וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המכשול של צה"ל נגד המנהרות הצליח, אך חמאס ינסה להערים על השיטה

20.10.2020 / 22:53

חשיפת המנהרה ההתקפית העמוקה ביותר שאותרה עד היום בדרום הרצועה הציגה את העוצמה הטכנולוגית והמבצעית של צה"ל. עם זאת, היא עלולה להוביל לתגובה מצד הארגון שתדרדר את הזירה. ייתכן וחמאס ינסה לפגוע בחומה או לעצור את החפירה, ברקע תהליכי ההסדרה

בווידאו: אותרה מנהרת טרור שחדרה לתוך שטח ישראל מדרום רצועת עזה/צילום: דובר צה"ל

המנהרה ההתקפית מחאן יונס שבדרום רצועת עזה לשטח ישראל נחשפה היום (שלישי) במהלך בניית המכשול התת-קרקעי של צה"ל בגבול. השילוב בין הפתרון המבצעי לטכנולוגיה מתקדמת זכה בעבר לכינוי "גרדום המנהרות", מפי סגן הרמטכ"ל אלוף איל זמיר.

ההצלחה המבצעית וההתרגשות שאפפה את צה"ל ביממה האחרונה נובעת מהיכולת לאתר מנהרה שנחפרה בעומק של עשרות מטרים מתחת לפני האדמה, בשכבה שמתקרבת אל מי תהום. אחת המנהרות העמוקות ביותר מתוך כ-20 שאותרו עד היום.

איתור וחשיפת מנהרת טרור בדרום רצועת עזה-פעילות כוחות צה"ל במרחב הגדר. דובר צה"ל
התרגשות בגזרה. חשיפת המנהרה ההתקפית, היום/דובר צה"ל

לצד הטכנולוגים והמהנדסים, שלושה אנשי מפתח שותפים לסיפור ההצלחה במערכה נגד המנהרות ההתקפיות. בראש הרשימה ניצב הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט, שהפעיל לחץ לפתח טכנולוגיות לצד קידום חומה תת-קרקעית וגדר עילית מתקדמת, שתחליף את גדר המערכת הישנה.

אחרי שהגיע אישור הדרג המדיני ועמו התקציב, איזנקוט נדרש לפרטנרים נוספים. מפקד פיקוד הדרום, אלוף זמיר, היה בורג מרכזי בקידום פרויקט הענק - למרות החשש מהידרדרות ביטחונית עד כדי עימות רחב היקף מול חמאס.

ליישום המשימה בשטח הביאו השניים את ה"בולדוזר" מספר 1 בצה"ל, תת-אלוף ערן אופיר. הוא שהצליח לגייס כוחות מהארץ ומהעולם כדי לקדם את הפרויקט ההנדסי המורכב, למרות הפסימיות של שני קצינים: האחד אלוף בכיר במטה הכללי שכבר פרש צה"ל, והשני היה אז תת-אלוף וכיום משרת בתפקיד אלוף. השניים התנגדו לשילוב במקביל בין שני המאמצים - הקמת החומה והגדר והטמעת טכנולוגיה מתקדמת לציד מנהרות.

אלוף איל זמיר עם מחליפו אלוף הרצי הלוי והרמטכ"ל גדי איזנקוט בטקס פרישתו מפיקוד דרום, 6 ביוני 2018. דובר צה"ל
חששו מהידרדרות ביטחונית, אף פעלו לקידום פרויקט הענק. הלוי, זמיר ואיזנקוט/דובר צה"ל

הנחישות של איזנקוט בסיוע התמיכה של זמיר השתלמה. חמאס לא ירה ולו קליע אחד ביום שבו החלו ה"דרילרים" (הכלים ההנדסיים - א"ב) לחפור בעומק הקרקע הישראלית. הזמן חלף וארגוני הטרור ניסו לאתגר את חיילי צה"ל, ובעיקר את צוותו של תא"ל אופיר, אך אף אחד לא הצליח לעצור את מיזם הענק שמרביתו הושלם בתום כחמש שנים.

תת אלוף ערן אופיר על רקע המכשול הימי. אמיר בוחבוט
"הבולדוזר". תא"ל אופיר/אמיר בוחבוט

בעוד כחמישה חודשים תסתיים בניית כלל המקטעים של החומה התת-קרקעית והטמעת הטכנולוגיה בשטח. זו תהיה תקופה מתוחה מאוד שבה צה"ל יהיה צריך להיות ערוך לכלל התרחישים. במיוחד לרגע שבו "הגרדום", עליו דיבר זמיר, ירד על כלל המנהרות וחמאס יידרש להחליט אם הוא מרים ידיים או מוציא פיגוע עם אחת מהן אל הפועל. סיכון אדיר ותרחיש קיצוני מבחינתו, אך לא ניתן להוציא אותו מכלל אפשרות.

לא בכדי שר הביטחון בני גנץ והרמטכ"ל אביב כוכבי ביקרו היום באוגדת עזה ובחנו את כוחות פיקוד הדרום. לאחר מכן פרסמה לשכת גנץ הודעה על כך שהשר אישר היום את התכניות האופרטיביות שהוצגו על ידי אלוף פיקוד הדרום הרצי הלוי ומפקד האוגדה תא"ל נמרוד אלוני - מסר לחמאס שאם יעז ללכת צעד אחד קדימה, צה"ל יהיה ערוך להידרדרות.

איתור וחשיפת מנהרת טרור בדרום רצועת עזה-פעילות כוחות צה"ל במרחב הגדר. דובר צה"ל
איתור וחשיפת מנהרת טרור בדרום רצועת עזה-פעילות כוחות צה"ל במרחב הגדר/דובר צה"ל

כשהאבק על חשיפת התוואי ישקע ועבודת הנטרול שלו על ידי כוחות ההנדסה תסתיים, ימשיכו הצדדים משני עברי הגבול במלחמת המוחות סביב בניית המנהרות ואיתורן. חמאס לא יצא לפגרה ויוסיף לבחון כיצד להערים על השיטה: האם ינסה להגיע עד לחומה ולפגוע בה, או שמא יפעל לעצור את החפירה כדי להעלות מעל פני הקרקע עשרות מחבלים. לעולם התת-קרקעי בדרום הארץ צפויים פרקים נוספים, וזהו בהחלט לא סוף פסוק.

המסר לסינוואר: עסקת שליט לא תחזור על עצמה

התהליכים הללו מתרחשים כשברקע מתנהל משא ומתן להסדרה בין ירושלים לעזה בתיווך מצרים. התהליך נעשה ברגישות כדי להימנע מהידרדרות ביטחונית. לראייה, בשבוע שעבר שוגרה רקטה לעבר שטח מדינת ישראל ללא תגובה. ההסדרה, בה מעורבת גם קטאר שמעבירה מדי חודש מיליוני דולרים לרצועה, עומדת בפני מכשול.

המסר הישראלי חד וברור: עסקת שליט לא תחזור על עצמה, וכל עוד בצד הפלסטיני לא מבינים זאת, לא תהיה התקדמות בפרויקטים הגדולים בעזה שהנהגת חמאס חושקת בהם מאוד. מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר חייב להבין שדעת הקהל בישראל השתנתה מאז אותה עסקה בכל מה שקשור לסוגיית השבויים והנעדרים. הציבור הישראלי לא מעוניין לראות אסירים עם דם על הידיים משתחררים מבתי הכלא וחוזרים למעגל הטרור, ולכן סינוואר יהיה חייב להתפשר משמעותית עם ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully