וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסוכן המיוחד שהפיל את אל צ'אפו: "אני יודע איך הוא חושב"

התיק המסועף של חואקין גוזמן הפך לאובססיה של ריי דונובן ממינהל אכיפת הסמים, שהצליח להתחקות אחר השותפים של ראש קרטל סינלואה, המתנקשים שלו ואף המאהבות שלו. מאז הוא כבר סימן את היעד הבא. "לרדוף אחר סוחר הסמים הבכיר ביותר בעולם זה החלום של כל סוכן"

צילום: רויטרס, עריכה: ליר שפיגלר

לפני שבע שנים החל הסוכן המיוחד האמריקני ריי דונובן במחקר של התיק של חואקין "אל צ'אפו" גוזמן, שהפך במהרה לאובססיה. כעת, הסוכן הניו יורקי הגבוה בן ה-48 מציג מאחורי זכוכית במשרדו את חולצת הטריקו בצבע בז' שאסיר 3912 - גוזמן, לשעבר ראש קרטל סינלואה - לבש כשהוסגר ממקסיקו לארצות הברית ב-19 בינואר 2017.

גוזמן - שנחשב לברון הסמים החזק ביותר בעולם אחרי שפבלו אסקובר הקולומביאני נהרג בחילופי אש עם המשטרה ב-1993 - נידון לחיים מאחורי סורג ובריח, כמעט שני עשורים לאחר שנמלט לראשונה מהכלא המקסיקני בעגלת כביסה מלוכלכת.

נדרש לכך צוות חקירה גדול במיוחד ושנים של עבודה, שבמהלכן הצליח דונובן לזהות את הספקים והשותפים של גוזמן, ואת המתנקשים, עורכי הדין והמאהבות - מידע שהוביל ללכידתו ב-2014 וב-2016.

לדברי דונובן, שעומד בראש המשרד של מינהל אכיפת הסמים (DEA) בניו יורק, הוא אפילו יודע אפילו איך חושב מנהיג הקרטל לשעבר. "לרדוף אחר סוחר הסמים הבכיר ביותר בעולם זה תמיד חלום של כל סוכן", אמר בריאיון לסוכנות הידיעות הצרפתית ממשרדו.

סוכן המנהל האמריקני לאכיפת סמים ריי דונובן בניו יורק ב-13 בפברואר 2019. רויטרס
אובססיה של איש אחד. הסוכן ריי דונובן בניו יורק/רויטרס

שליחתו של אל צ'אפו למתקן כליאה עם שמירה מקסימלית בהרי קולורדו היא סגירת מעגל עבורו. "אני לא חושב שרבים חשבו שנלכוד אותו," אמר דונובן. "יש את המיתוס הזה שכמעט שלא ניתן לגעת בו". עם זאת, הוא אמר כי "היה צוות של אנשים שהאמינו לחלוטין שאם נחבר את הכול ונרדוף אחריו ללא הפסקה, נלכוד אותו".

בפברואר 2014, כשעמד בראש מחלקת המבצעים המיוחדים של ה-DEA בווירג'יניה, פיקח דונובן על הפעולה שהובילה למעצרו של גוזמן באתר הנופש מזטלן שלחופי האוקיינוס השקט, באזור מחוז הבית בסינלואה. ואולם, אל צ'אפו ברח שוב ביולי אותה שנה, הפעם דרך מנהרה של קילומטר וחצי. "הרגשנו מובסים כי השקענו מאמץ כה אדיר לרדוף אחריו", אמר דונובן.

בינואר 2016, כוחות נחתים של מקסיקו תפסו אותו שוב. "הם היהלום שבכתר", הוא אמר על הכוח. "הם גיבורים לאומיים מקסיקניים. לולא הם, השותפות שלהם והנכונות שלהם לשתף איתנו פעולה - אין מצב שאל צ'אפו היה היום בקולורדו".

ברון הסמים המקסיקני חואקין גוזמן אל צ'אפו בעת מעצרו במקיסקו סיטי, מקסיקו 22 בפברואר 2014. AP
נידון לחיים מאחורי סורג ובריח. אל צ'אפו/AP

היה צורך במאמץ מתואם בין 22 סוכנויות ממשלתיות שונות של ארצות הברית ושל ומקסיקו, כולל מאות אנשים, שלפי דונובן "הניחו את האגו שלהם בצד" במרדף אחר מטרה משותפת: ללכוד את ברון הסמים שהואשם בסחר או בניסיון להעביר יותר מ-1,250 טונות של סמים בין המדינות במשך יותר מרבע המאה.

הסוכן המיוחד אמר כי אל צ'אפו היה גם בעל השפעה רבה על חשיפת ארצות הברית לפנטניל, כששילב הירואין עם התרופה החזקה שעשויה להיות קטלנית לעתים ותרם למשבר משככי הכאבים שחווה ארצות הברית כיום.

"אין דבר שהם יותר מפחדים ממנו ממערכת המשפט האמריקנית"

היעד הבא של דונובן הוא "RCQ" - רפאל קארו קינטרו, אחד ממייסדי הקרטל של גוודאלחרה שפורק מאז. ב-1985 הוא הורה לרצוח את סוכן ה-DEA אנריקה "קיקי" קמארנה במקסיקו אחרי שעבר עינויים. קיים פרס של 20 מיליון דולר למידע שיוביל ללכידתו של קארו קינטרו. דונובן אמר כי "עד שהוא לא ייתפס, ה-DEA לא יפסיק. הוא מספר 1. הוא בראש סדר העדיפויות שלנו. זה אישי".

לדבריו, אם הם לכדו את אל צ'אפו, שלו היו משאבים רבים יותר, הוא משוכנע שגם קארו קינטרו ייתפס. הוא לא אמר אם האחרון ממשיך לסחור בסמים, אבל הוא מאמין שהוא מסתתר במקסיקו.

הסיכות של הסוכן האמריקני ריי דונובן מהמשימות שלו במנהל לאכיפת סמים ב-13 בפברואר 2019. רויטרס
"זה מסב סיפוק לדעת שהצדק נעשה". הסיכות של דונובן/רויטרס

הוא ציין כי כמות הראיות נגד אל צ'אפו כה גדולה, כך שאם הממשל היה מציד את כולן בזמן ההליך המשפטי נגדו, המשפט היה נמשך שמונה חודשים, ולא שלושה. הסוכן אמר כי על אף שהקרטל עדיין פעיל ומפיץ סמים אל תוך ארצות הברית, הלכידה של אל צ'אפו תשמש שיטת פעולה בעתיד. "פיתחנו מזה שיתוף פעולה, מודל לרדיפה אחרי כל סוחר סמים אחר, לא רק במקסיקו, אלא בכל העולם", אמר.

דונובן אמר כי הסגרת של סוחרי הסמים אל ארצות הברית, כפי שעשתה קולומביה במשך שנים, היא הדרך במקסיקו ובמקומות אחרים. "אין דבר שהם יותר מפחדים ממנו מאשר מערכת המשפט האמריקנית", אמר. הוא הזכיר כדוגמה את אותו קארו קינטרו, שנעצר ב-1985, נשלח ל-40 שנות מאסר במקסיקו, אך הוא שוחרר ב-2013 על ידי שופט שמצא בעיות טכניות בהליך. עד שהוצא צו מעצר חדש נגדו, הוא נעלם.

בסיכום הריאיון, אמר הסוכן כי המאסר של אל צ'אפו נוגע פחות למה שמכונה "המלחמה בסמים" של ארצות הברית, אלא יותר לעשיית צדק. "ב-DEA אנחנו לא רואים מלחמה בסמים, אלא פשעים פדרליים", אמר. "זה מסב סיפוק לדעת שהצדק נעשה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully