וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר ההגנה לשעבר של מקסיקו נעצר בארה"ב באשמת סחר בסמים

עודכן לאחרונה: 17.10.2020 / 19:31

סלבדור סיינפואגוס בן ה-73, שהיה חבר בממשל הקודם, נעצר בנמל תעופה בלוס אנג'לס ומואשם שאפשר לקרטל רצחני להעביר טונות של הירואין וקוקאין לארה"ב תמורת שוחד. מעצר "הסנדק", שקיבל אות כבוד מהפנטגון, מטלטל את מקסיקו. "לא נגן על אף אחד", אמר הנשיא המקסיקני

רויטרס

שר ההגנה לשעבר של מקסיקו סלבדור סיינפואגוס נעצר בארצות הברית באשמת סחר בסמים והלבנת הון. סיינפואגוס בן ה-73, שהיה שר ההגנה בממשל הקודם של הנשיא אנריקה פנה נייטו, נעצר ביום חמישי בלילה בנמל התעופה של לוס אנג'לס בעקבות צו של הסוכנות ללוחמה בסמים (DEA).

התביעה בארצות הברית אמרה הלילה (שבת) כי הוא ניצל את סמכותו כדי להגן על פלג בקרטל בלטרן-לייווה, הורה על מבצעים נגד כנופיות יריבות ואפילו איתר נתיבי תעבורה ימיים להברחת סמים. הוא קיבל כספי שוחד כשהגן על חברי הקרטל, כולל אזהרות מפני חקירות בארצות הברית נגדם.

"בתמורה לכספי שוחד, הוא הרשה לקרטל H-2, שהיה מעורב באלימות סיטונאית, כולל עינויים ורצח - לפעול עם חסינות במקסיקו", אמרו התובעים בהגשת האישומים נגדו, הכוללים ארבעה סעיפים של סחר בסמים והלבנת הון, בבית משפט בניו יורק. קרטל H-2 הוא שם אותו פלג בבלטרן-לייווה.

שר ההגנה לשעבר של מקסיקו סלבדור סיינפואגוס באירוע זיכרון במקסיקו סיטי, 19 בספטמבר 2018. רויטרס
סיפר לחברי הקרטל על חקירות נגדם. סלבדור סיינפואגוס/רויטרס

הוא יישאר במעצר בלוס אנג'לס לפחות עד השימוע הרשמי הראשון בשבוע הבא. הוא עשוי להישלח ליותר מ-30 שנות מאסר אם יורשע. עורך דינו טרם הגיב לאישומים הדרמטיים, שלהם עשויות להיות השלכות כבדות משקל על המלחמה בסמים של מקסיקו, שבה תומכת ארצות הברית.

בעקבות מעצרו של הבכיר לשעבר, הבטיח הנשיא אנדרס מנואל לופס אוברדור לנקות את הכוחות המזוינים משחיתות, אך הביע תמיכה בהנהגה הנוכחית. לאחר מעצרו המהדהד של סיינפואגוס, שהחזיק בתפקיד מ-2012 עד 2018, אמר נשיא מקסיקו כי הוא ישעה כל גורם בממשלו שמעורב בפרשה.

"אנחנו לא נגן על אף אחד", אמר לופס אוברדור, לפני שהרעיף שבחים על יורשו של סיינפואגוס בראשות הכוחות המזוינים ועל מפקד הצי. הוא אמר כי הוא ערב באופן אישי לכך שהם נקיי כפיים. "הם בלתי-מושחתים", אמר במסיבת עיתונאים.

עוד בוואלה!

נשיא מקסיקו רוצה להעמיד לדין את קודמיו בשל "שחיתות"

לכתבה המלאה

כמה גורמים בכירים במקסיקו הביעו בשיחות סגורות תדהמה ממעצרו של סיינפואגוס, כשהם חוששים מהתערבות חסרת תקדים של ארצות הברית נגד סמל של הביטחון הלאומי של מקסיקו. עם זאת, לופס אוברדור שילב במהירות את המעצר של הגנרל בנרטיב שלו נגד קודמיו בתפקיד. הוא מאשים אותם שאפשרו לשחיתות לשגשג במקסיקו, שבמשך שנים ארוכות חוותה אלימות מחרידה של קרטלי הסמים.

"אם אנחנו לא מדברים על מדינת סמים, אפשר לבטח לדבר על ממשלת סמים, וללא ספק, ממשלה של מאפיונרים", אמר לופס אוברדור, שנבחר ב-2018 אחרי שהבטיח לנקות את השחיתות הציבורית. הוא מנסה להעמיד למשאל עם את הסרת חסינותם של נשיאי העבר, כדי שיוכלו לעמוד לדין. "אנחנו מנקים ומטהרים את החיים הציבוריים".

נשיא מקסיקו אנדרס מנואל לופס אוברדור בנאום בארמון במקסיקו סיטי, 26 בספטמבר 2020. רויטרס
מנסה להעמיד לדין את קודמיו. נשיא מקסיקו/רויטרס

המנהיג השמאלי הפופוליסטי אמר כי הוא שמע על המעצר רק אחרי שהוא קרה, אך הוא ציין שהשגרירה של מקסיקו בארצות הברית, מרתה ברסנה, עדכנה אותו לפני כשבועיים שיש שמועות על חקירה שבה מעורב סיינפואגוס.

לדבריו, לא הייתה חקירה נגד שר ההגנה לשעבר במקסיקו, ומעצרו קשור לפרשה שבה מעורב שר הביטחון לשעבר גנרו גרסיה לונה, שנעצר על ידי הרשויות האמריקניות בשנה שעברה באשמת עבירות סמים. כמו גרסיה לונה, שהיה בתפקיד מ-2006 עד 2012, גם סיינפואגוס היה דמות בכירה במלחמה של מקסיקו בקרטלי הסמים, שבה נהרגו מאות אלפי בני אדם בשני העשורים האחרונים.

המעצר הגיע פחות משלושה שבועות לפני הבחירות לנשיאות ארצות הברית. הנשיא דונלד טראמפ, המתמודד על כהונה נוספת, הבטיח להפעיל יד קשה נגד הקרטלים, אך רשם מעט הצלחה מאז שנכנס לתפקיד ב-2017.

"הסנדק"

סיינפואגוס היה שר ההגנה בממשלו של פנה נייטו, שכמה מיועציו וחברי מפלגתו מואשמים עתה בשחיתות. הנשיא לשעבר מכחיש טענות שהוא קיבל כספי שוחד מהקרטלים.

סיינפואגוס, שזכה לכינוי אל פדרינו - הסנדק בספרדית - בכתב אישום שהוגש כבר באוגוסט אשתקד ונחשף רק עם מעצרו - הוא שר ההגנה המקסיקני הראשון שעומד לדין ונעצר. רק לפני שנתיים הוא קיבל אות מצוינות מהפנטגון, ואם אכן ביצע את המיוחס לו, יהיה זה סימן נוסף לכשלים של המלחמה של מקסיקו בקרטלי הסמים, שבה תומכת בארצות הברית. נפילתו עשויה לגרור השלכות מרחיקות לכת על האסטרטגיה של מקסיקו נגד ארגוני הפשיעה, שאותה הובילו הכוחות המזוינים במשך יותר מעשור.

גרסיה לונה, שר הביטחון לשעבר, עומד לדין בניו יורק באשמת קבלת מיליוני דולרים מחואקין גוסמן, הידוע בכינוי אל צ'אפו, שעמד בראשות קרטל סינלואה שבו היה אמור להילחם.

התובעים בארצות הברית אומרים כי נראה שהיו קשרים קרובים בין סיינפואגוס לקרטל H-2, שהוקם על ידי האחים בלטרן-לייווה, הקשורים דרך נישואים לאל צ'אפו ומגיעים מאותה עיירה. למרות זאת, הם ניהלו מלחמה רצחנית נגד קרטל סינלואה.

אחד האחים נהרגו ב-2009, והשני נעצר ב-2014. בזמן הפשעים שביצע לכאורה שר ההגנה לשעבר, בין 2015 ל-2017, לקרטל כבר היה מנהיג חדש, חואן פרנסיסקו פטרון. הסיוע של הגנרל הבכיר עזר לקרטל להעביר טונות של קוקאין, הרואין מתאמפטמין ומריחואנה ללא התערבות של ממש מצד צבא מקסיקו. על פי מסמכי בית המשפט, שהסתמכו על מידע שיורט מהתכתבויות בבלקברי, סיינפואגוס וידא שהצבא לא יפעל נגד הקרטל אלא נגד קבוצות יריבות.

ברון הסמים חואקין גוזמן "אל צ'אפו" בשדה תעופה בניו יורק לאחר הסגרתו ממקסיקו, 20 בינואר 2017. רויטרס
שר הביטחון לשעבר עומד לדין בשל קבלת מיליוני דולרים ממנו. חואקין גוזמן ”אל צ’אפו”/רויטרס

הוא אף מואשם שהכיר את ראשי הקרטל לבכירים אחרים במקסיקו תמורת שוחד. לפי המסמכים שהוגשו לבית המשפט, מידע שהעביר על שיתוף פעולה אפשרי של מודיע אמריקני הוביל לרצח של חבר קרטל שנחשד בשוגג כמי שעוזר לרשויות אכיפת החוק בארצות הברית. התובעים אמרו כי אלפי ההודעות כללו כאלו שבהן הזכיר השר את עזרתו בעבר לקרטל סמים אחר.

מבחינה היסטורית, צבא מקסיקו נתפס כמושחת פחות מהמשטרה. עם זאת, התדמית הזו נשחקה מאז שהנשיא לשעבר פליפה קלדרון שלח את הצבא להילחם בקרטלים בסוף 2006.

סיינפואגוס, אדם גבוה ומרשים, נאבק כדי להגן על הצבא מפני חקירות מביכות. תחת משמרתו, הצבא הואשם בהוצאות להורג ללא משפט, כולל בטבח שהתרחש בטלאטליה שבמרכז מקסיקו ב-2014, אז נורו למוות 22 חברי כנופיה.

בחודש שעבר הוצאו צווי מעצר לחיילים שהיו קשורים לחטיפה ולרצח של 43 סטודנטים בספטמבר 2014.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully