וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפגינים שנעצרו על הפרת הנחיות: "הוחזקנו בצפיפות, השוטרים לא עטו מסיכות"

6.10.2020 / 14:00

משתתפים במחאה נגד נתניהו נעצרו בטענה שהפרו את הנחיות משרד הבריאות, אך מעדויותיהם עולה כי גם המשטרה החזיקה אותם בחללים סגורים שלא אפשרו לשמור על ריחוק. "היינו 16 יחד בתא. אם אחד שם חולה, אז כולנו חולים", תיארו. המשטרה: "לא מכירים את הטענות"

בווידאו: 38 מפגינים נעצרו בת"א לאחר עימותים עם שוטרים/מערכת וואלה! NEWS

מפגינים שנעצרו בהפגנות בתל אביב בימים האחרונים מספרים כי הוחזקו בצפיפות ברכב עצורים משטרתי ובתחנת המשטרה, ולכאורה בצורה שלא אפשרה שמירה על תקנות הריחוק החברתי וסיכנה אותם. זאת, בנוסף לטענה של רבים מהם כי המעצרים היו בלתי מוצדקים ונעשו תוך שימוש בכוח מוגזם.

ניר ברק, פעיל בתנועת "קומי ישראל", נעצר בצעדה ביום חמישי האחרון והובא לתחנת לב תל אביב, שנמצאת במתחם הרכבת בארלוזרוב. "היינו 16 אנשים בתא הכי צפוף בעולם", סיפר לוואלה! NEWS. "מפקד התחנה (מעדויות של עצורים אחרים עולה כי לא מדובר במפקד התחנה, אלא ככל הנראה בקצין שהיה אחראי על המעצר - ד"ד) הולך בלי מסיכה כל הזמן. לא הקפידו, לא שמרו על מסיכות. לא הייתה שום דרך לשמור על ריווח שם".

שני עצורים נוספים שהוחזקו באותו תא אישרו כי שהו בו 16 עצורים - מתוכם 13 שנעצרו במהלך ההפגנות. "הגענו בערך ב-23:00 והאחרון השתחרר בערך ב-09:00", סיפר סתיו שומר. "ביקשנו שיפרידו אותנו לשני תאים, אבל בתא השני ישב פיני לוזון (החשוד כי דרס מפגינה - ד"ד). המפקד של תא המעצר היה בלי מסיכה כל הערב ולא היה מוכן לשים מסיכה". העצורים העריכו את גודל התא בכ-16-10 מ"ר.

ניר ברק, פעיל במחאה נגד נתניהו, בעת מעצרו בהפגנה בתל אביב. 02 באוקטובר 2020. רויטרס
"לא הייתה שום דרך לשמור על ריווח". מעצרו של ניר ברק, חמישי/רויטרס

אלי אקסלרוד, שנעצר גם הוא והוחזק באותו התא, הוסיף: "אין שם שום אוורור. זה הכי מצחיק שיש - הם מבקשים לאכוף ריחוק חברתי, ואז זורקים אותך לצינוק שאם אחד שם חולה קורונה, אז ברור שכולנו חולים". אקסלרוד, עורך דין במקצועו, אף שיגר מכתב בנושא למשטרה, למח"ש, לראש לשכת עורכי הדין אבי חימי ולגורמים נוספים. "מדובר על מחדל חמור, בטח כאשר המשטרה דורשת מהמפגינים לשמור על ריחוק חברתי ובטח ובטח כאשר המפגינים עצמם מבקשים לעשות זאת", כתב.

בהפגנות במוצאי שבת חילקה המשטרה את העצורים לשתי תחנות - לב תל אביב וגלילות. עצורים שהובלו לתחנת לב תל אביב מספרים כי ארבעה עצורים הוחזקו בתא למשך כל הלילה. הם אומרים כי מדדו את גודל התא באמצעות מידות גופם, והגיעו למסקנה שגודלו כ-8-6 מ"ר.

עוד בוואלה!

פעיל במחאה נגד נתניהו נלקח למסירת עדות באמצע הלילה: "ניסיון הפחדה"

לכתבה המלאה

"הוחזקנו שעות ארוכות", אמר לוואלה! NEWS נדב גולנדר, שנעצר בכיכר רבין. "הגענו בסביבות 19:45 ויצאתי מהתחנה בסביבות 04:30. חלק מהשוטרים הקפידו על מסיכה לכל אורך הדרך וחלק לא. פה הורידו, שם הורידו. הגיע מפגין מבוגר שנעצר שאמר שהוא בקבוצת סיכון, ושוטר אחד אמר לו שיסתום את הפה ולא ייתן לו עצות". יונתן, שנעצר גם הוא בכיכר רבין וביקש להזדהות רק בשמו הפרטי, הוחזק באותו התא ותיאר דברים דומים.

אלי אקסלרוד, נעצר בהפגנה בת"א. באדיבות המצולמים
מבקשים לאכוף ריחוק חברתי, ואז זורקים אותך לצינוק". אקסלרוד/באדיבות המצולמים

בתחנת גלילות המצב היה שונה. לרבים מהמפגינים אושר להמתין לחקירתם בחניית התחנה, באוויר הפתוח. מנגד, עצורים אחרים שהובאו מההפגנות נאלצו להעביר את הלילה בזינזאנה - אוטובוס העצורים המשטרתי.

אורן רזניק נעצר שלשום סמוך לכיכר הבימה, מעט אחרי השעה 21:00. הוא סיפר שבמהלך המעצר נתלש עגיל מאוזנו, והוא נאזק בצורה מכאיבה. רק לאחר יותר משעה בניידת, במהלכה לדבריו נאנק מכאבים, הוא נאזק מחדש והועבר לזינזאנה. במשך הערב כולו הסתובב הרכב במוקדי ההפגנות, עד שנצברו בחלקו האחורי 14 עצורים שהובלו לתחנת גלילות.

"הגענו לתחנה באזור 01:00", אמר רזניק. "אתה כלוא בתוך הזינזאנה המונעת, ואומר לעצמך שבטח תיכף נצא כי אתה רואה את שאר העצורים מסתובבים בחוץ. באזור 02:00 הסכימו להוציא שני אנשים כל פעם החוצה לסיבוב, שירותים וסיגריה". בשלב מסוים, הוא אמר, השוטרים לא הסכימו יותר ללוות את העצורים לשירותים, והם נאלצו לעשות את צרכיהם בבקבוקי מים שחולקו להם. רק בסמוך לשעה 06:00 הובל מהזינזאנה לחקירה, ומעט לאחר מכן שוחרר.

אורן רזניק, מפגין שנעצר בת"א. אייל דה ליאו, אתר רשמי
"אתה כלוא בתוך הזינזאנה המונעת, ואומר לעצמך שבטח תכף נצא". רזניק, השבוע/אתר רשמי, אייל דה ליאו

הטענות לגבי השהייה הממושכת בזינזאנה נשמעו גם בעררים שהגישו רבים מעצורי ההפגנות במוצאי שבת לבית המשפט על תנאי שחרורם. שני עצורים שעניינים נידון שלשום בבית משפט השלום בתל אביב טענו באמצעות עו"ד שירה קידר כי הוחזקו ברכב במשך שעות, וכי השוטרים סירבו לרווח בין העצורים.

עו"ד דניאל חקלאי, שייצג קבוצת מפגינים נוספת, טען כי "אם המטרה של המשטרה היא למנוע את התפשטות הנגיף ולא חלילה לעבור למצב רוח פחות דמוקרטי, ואם באמת פועלים בצורה תמת לב, הרי שקודם כל לא משאירים 14 אנשים בתוך רכב צפוף, אזוקים כולם, חלקם עשו צרכים בבקבוק, ובמשך שעות הם בתוך הרכב".

כתנאי לשחרור ממעצר אולצו העצורים להסכים לחמישה ימי מעצר בית ולתקופות של 30-10 ימי הרחקה מכיכר רבין ומכיכר הבימה. ביומיים האחרונים הגישו עשרות מהם ערר על תנאי המעצר. עוד לפני שהתקיים דיון הסכימה המשטרה לוותר לכולם על ימי מעצר הבית, ובדיון ביטלו השופטים גם את ההרחקה, לאחר שנמצא שהיא אינה מוצדקת.

עימותים בין מפגינים לשוטרים במחאה נגד נתניהו בתל אביב, ביום אישור התקנות להגבלת הפגנות. 1 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
"הגיע מפגין שאמר שהוא בקבוצת סיכון, ושוטר אמר לו שלא ייתן עצות". ת"א, חמישי/ראובן קסטרו

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "במהלך המחאות שהתקיימו בתל אביב, עצרה המשטרה עשרות חשודים בגין הפרת הסדר הציבורי, זאת לאחר שמפגינים רבים הפרו את תקנות הקורונה באופן בוטה. החשודים הוסעו לתחנת המשטרה שם נחקרו, השוטרים דאגו לכל צרכיהם ושמירת זכויותיהם ובתום חקירתם שוחררו בתנאים מגבילים. הטענות שהועלו אינן מוכרות למשטרה, וככל שיש למי מהעצורים בגין הפרת הסדר טענות כאמור, מן הראוי שיעבירן לבדיקה על ידי הגורמים המוסמכים לכך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully