וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפט אל צ'אפו: "שילם 100 מיליון דולר שוחד לנשיא מקסיקו"

16.1.2019 / 14:47

אחד מעדי התביעה במשפט נגד ברון הסמים, שהיה בעבר יד ימינו, טוען כי הוא ארגן את השוחד לאנריקה פנה נייטו, שסיים את כהונתו בנובמבר אחרי שש שנים. "טענות שקריות ואבסורדיות", אמר מקורבו

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

מנהיג קרטל הסמים המקסיקני חואקין "אל צ'אפו" גוזמן שילם בעבר מאה מיליון דולר כשוחד לנשיא מקסיקו לשעבר אנריקה פניה נייטו - כך סיפר אתמול (שלישי) אחד משותפיו לשעבר אלכס סיפוונטס, שתיאר את עצמו כיד ימינו לשעבר. הוא סיפר על השוחד לכאורה במהלך חקירה נגדית של ג'פרי ליכטמן, אחד מעורכי דינו של אל צ'אפו, בבית משפט פדרלי במנהטן. כשנשאל אם הוא סיפר לרשויות בארצות הברית ב-2016 שאל צ'אפו ארגן את השוחד, הוא השיב: "זה נכון".

הנשיא לשעבר לא הגיב לדבריו, אך בעבר הכחיש כי הוא קיבל שוחד. ראש הסגל שלו לשעבר דחה את הטענות. "ההצהרות של סוחר הסמים הקולומביאני בניו יורק הן שקריות ואבסורדיות", כתב פרנסיסקו גוזמן בחשבון הטוויטר שלו. הוא אמר כי היה זה ממשלו של פניה נייטו שאיתר, עצר והסגיר את מנהיג הקרטל.

זאת הייתה העדות הדרמטית עד כה במשפט של גוזמן, שהחל בנובמבר וכלל בעיקר עדויות על מעשי שחיתות בדרג נמוך. גוזמן, שעורך דינו טוען כי הוא "שעיר לעזאזל", עומד בפני 17 אישומים ועשוי להישלח למאסר עולם אם. הוא נעצר בינואר 2016 אחרי שנמלט מבית כלא דרך מנהרה חמישה חודשים קודם לכן. התביעה טוענת כי הקרטל שבראשו עמד גוזמן, בן 61, הוא מקור האספקה הגדול ביותר של סמים אל ארצות הברית.

לקריאה נוספת
מנהיג הקרטל במשפטו בארה"ב: נשיא מקסיקו וקודמו קיבלו מאתנו שוחד

איור של ברון הסמים אל צ'אפו (מימין) מאזין לעדותו של אחד ממקורביו לשעבר סיפוונטס בבית משפט בניו יורק, 15 בינואר 2019. רויטרס
איור של אל צ'אפו/רויטרס

סיפוונטס הקולומביאני הוא אחד מכעשרה עדים שהעידו נגד אל צ'אפו אחרי שהגיעו להסדרים עם התביעה במשפט המספק הצצה על עולמו הסודי של קרטל סינלואה, אחד מקרטלי הסמים החזקים ביותר בעולם. לדבריו, הוא סיפר לתובעים כי פניה נייטו ביקש בתחילה רבע מיליארד דולר והשוחד הועבר באוקטובר 2012, כשעוד היה הנשיא הנבחר. עוד אמר כי אל צ'אפו סיפר לו בעבר כי הוא קיבל הודעה מפנה נייטו שבה הוא אמר כי הוא לא צריך לחיות עוד במחבוא.

לא ברור כיצד עדותו של סיפוונטס תשמש להגנה עליו, ועורך דינו של אל צ'אפו ציין את האי-דיוקים בעדותו. הוא הודה כי בפגישה בשנה שעברה הוא סיפר לתובעים כי הוא כבר לא בטוח מה היה סכום השוחד, אבל לא פירט מעבר לכך. מוקדם יותר הוא סיפר כי הוא אל צ'אפו ביקש מאחד מאנשיו לשחד בעשרה מיליונים גנרל, אולם התשלום מעולם לא בוצע והוא הורה על חיסולו של האיש, אף שגם זה לא בוצע.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
נשיא מקסיקו אנריקה פניה נייטו נואם לאחר זכיית דונלד טראמפ, 9 בנובמבר 2016. רויטרס
הכוכב העולה של הפוליטיקה המקסיקנית קרס. פניה נייטו/רויטרס

בתחילת המשפט אמר עורך דינו של אל צ'אפו כי מנהיג הקרטל האמיתי הוא אסמאעיל "אל מאיו" זמבדה, שחי בגלוי ומשחד את נשיאי המדינה האחרונים - פניה נייטו וקודמו פליפה קלדרון. עם זאת, השופט סירב לאפשר לעורכי דינו של גוזמן לחקור את אחיו של זמבדה בנושא.

פניה נייטו סיים את כהונתו בנובמבר האחרון ולא יכול היה להתמודד לכהונה שנייה בהתאם לחוקה. עם זאת, תדמיתו של מי שנחשב בעבר הכוכב העולה של המפלגה המהפכנית הממוסדת (PRI) נפגעה קשות בשל אלימות הקרטלים, סקנדלים פוליטיים וקיפאון כלכלי. מפלגתו, ששלטה תקופה ארוכה בפוליטיקה המקומית, ספגה תבוסה היסטורית מול אנדרס מנואל לופס אוברדור מהשמאל והפכה לשחקן שולי בקונגרס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully