וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפים מחו נגד נתניהו בירושלים ובקיסריה, 5 נעצרו; 150 דוחות חולקו

המשטרה עצרה מפגינים סמוך למעון רה"מ בבירה לאחר שסירבו להתפנות, וחילקה במהלך ההפגנה דוחות בגין אי-שמירת מרחק ועטיית מסיכות. המפגינים נסעו בשיירות מרחבי הארץ לבלפור ולביתו של נתניהו בקיסריה, שם מנעו שוטרים את כניסתם של רכבי המוחים ליישוב

בווידאו: המחאה נגד השחיתות השלטונית בירושלים/צילום: עמית הרפז, סאטוויו, עריכה: שאול אדם

חמישה מפגינים נעצרו ועוכבו הלילה (ראשון) על ידי המשטרה במהלך המחאה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו והשחיתות השלטונית - הנערכת זה השבוע ה-14 ברציפות. אלפים השתתפו בהפגנות מול מעון ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים. מוקדם יותר, החל משעות הצהריים, יצאו המוחים בשיירות מחאה בכבישים והתאספו בגשרים ברחבי הארץ. הפגנה נוספת נערכה מול בית משפחת נתניהו בקיסריה. עד צאת יום הכיפורים אין כל הגבלה על ההפגנות, לבד מחובת עטיית מסיכה ושמירה על ריחוק חברתי.

בירושלים, נערכה המשטרה בכוחות מתוגברים וחילקה דוחות לאלו שהפרו את הנחיות משרד הבריאות. לקראת חצות, היא החלה להיערך לפינוי כיכר פריז, מוקד ההפגנה. הכוחות במקום כרזו למפגינים שנותרו על הכביש, כי הם נערכים לפתיחתו מחדש לתנועה. לדברי המשטרה, חלק מהמפגינים סירבו לפנות את הצומת, והשוטרים נאלצו לפנותם.

מהמשטרה נמסר כי חמישה מפגינים נעצרו במהלך המחאה, חלקם בגין הפרת הסדר הציבורי וחלקם בגין תקיפת שוטרים. כמו כן, במהלך הערב חולקו במקום כ-150 דוחות בסך הכל בגין אי שמירת מרחק ועטיית מסיכות.

חמישה עצורים בהפגנת הדגלים השחורים מול מעון רה"מ, ירושלים 26 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
מעצר מפגין בירושלים, הלילה/ראובן קסטרו
חמישה עצורים בהפגנת הדגלים השחורים מול מעון רה"מ, ירושלים 26 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
חמישה מפגינים נעצרו. הלילה/ראובן קסטרו

ראש ענף מבצעים במחוז ירושלים של המשטרה, סגן ניצב אלון כלפון, אמר כי במהלך ההפגנה, נרשמו הפרות רבות של תקנות משרד הבריאות למאבק בנגיף הקורונה, וכן כי חלק מהמפגינים מגיעים למחאה במטרה להתעמת עם הכוחות המקום.

"לצערי חלק מהמוחים מגיעים כדי להתעמת ומייצרים פרובוקציות, הם בעלי השפעה מכרעת על איך שמתנהלת ההפגנה ומסתיימת" אמר. סנ"צ כלפון הוסיף כי "אני אישית כרזתי מספר פעמים וביקשתי שיעמדו בתקנות", אך למרות זאת, "חלקים נכבדים הפרו את ההנחיות, לא שמרו על מרחקים ולא עטו מסיכות".

לדבריו, קיים חשש כי ההפגנה היוותה מוקד הדבקה בנגיף ואף ייתכן כי חלק מהמפגינים שהגיעו למקום. "התכנסות של אנשים פה מהווה סיכון לא פשוט, יודעים שיש מצב בעייתי של הדבקת רבים", אמר. "מניח שיכול להיות שמגיעים לפה חולים".

חמישה עצורים בהפגנת הדגלים השחורים מול מעון רה"מ, ירושלים 26 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
לטענת המשטרה נרשמו הפרות רבות של תקנות משרד הבריאות. ירושלים, הלילה/ראובן קסטרו
הפגנת הדגלים השחורים מול מעון רה"מ, ירושלים 26 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
"קטסטרופה חברתית, בריאותית וכלכלית". ההפגנה בירושלים, הערב/ראובן קסטרו

בקיסריה חסמה המשטרה את הכניסה ליישוב, ומנעה את כניסתם של מאות רכבים ומפגינים למקום, שנענו לקריאת התנועה לאיכות השלטון להגיע ולנסוע ברחוב שבו ביתו של נתניהו. ליישוב הגיעו כ-600 כלי רכב שנעו באיטיות בישוב וחלפו גם ברחוב של בית נתניהו. סמוך למחסום המשטרה, כ-200 מטרים מהבית, הוצבה משאית הנאומים סביבה התגודדו המפגינים, אחזו דגלים ושלטים, קראו קריאות והקימו רעש במערכת ההגברה בתופים ובמשרוקיות. גורם בכיר במשטרה אישר את דבר החסימה במהלך ההפגנה, ומסר כי בעקבות הפרה של תנאי הרישיון, המשטרה ויסתה את התנועה על הציר ובשלב מסוים אף חסמה אותו. הוא אמר כי בעקבות ההפרה, המשטרה שוקלת לזמן לחקירה את מבקשי הרישיון.

איתמר, אחד מהמפגינים שהגיעו למחאה בבירה סיפר כי "שאלו אם אנחנו מאותה משפחה, ואז לקחו את תעודת הזהות ונתנו לנו קנסות. זה בררני, כולנו עם מסיכות. אנחנו פעילים שעובדים יחד". רחל מטלון מהיישוב יובלים, אחת המפגינות בקיסריה, אמרה כי "די בתחילת השיירה המשטרה עצרה אותנו והיא לא נותנת לנו לעבור. אז מי שהספיק להיכנס נכנס, וליתר לא נותנים".

במהלך המחאה נרשמו שני אירועים אלימים. בירושלים, אדם שהשליך בקבוק לעבר שיירת הרכבים של המוחים במרכז ירושלים נעצר. מהמשטרה נמסר כי החשוד התנגד למעצרו ותקף את השוטרים, ובשל כך אחד השוטרים פונה לקבלת טיפול רפואי. בתל אביב, הותקפה קבוצת מפגינים שמחו בשכונת שפירא שבדרום תל אביב.

הפגנת הדגלים השחורים מול מעון רה"מ, ירושלים 26 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
הפגנת הדגלים השחורים מול מעון רה"מ, הערב/ראובן קסטרו

בתל אביב התקיימו כמה אירועי מחאה ברחבי העיר, בגשרים ובכמה כיכרות. כוחות המשטרה נפרסו במוקדים השונים, והציבו מחסומי דרך על מנת לשמור על הסדר הציבורי, ביטחון הציבור ובריאותו. בנוסף לכך, כמה עשרות הפגינו בקרבת ביתו של ראש הממשלה החליפי בני גנץ בראש העין.

הפגנת הדגלים השחורים מול מעון רה"מ, ירושלים 26 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
הפגנת הדגלים השחורים בירושלים, הערב/ראובן קסטרו

רונן כרמי, בן 53 מקריית ביאליק, אמר כי הגיע להפגין בקיסריה על האופנוע שלו, כדי "להגיד לביבי שהוא חייב לפנות את המקום שלו. הוא סכנה נוראית שמיום ליום הולכת ומחמירה". הוא הוסיף כי "משקרים לציבור. ההדבקות הן במקומות סגורים, וזה כי בן אדם עם שלושה תיקים פשעים חמורים עושה פה את כל ההחלטות - זה לא יכול להיות".

עוד הוסיף כרמי כי "בינתיים כל הכלכלה קורסת, אנשים אין להם אופק. עושים סגר כדי שלא תקרוס מערכת הבריאות, אבל אף אחד לא עשה שום דבר עבור המערכת. זאת לא הפגנה ראשונה שלי וגם לא הראשונה בקיסריה".

הפגנת הדגלים השחורים מול מעון רה"מ, ירושלים 26 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
"חטאת לפנינו, לך". מפגינים שומרים על מרחק, הערב בירושלים/ראובן קסטרו

עו"ד אליעד שרגא הגיע במשאית האירועים סמוך למחסום המשטרה שליד בית נתניהו, ומשם פתח בקריאות נגדו ברמקול. השוטרים במקום דרשו ממנו להזיז את המשאית, כשבינתיים נוצרה התקהלות של יותר ממאה מפגינים, המניפים דגלי ישראל, דגלים שחורים וכרזות. בנוסף לכך, במקום התחיל להתפתח פקק תנועה. "רק במדינת דיקטטורה עוצרים הפגנות", אמר שרגא מעל במת המשאית. "מי שמעז לפגוע בזכות ההפגנה, פוגע גם בזכויות אחרות ואינו ראוי להיות ראש ממשלה במדינה דמוקרטית".

מפגין נעצר בסמוך למעון רה"מ בירושלים, 26 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו, אתר רשמי
מפגין נעצר בסמוך למעון רה"מ, הערב/אתר רשמי, ראובן קסטרו
הפגנת הדגלים השחורים | בכניסה לירושלים 
 26 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
"סכנה נוראית שמיום ליום הולכת ומחמירה". מפגינים בכניסה לירושלים, הערב/ראובן קסטרו

בארגון "הדגלים השחורים" מסרו כי "הערב הוא נקודת מפנה אדירה במאבק נגד הנאשם נתניהו. מספרים בלתי נתפסים של אזרחים ואזרחיות כמעט בכל צומת, גשר, שכונה ובשיירות, יצאו להילחם במי שעסוק בהרס מדינת ישראל". הם הוסיפו כי "עכשיו זה ברור לכולם, אין פה שמאל וימין - כולם מאוחדים במאבק להדחת נתניהו, הוא המאבק להצלת מדינת ישראל". עוד מסרו: "נמשיך להפגין בכל יום, בדרכים שונות, תוך שמירה על בריאות המפגינים נגד ההתסה, השנאה והשחיתות של נתניהו".

מהארגונים "קריים מיניסטר", "אין מצב", "קומי ישראל", "החזית הוורדה", ו"הדמוקרטים" נמסר לקראת ההפגנה כי "מחדל הקורונה הוא מחדל מלחמת יום הכיפורים 2020, שממיט על ישראל קטסטרופה חברתית, בריאותית וכלכלית".

הפגנת הדגלים השחורים מול מעון רה"מ, ירושלים 26 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
"נקודת מפנה". מפגינים עם כלי נגינה בסמוך למעון רה"מ, הערב/ראובן קסטרו

הארגונים הוסיפו כי "רק נתניהו אשם והוא מנסה כעת לחסל את הדמוקרטיה. הוא עוסק באובססיביות בהפגנות בבלפור כי הן חושפות את השקרים שהוא מנסה להסתיר ואת העובדה שהוא הפקיר את אזרחי ישראל. ההפגנות הערב הן פיקוח נפש למען הדמוקרטיה ועתיד ילדינו. ערב יום הכיפורים אזרחיות ואזרחי ישראל אומרים לנתניהו - חטאת לפנינו, לך".

הפגנת הדגלים השחורים מול מעון רה"מ, ירושלים 26 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
"אין לנו מדינה ספייר". מפגינים נגד נתניהו בירושלים, הערב/ראובן קסטרו
הפגנת הדגלים השחורים מול מעון רה"מ, ירושלים 26 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
מפגינים נגד נתניהו בירושלים, הערב/ראובן קסטרו

לאחר שרבים מפעילי המחאה הביעו חשש מפני עצירת שיירות המחאה על ידי המשטרה, ואף הקדימו את שעת יציאתם, הבהירו במשטרה כי "השוטרים במחסומים הונחו לאפשר לכל אדם הגעה למחאות, והמשטרה אף נערכת לקיומן בגבולות החוק ובהתאם לתקנות".

עם זאת, הוסיפו במשטרה כי "לצערנו, קיימים נהגים רבים המשתמשים בתקנות לרעה בניסיון לשבש את פעילות האכיפה ולנוע לצורך שלא הוגדר כחיוני ומותר בעת הזו, מה שמחייב את השוטרים לבצע בדיקות ולהפעיל שיקול דעת היכן שנדרש". בנוסף, מסרו במשטרה כי "לצד זאת, מקרים נקודתיים שהועלו בהם השוטרים פעלו תוך שיקול דעת מוטעה, טופלו והנהלים חודדו בהתאם".

הפגנת הדגלים השחורים מכיכר רבין, ת"א 26 בספטמבר 2020. מרים אלסטר/פלאש 90, פלאש 90
"רק נתניהו אשם". מפגינים בכיכר רבין בת"א, היום/פלאש 90, מרים אלסטר/פלאש 90
הפגנת הדגלים השחורים | מחלף חמד 
 26 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
יציאה לשיירת הרכבים לקראת ההפגנה נגד ראש הממשלה, היום/ראובן קסטרו

בסוף השבוע ראש הממשלה נתניהו המשיך לקדם את אפשרות הגבלת ההפגנות על ידי תקנות לשעת חירום, זאת לאחר הכישלון בהעברת הגבלת ההפגנות בחוק בכנסת. שר הבריאות יולי אדלשטיין ניסה להביא את הנושא לאישור הממשלה במשאל טלפוני הערב או מחר בבוקר. עם זאת, בכחול לבן בלמו את המהלך והבהירו כי ימנעו את כינוס הממשלה במידת הצורך.

במהלך סוף השבוע אף הועברו לממשלה חוות דעת של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט והיועץ המשפטי למשרד הבריאות שקובעות שהמהלך אינו חוקתי. במהלך סוף השבוע התקיימו שיחות בין שר הבריאות, שר הביטחון בני גנץ ושר המשפטים אבי ניסנקורן, שבהן הליכוד שב על דרישתו להעלות את תקנות החירום לאישור בממשלה בהקדם עד לאישור החוק בכנסת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully