וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך למאסר עולם? בית משפט בארה"ב הרשיע את ברון הסמים אל צ'אפו

12.2.2019 / 23:36

בתום משפט שארך 11 שבועות חבר המושבעים קבע כי מנהיג קרטל הסמים המקסיקני אשם בהפעלת ארגון אלים, שהבריח טונות של סמים לארצות הברית במשך כשני עשורים. ביוני ייקבע גזר דינו של אל צ'אפו, ואף ייתכן כי יבלה את שארית חייו בכלא. עורכי דינו: "הולכים לערער"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

מנהיג קרטל הסמים, חואקין "אל צ'אפו" גוזמן, שצמח מהעוני בכפר במקסיקו וצבר מיליארדי דולרים, הורשע היום (שלישי) בהפעלת ארגון אלים שהבריח טונות של סמים לארצות הברית. חבר המושבעים בבית משפט פדרלי בברוקלין האשימו את גוזמן בן ה-61 בעשרה אישומים. ב-25 ביוני ייקבע גזר דינו, וייתכן כי ברון הסמים עומד בפני מאסר עולם.

אל צ'אפו הוסגר לארצות הברית בשנת 2017, לאחר שנעצר שנה לפני כן חמישה חודשים אחרי שנמלט מבית כלא במקסיקו דרך מנהרה. משפטו החל לפני 11 שבועות, במהלכו העידו יותר מ-50 בני אדם, שהעניקו לציבור הצצה חסרת תקדים לקרטל סינלואה. התביעה טענה כי גוזמן הבריח טונות של סמים מסוג קוקאין, הרואין, מריחואנה ומתאמפטמין לשטחי ארצות הברית במשך יותר משני עשורים.

כאחת הדמויות הבולטות במלחמות הסמים במקסיקו מאז 2006, אל צ'אפו הפך לפושע אגדי וביסס את מעמדו באמצעות רצח ואלימות. הוא ביים שתי בריחות דרמטיות מבתי הכלא השמורים במדינה וטיפח תדמית של "רובין הוד" בקרב העניים בסינלואה.

בתום הקראת פסק הדין, הצהיר אחד מעורכי דינו של גוזמן, ג'פרי ליכטמן כי "התיק היה מפולת שלגים של עדויות. כמובן שאנחנו הולכים לערער".

לקריאה נוספת בנושא
"5,000 דולר תמורת נערה": "הוויטמינים" של ברון הסמים אל צ'אפו
משפט אל צ'אפו: "שילם 100 מיליון דולר שוחד לנשיא מקסיקו"
מנהיג הקרטל במשפטו בארה"ב: נשיא מקסיקו וקודמו קיבלו מאתנו שוחד

איור של אל צ'אפו בבית משפט בניו יורק, 31 בינואר 2019. רויטרס
הפך לפושע אגדי. איור של אל צ'אפו בבית המשפט/רויטרס

העדויות המפורטות ביותר במשפטו של ברון הסמים היו של תריסר משותפיו לשעבר שסגרו עסקאות עם התובעים האמריקנים. הם אמרו למושבעים כי קרטל סינלואה צבר כוח בשנות ה-90, והשיג שליטה לאורך רובו של החוף הפסיפי במקסיקו. העדים, שכללו כמה מסגניו, מהנדס תקשורת ומאהבת לשעבר של אל צ'אפו, תיארו כיצד בנה ארגון מתוחכם שמזכיר תאגיד בינלאומי. שומר ראשו לשעבר העיד כי ראה אותו הורג שלושה מחברי הקרטל היריב שלו, כולל קורבן אחד בו ירה ואז הורה על קבורתו כשעוד נלחם על נשימותיו האחרונות.

ההשערות אודות הסכומים שצבר גוזמן מקרטל הסמים אינן חד משמעיות. בשנת 2009, מגזין "פורבס" דירג אותו ברשימה האנשים העשירים בעולם עם הון מוערך של מיליארד דולרים. בהמשך שמו לא נכלל בדירוג כיוון שנטען שקשה מדי להעריך את נכסיו. משרד המשפטים האמריקני אמר ב-2017 כי ביקש להחרים מגוזמן יותר מ-14 מיליארד דולר מהכנסותיו מסמים ורווחים בלתי חוקיים.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
אל צ'אפו ברון סמים מקסיקני חואקין גוזמן. AP
אל צ'אפו נעצר במקסיקו, 2016/AP

אחת ההאשמות הקשות ביותר נגד מנהיג הקרטל במהלך משפטו הייתה כי שילם בעבר מאה מיליון דולר כשוחד לנשיא מקסיקו לשעבר אנריקה פניה. שותפו לשעבר סיפר על השוחד לכאורה במהלך חקירה נגדית של עורך הדין ליכטמן. כשנשאל העד אם הוא סיפר לרשויות בארצות הברית ב-2016 שאל צ'אפו ארגן את השוחד, הוא השיב: "זה נכון".

הנשיא לשעבר לא הגיב לדבריו, אך בעבר הכחיש כי הוא קיבל שוחד. ראש הסגל שלו לשעבר דחה את הטענות. "ההצהרות של סוחר הסמים הקולומביאני בניו יורק הן שקריות ואבסורדיות", כתב פרנסיסקו גוזמן בחשבון הטוויטר שלו. הוא אמר כי היה זה ממשלו של פניה נייטו שאיתר, עצר והסגיר את מנהיג הקרטל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully