן לשעבר עומר אל-בשיר הואשם במתן חסות לארגוני טרור, כולל למנהיג אל-קאעדה אוסמה בן לאדן. רבים בסודאן חשו שהישארותה ברשימה אינה רלוונטית עוד אחרי הפלתו של בשיר בשנה שעברה ושיתוף הפעולה של חרטום במאבק בטרור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully