וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל איתר מנהרה מדרום רצועת עזה שחדרה עשרות מטרים לשטח ישראל

עודכן לאחרונה: 20.10.2020 / 20:26

כוחות הנדסיים חשפו את התוואי במהלך עבודות לבניית המכשול התת-קרקעי בגבול הרצועה. בצה"ל הבהירו כי המנהרה לא היוותה איום ליישובים הסמוכים לגבול, ובשלב זה טרם ידוע איזה ארגון טרור עומד מאחורי בנייתה. גורמים בפיקוד הדרום: "אחת המנהרות העמוקות שאותרו בגבול"

בווידאו: אותרה מנהרת טרור שחדרה לתוך שטח ישראל מדרום רצועת עזה/צילום: דובר צה"ל

צה"ל איתר היום (שלישי) מנהרה התקפית שחדרה עשרות מטרים אל תוך שטח ישראל מאזור חאן יונס בדרום רצועת עזה. כוחות הנדסיים של צה"ל חשפו את התוואי, שהתגלה במהלך בניית המכשול התת-קרקעי בגבול רצועת עזה. דובר צה"ל הבהיר כי המנהרה לא היוותה איום ליישובים הסמוכים לגבול ובימים הקרובים יפעלו לנטרלה.

לפי צה"ל, המנהרה ההתקפית נבנתה מבטון, אך לא חוצה את המכשול בגבול עם ישראל. גורמי צבא בפיקוד הדרום, שהיו בגבול בזמן פעילות חשיפת המנהרה, ציינו כי "זו אחת המנהרות העמוקות שאותרו בגבול".

איתור וחשיפת מנהרת טרור בדרום רצועת עזה-פעילות כוחות צה"ל במרחב הגדר. דובר צה"ל
איתור וחשיפת מנהרת טרור בדרום רצועת עזה-פעילות כוחות צה"ל במרחב הגדר/דובר צה"ל

"בשעות האחרונות כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה איתרו מנהרת טרור התקפית, חוצה לשטח הארץ", מסר דובר צה"ל תת-אלוף הדי זילברמן. "המנהרה נכרתה במרחב חאן יונס והיא חוצה למעשה בעשרות מטרים (מתחת לגדר - א"ב) לשטח ישראל. למרות זאת, היא למעשה לא חוצה את המכשול התת-קרקעי שעליו עמלנו בשנים האחרונות".

זילברמן הסביר כי המנהרה קרובה למכשול התת-קרקעי. "האם היא נגעה (במכשול - א"ב)? לא רוצה להתחייב ב-100%. סביר להניח שלא", אמר.

איתור וחשיפת מנהרת טרור בדרום רצועת עזה-פעילות כוחות צה"ל במרחב הגדר. דובר צה"ל
חשיפת המנהרה בגבול רצועת עזה, היום/דובר צה"ל

"המנהרה בעומק של עשרות מטרים ואין לה פתח יציאה", הוסיף. "אנחנו בימים הקרובים מתכננים לנטרל את המנהרה. בגדול זו הפרת ריבונות ברורה".

זילברמן ציין כי בשלב זה בצה"ל בודקים איזה ארגון טרור עומד מאחורי בניית המנהרה. עם זאת, הבהיר: "כל מה שקורה ברצועת עזה קורה באחריות של ארגון הטרור חמאס, ואנחנו כמובן ערוכים ומוכנים לכל תרחיש ולכל התפתחות".

איתור וחשיפת מנהרת טרור בדרום רצועת עזה-פעילות כוחות צה"ל במרחב הגדר. דובר צה"ל
איתור וחשיפת מנהרת טרור בדרום רצועת עזה-פעילות כוחות צה"ל במרחב הגדר/דובר צה"ל

חשיפת המנהרה מגיעה יום לאחר פריסת מחסומים צבאיים בגבול רצועת עזה בעקבות פעילות הנדסית בגדר. תחילה, עלה החשש לאירוע ביטחוני, והחקלאים בעוטף התבקשו לא להגיע לאזור. שעות ספורות לאחר מכן ההתרעה הוסרה וצה"ל הודיע כי אין הנחיות מיוחדות לפיקוד העורף ולא נשקפת סכנה ליישובים.

"בעקבות פעילות של צה"ל סמוך לגדר המערכת באזור מרכז המועצה, הנחה צה"ל על סגירת צירים המובילים לגבול וכן על הפסקת העבודות החקלאיות סמוך לגדר. מעבר לכך, אין שינוי בהנחיות לתושבים", הודיעה המועצה האזורית אשכול. "אנו בקשר שוטף עם גורמי הצבא ונעדכן בכל מידע רלוונטי נוסף".

גנץ: גילוי המנהרה - עדות ליכולות של צה"ל

שר הביטחון בני גנץ אמר כי "גילוי המנהרה הוא עדות ליכולות המודיעיניות והטכנולוגיות של צה"ל - שימשיך לפעול מול האיומים ולפגוע ביכולות ארגוני הטרור בזמן ובמקום שאנחנו נחליט".

"גם בימים שנראה שהדרום שקט - מתחת לפני השטח ארגוני הטרור ממשיכים במאמציהם לפגוע באזרחי ישראל ובריבונותה", הבהיר גנץ. "כוחות צה"ל פועלים בנחישות מול איומי הטרור, וגילו היום מנהרת טרור משמעותית שחדרה לשטח ישראל אך לא חצתה את המכשול שהקמנו".

איתור וחשיפת מנהרת טרור בדרום רצועת עזה-פעילות כוחות צה"ל במרחב הגדר. דובר צה"ל
כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה, היום/דובר צה"ל

ראש מועצת אשכול, גדי ירקוני, בירך על חשיפת המנהרה ההתקפית. "הקמת המכשול לאורך הגבול הוכיחה את עצמה והצדיקה את ההשקעה. לרגע לא השלינו את עצמנו שהצד השני יפסיק לנסות את טרור המנהרות, אך ידענו שאנחנו בטוחים בזכות המעטפת הביטחונית והמכשול, שהוכח עכשיו הלכה למעשה", מסר.

לדבריו, "האירוע מחדד שבעוטף עזה אף פעם אין שקט אמיתי וארגוני הטרור ממשיכים עם הטרור. לצד פעולות הסיכול החשובות והמוצלחות נדרש שינוי באסטרטגיה ויצירת פתרון ארוך טווח לצד חיזוק יישובי העוטף. אנו מודים לכוחות צה"ל היקרים שלקחו חלק בפעילות סיכול המנהרה תוך סיכון אישי למען ביטחון תושבי אשכול".

אופיר ליבשטיין, ראש המועצה האזורית שער הנגב הודה לכוחות הביטחון. "אני מודה לצה"ל וכוחות הביטחון", אמר. לדבריו, "קיבלנו עוד הוכחה שהשקט באזורנו הוא מדומה ורגעי, ושעל ממשלת ישראל האחריות לפעול במיידי על מנת להבטיח שקט ארוך טווח וחיזוק אמיתי לעוטף עזה".

ליבשטיין הוסיף כי חשיפת המנהרה הינה תזכורת למציאות הביטחונית הקשה של ילדי האזור. "שמתמודדים עם מציאות בטחונית מעורערת לצד קשיי הקורונה, העדר שגרת לימודים או יציבות. אני שב וקורא לממשלת ישראל ושר החינוך לאשר במיידי את המתווה שגיבשנו להחזרת ילדי שער הנגב ללימודים במרכזי הלמידה שהקמנו ביישובים. המתווה מאפשר לילדים לחזור ללימודים באופן שיחזק את החוסן הנפשי של ילדינו על רקע המציאות הבלתי אפשרית של מתח בטחוני ומשבר קורונה. זה חיוני לשימור תחושת הביטחון של הילדים וההורים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully