וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה לבג"ץ: מצב החירום לא יוארך, מחר בחצות יוסרו ההגבלות על ההפגנות

12.10.2020 / 17:28

ההודעה נמסרה בתגובה לבג"צים שהוגשו בנוגע למגבלות הקורונה, ונגד "חוק הקורונה" שמאפשר לממשלה להטיל אותן. המשמעות: מיום רביעי ניתן יהיה להפגין גם במרחק של יותר מקילומטר ממקום המגורים

בווידאו: עימותים בין שוטרים למפגינים בתל אביב/צילום: שי מכלוף, עריכה: אסף דרורי

המדינה הודיעה היום (שני) לבג"ץ כי אין בכוונתה להאריך את מצב החירום המיוחד, שיפוג מחר בחצות. המשמעות היא שמיום רביעי ניתן יהיה לקיים שוב הפגנות גם במרחק של יותר מקילומטר מהבית.

הודעת המדינה נמסרה בתגובה לכמה עתירות שהוגשו בנוגע למגבלות הקורונה - חלקן באופן ספציפי נגד המגבלות על ההפגנות, וחלקן נגד הסעיפים ב"חוק הקורונה הגדול", שמאפשרים לממשלה להטיל את אותן המגבלות. העתירות, שיידונו מחר, הוגשו על ידי התנועה לאיכות השלטון, ח"כ אלי אבידר, חלק מאנשי המחאה נגד ראש הממשלה שמיוצגים בידי עו"ד יאיר נהוראי, וקבוצת אנשי הייטק ומרצים למשפט חוקתי שמיוצגים על ידי עו"ד גלעד ברנע.

בהודעה עדכנה מחלקת הבג"צים בפרקליטות כי "לפי הנמסר עתה ממשרד הבריאות, אין כוונה לבקש מהממשלה להאריך את ההכרזה על מצב החירום המיוחד מעבר למועד הנקוב לעיל (מחר בחצות)". בשל כך ביקשה המדינה למחוק חלק מהעתירות, שביקשו לבטל את המגבלה על ההפגנות שהטילה הממשלה, וזאת בניגוד לעתירות שכוונו נגד "חוק הקורונה הגדול" עצמו.

הפגנת הדגלים השחורים ברחבת בהבימה
10 באוטקובר 2020. ראובן קסטרו
הפגנה נגד נתניהו בת"א, שלשום/ראובן קסטרו

בשבוע שעבר אישרה הממשלה את הארכת ההכרזה על מצב חירום מיוחד בשל נגיף הקורונה עד 13 באוקטובר. זאת, לאחר שבשבוע שלפני כן אישרה הכנסת תיקון לחוק סמכויות הקורונה, המאפשר לממשלה להגביל את מרחק היציאה ממקום המגורים לצורך הפגנות לקילומטר ממקום המגורים. לפני כן, המחאות הוחרגו מהחוק ולא חלו מגבלות על המפגינים, פרט לחבישת מסיכות ושמירה על מרחק של שני מטרים.

עם החוק, נכנסה לתוקף ההכרזה על מצב חירום מיוחד, שכולל בין היתר איסור על קיום התקהלות, הפגנה, תפילה או טקס דתי במרחב הציבורי שבהם יש יותר מ-20 משתתפים ולא נשמר הריחוק החברתי.

עוד בוואלה!

האגודה לזכויות האזרח ליועמ"ש: להפסיק את כיתור המפגינים וכליאתם

לכתבה המלאה

לפני הסגר הודיע היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כי בהתאם למתווה שגובש יחד עם המשטרה ומשרד הבריאות, ההפגנות מול מעון ראש הממשלה בירושלים יוגבלו ל-2,000 משתתפים. המספר נקבע לאור חישוב שביצעה המשטרה, לפיו זוהי כמות המפגינים שיכולים להיכנס לשטח המוקצה להפגנה מול המעון, תוך שמירה על כללי הריחוק החברתי. עוד לפני כן הודיע היועץ כי המפגינים ייאלצו לשמור על ריחוק זה מזה וכן להפגין בקפסולות של 20 אנשים. החובה להפגין בקפסולות לא נאכפה בהפגנות שלפני כניסת הסגר לתוקף. לעומת זאת, גם לפני הסגר שוטרים חילקו קנסות למפגינים שנראו צמודים זה לזה ואינם גרים יחד.

סוגיית סמכות המשטרה לחלק קנסות בגין אי שמירת מרחק בין מפגינים נמצאת במחלוקת. הסיבה היא שתקנות הקורונה אמנם קובעות כי על אנשים לשמור ככל האפשר על מרחק של שני מטרים זה מזה, אך לא קובעות כי למשטרה יש סמכות לחלק קנסות בגין הפרת ההנחיה. משום כך, מפגינים שעמדו קרוב מדי זה לזה נקנסו בגין "סירוב להוראת שוטר לפזר התקהלות אסורה". רבים מהמפגינים הודיעו כי לא ישלמו את הקנסות, וביקשו להישפט, אך עד היום אף מקרה לא נידון עדיין.

מחאה נגד ראש הממשלה נתניהו, כיכר הבימה, תל אביב, 3 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
מחאה נגד נתניהו בתל אביב/ראובן קסטרו

מהתנועה לאיכות השלטון נמסר בתגובה כי אין די בהודעת הממשלה שאין בכוונתה להאריך את המגבלות, כל עוד תישאר לה הסמכות להטילן מחדש. "אי הארכת תוקפן של התקנות, לעת הזו, היא זריית חול בעיני הציבור", אמרו בתנועה. "מאחר והחוק המסמיך את הממשלה למנוע מאזרחים להפגין הוא חוק שהוא בבחינת כתם שחור בספר החוקים של מדינת ישראל, כך שמחר בבוקר ניתן יהיה לעשות בו שימוש פעם נוספת".

עוד מסרו בתנועה כי לאחר הסרת המגבלות, בכוונתם לקיים במוצאי שבת הקרובה הפגנת ענק בכיכר רבין, כדי למחות על "פרשת השחיתות החמורה ביותר שהתגלתה אי פעם במדינת ישראל, והיא פרשת הצוללות וכלי השיט".

תנועת "קריים מיניסטר", שהייתה גם היא בין העותרים, מסרה: "תשובת המדינה לבג"ץ מבשרת על תום הסגר הפוליטי וקיצן של תקנות הדיקטטורה שהטיל על המדינה נאשם בפלילים, שגזר על אזרחיה חורבן כלכלי. במוצאי שבת הקרוב נקיים בבלפור מפגן דמוקרטי ענק, בדרך להפלת נתניהו. ביבי - נהיה שם כל מוצ"ש עם עשרות אלפים מכל הארץ שנקעה נפשם מהמחדלים והשחיתות שלך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully