וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

23 שעות בידוד ביממה: מאסר עולם לברון הסמים אל צ'אפו

בית המשפט בארה"ב גזר מאסר עולם ו-30 שנה על מנהיג קרטל הסמים המקסיקני חואקין גוזמן. התביעה טענה כי הוא ציווה על אנשיו לחטוף, לענות ולרצוח כל מי שעמד בדרכו. הוא בחר לשמור על זכות השתיקה, אך לפני שניתן גזר הדין טען: ''המשפט שלי הוכתם, שמי לא יישמע יותר''

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

מלך הסמים המקסיקני ואמן הבריחה, חואקין ''אל צ'אפו'' גוזמן, נידון הלילה (חמישי) למאסר עולם ועוד 30 שנה. זאת, לאחר שלא הביע כל חרטה על הרשעתו בגין ניהול קרטל סמים ענק שהביא לאלימות, רצח והתפרעויות במשך יותר משני עשורים.

במקום זאת, גוזמן האשים את השופט בבית המשפט הפדרלי בברוקלין בכך שהוא לועג למערכת הצדק של המדינה. לטענתו, סירב השופט להורות על משפט חדש לנוכח האשמות בלתי מבוססות והתנהלות בלתי הולמת מצד חבר המושבעים. ''המקרה שלי היה מוכתם ואתה מנעת ממני משפט הוגן כשכל העולם צופה בו'', אמר גוזמן באמצעות המתרגם שלו.

מומחים טוענים כי הוא צפוי להגיע בסופו של דבר לכלא פדרלי תחת אבטחה כבד בקולורדו, היכן שהאסירים מוחזקים בבידוד במשך 23 שעות ביום. בשעה הנותרת הם זוכים להפסקה שבמהלכה הם זוכים להיפגש עם אסירים נוספים.

לקריאה נוספת:
שנתיים בצינוק, בלי שמש: אל צ'אפו מתלונן על "עונש אכזרי" בכלא בארה"ב
"5,000 דולר תמורת נערה": "הוויטמינים" של ברון הסמים אל צ'אפו
משפט אל צ'אפו: "שילם 100 מיליון דולר שוחד לנשיא מקסיקו"

ברון הסמים המקסיקני חואקין גוזמן אל צ'אפו בעת מעצרו במקיסקו סיטי, מקסיקו 22 בפברואר 2014. AP
בדרך למאסר בבידוד. "אל צ'אפו" בעת מעצרו במקיסקו סיטי/AP

''מאחר שהממשלה תשלח אותי לכלא ושמי לא יישמע יותר לעולם, אני אנצל את ההזדמנות להגיד כי לא נעשה איתי צדק'', אמר גוזמן. ברון הסמים בן ה-62, שסימן ההיכר שלו הוא שפמו, התגלח למשעי לכבוד הדיון בבית המשפט. גוזמן בחר לנצל את ההזדמנות האחרונה שלו לדבר מול קהל כדי להתלונן על החזקתו בבידוד מאז שהובא לארצות הברית. זאת, לאחר שברח מהכלא המקסיקני פעמיים.

לפני מסירת גזר הדין, השופט המחוזי בארצות הברית, בריאן קוגן, אמר כי תלונותיו של גוזמן הן מינוריות בהתחשב ב"הררי הראיות'' הקיימות נגדו, שמציירות אותו כאדם כ''מרושע''. השופט שמע את עדותה של אחת הקורבנות של גוזמן, אנדריאה ולז פרננדז, שעבדה אצל גוזמן בעבר עד שהפכה לשם נוסף ברשימת האויבים שלו. לטענתה, גוזמן הציב פרס בסך של מיליון דולר למי שיהרוג אותה ו''למרבה המזל, גיליתי על כך וברחתי בעזרת ה-FBI''.

לשמע גזר דינו, גוזמן נותר אדיש, ולא הביע תגובה נראית לעין. כשקם כדי לצאת מהאולם הוא הניח יד אחת על חזהו ובידו השנייה נופף לבני משפחתו שנכחו בקהל. מחוץ לבית המשפט, התובע ריצ'רד דונהיו אמר לכלי התקשורת כי ''לעולם עוד גוזמן ירעיל את מעבר הגבולות שלנו''.

עוד בוואלה!

בדרך למאסר עולם? בית משפט בארה"ב הרשיע את ברון הסמים אל צ'אפו

לכתבה המלאה
איור של אל צ'אפו בבית משפט בניו יורק, 31 בינואר 2019. רויטרס
הניח יד על החזה ונופף לבני משפחתו. איור של אל צ'אפו בבית משפט בניו יורק/רויטרס

בנוסף לעונש המאסר, השופט גם חייב את גוזמן בתשלום פיצויים בסך 12.6 מיליארד דולר שהרוויח מהסחר בקוקאין וסמים אחרים ברחבי ארצות הברית. במשפט של סוחר הסמים המקסיקני, שנמשך 11 שבועות, הוצג גוזמן כאחראי להברחת מסות ענקיות של קוקאין וסמים אחרים לארצות הברית לאורך שלטונו בקרטל. התביעה הציגה את גוזמן בפני חבר המושבעים כבעל ''צבא רוצחים'' שציווה על אנשיו לחטוף, לענות ולרצוח כל מי שעמד בדרכו.

סנגוריו של גוזמן טענו כי הוא הופלל על ידי סוחרים אחרים שהפכו לעדי מדינה כדי שיקבלו תנאי כליאה נוחים. עוד הם טענו כי המשפט שלו הוכתם בשל ההכרעה של חבר המושבעים שנחשף לכלי התקשורת ולסיקורים הרבים על אודות סיפורו המפורסם. ''תוצאה הוגנת הייתה יכולה להיות משפט הוגן, זה כל מה שרצינו'', אמר סנגרו ג'פרי ליכטמן לכלי התקשורת בתום הדיון בבית המשפט. ''לא נעשה אתנו צדק, בייחוד לאור העובדה כי חברי המושבעים שיקרו לשופט באשר למה הם עושים''.

גוזמן מנותק במידה רבה מהעולם החיצון מאז הסגרתו ב-2017 לארצות הברית. השלטונות שמרו עליו ביחידה מאובטחת במיוחד בכלא במנהטן, והציבו אבטחה כבדה בעת הופעותיו בבית המשפט בברוקלין, שם התגלגלה הפרשה.

אשתו של חואקין אל צ'אפו גוזמן, אמה קורנל אייספרו, בדיון גזר הדין, 18 ביולי 2019. רויטרס, אתר רשמי
אשתו של חואקין אל צ'אפו גוזמן, אמה קורנל אייספרו, לאחר הקראת גזר הדין, הלילה/אתר רשמי, רויטרס

גוזמן, הנחשב לפושע כמעט מיתולוגי שנשא אקדח משובץ יהלומים והצליח להישאר צעד אחד לפני רשויות החוק, אמר לשופט שאין בכוונתו להעיד. אולם, הראיות במשפטו רמזו כי החלטתו לשמור על זכות השתיקה בשולחן העדים הייתה נגד הטבע שלו: עדים סיפרו לחבר המושבעים כי הוא העריץ את סיפורו ואת האופן בו התעשר, ואף תיארו כיצד חיפש סוחר הסמים סופר צללים. בעברו, גוזמן נתן ריאיון מפורסם לשחקן האמריקני שון פן בעת שהוגדר כנמלט ושהסתתר בהרים, לאחר ששותפיו בנו מנהרה ארוכה כדי לעזור לו לברוח מהכלא המקסיקני.

במשפט טענו סניגוריו של גוזמן אף טענו כי עמיתיו הבכירים, מלכי הסמים גם הם, נהגו לשלם לפוליטיקאים ולאנשי אכיפת חוק מקסיקנים כדי להגן להם מפני ארצות הברית, שהעדיפה להתעלם במקרים אלה. עוד הם סיפרו כי העדים נגד גוזמן שתיארו את חיי העושר שלו, הכוללים מטוסים פרטים, אחוזות חוף וגן חיות פרטי - הגזימו בדבריהם.

גזר הדין דווח בהרחבה בכלי התקשורת המקומיים במקסיקו, אך נראה כי המשפט לא יצר שינוי משמעותי בתחומי הפוליטיקה, הביטחון או הסחר בסמים. גורם מקסיקני בכיר העיד כי לגורלו של גוזמן לא תהיה השפעה על תופעת הסחר בסמים, שעודנה קיימת במדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully