וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השתקת מומחים ועקיפת שרים: שר בקבינט הקורונה מתאר את הכאוס שהוביל לסגר

24.9.2020 / 12:38

חמישה שרים התנגדו להטלת סגר כללי, בהם יזהר שי שמתח ביקורת חריפה על דרך קבלת ההחלטות וכעת שוקל את התפטרותו. לדבריו, פרטי ההחלטה על הטלת המגבלות המחמירות נסגרו בפורום מצומצם וללא התייעצות עם גורמי המקצוע. "נתניהו בזבז אין סוף זמן בוויכוח עקר על ההפגנות"

בווידאו: הודעת נתניהו על הטלת סגר מלא/צילום: מערכת וואלה! NEWS, עריכה: איתי עמרם

בין מובילי ההתנגדות לאישור הסגר הכללי בישיבת הממשלה הלילה (חמישי) היה שר המדע יזהר שי, חבר קבינט הקורונה. השר עזב את הישיבה באמצע לאות מחאה על ההחלטה והשאיר פתק ובו התנגדותו בהצבעה. בטרם עזיבתו הוא מתח ביקורת חריפה על דרך קבלת ההחלטות, האופן בו ראש הממשלה בנימין נתניהו עקף את קבינט הקורונה והשתיק את גורמי המקצוע, והחקיקה שתגביל את ההפגנות.

"אנחנו עומדים להצביע הלילה על החלטה בקנה מידה היסטורי ללא שהתבצע תהליך ראוי לבחינת כל ההיבטים האפשריים של ההחלטה הזו בקבינט הקורונה", אמר שי לשרים. "חשוב שכולכם תדעו: ביום שלישי מאוחר בלילה התפזר קבינט הקורונה עם סדרת החלטות וכיוונים להמשך דיון. אבל ביום רביעי בבוקר כל זה עבר תפנית והיפוך מוחלט, הדיון לא המשיך כמתוכנן".

שי צפוי להיפגש עם בשעות הקרובות עם יו"ר כחול לבן בני גנץ כדי לדון באפשרות שיתפטר מהממשלה לאור ההחלטה על הסגר הכולל.

מתווה הסגר שאושר בממשלה

  • סגר מלא מ-25 בספטמבר בשעה 14:00 עד 11 באוקטובר
  • השבתת העבודה במגזר הציבורי והמגזר הפרטי, למעט עובדים חיוניים
  • הגבלת ההפגנות מול מעון רה"מ ל-2,000 משתתפים, בקפסולות
  • צמצום פעילות התחבורה הציבורית
  • סגירת השווקים
  • סגירת כלל ענפי הספורט, למעט משחקים בינלאומיים רשמיים
  • ביום כיפור:
  • יותרו תפילות בבתי כנסת תחת מגבלות התקהלות
  • לאחר יום כיפור:
  • תפילות והפגנות יתקיימו בשטח פתוח, בקפסולות של 20 איש ועד ק"מ מהבית
בנימין נתניהו ובני גנץ בישיבת ממשלה, 28 ביולי 2020. מרק ישראל סלם/פלאש 90, אתר רשמי
החלטה בקנה מידה היסטורי ללא תהליך ראוי. נתניהו וגנץ בישיבת ממשלה/אתר רשמי, מרק ישראל סלם/פלאש 90
"ההחלטה על סגר מלא לא התקבלה בהצבעה בקבינט הקורונה, והיא בניגוד לדעת מומחים"

שר המדע ציין כי הדיון התקיים לסירוגין ללא הצבעה או סיכום מסודר בקבינט הקורונה. לדברי שי, "הייתה החלטה בין ראש הממשלה, שר הביטחון, שר החוץ ושר הפנים בדיון טלפוני ביניהם וזו ההחלטה שמובאת בפנינו עכשיו. כרגע שמענו פירוט של ההחלטה הזו, אבל אף אחד מאיתנו, חברי קבינט הקורונה, לא ראה את כל פרטי ההחלטה הזו. אני יודע על מה אנחנו דנים, אבל אני לא יודע מה הפרטים המדויקים של ההחלטה הזו".

"חשוב ששרי הממשלה ידעו", הדגיש שי. "ההחלטה על סגר מלא, חמור מזה שחווינו בחודש מרץ, לא התקבלה בהצבעה בקבינט הקורונה, היא בניגוד לדעתם של מומחי משרד הבריאות, החוקרים ואנשי המקצוע במשרד האוצר שדיברו בפני הקבינט".

בעקבות הסגר בשל תחלואת הקורונה | מסעדות סגורות בנמל תל אביב 18 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
אבטלה חסרת תקדים וקריסת עסקים. נמל תל אביב סגור/ראובן קסטרו

השר ציטט את דבריה של הכלכלנית הראשית במשרד האוצר שירה גרינברג, לפיהם "זה יהיה סגר חסר תקדים, החמור ביותר שכל מדינה אחרת נקטה בו בכל רחבי העולם במהלך המגיפה הזו מאז החלה, והנזקים יהיו ארוכי טווח. המשמעות תהיה אבטלה חסרת תקדים, קריסה של עסקים, עלויות בלתי נתפסות, גירעון ענק בתקציב ומשמעויות חברתיות סוציאליות כבדות וארוכות טווח".

"השארת בתי הכנסת פתוחים פוגעת בציבור"

בלב המחלוקת בין חברי קבינט הקורונה ושרי הממשלה עמדו התפילות וההפגנות. בעוד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הפנים אריה דרעי דרשו להגביל את המחאות, שנערכות מדי שבוע מול מעון רה"מ בירושלים, שרים בכחול לבן הביעו התנגדות.

בהחלטה על הטלת סגר כללי נקבע כי עד יום כיפור התפילות יימשכו בהתאם לגודל מבנה בית הכנסת ובקפסולות, ובמקביל - בהתאם למתווה של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט - ההפגנות בבלפור יוגבלו עד 2,000 משתתפים, ובקפסולות. לאחר יום כיפור ייסגרו בתי הכנסת, ויוחל מתווה אחיד על המפגינים והמתפללים המתיר להם להתכנס בקפסולות של עד 20 איש ובמרחק עד ק"מ אחד ממקום מגוריהם.

הפגנה מול מעון ראש הממשלה נתניהו בבלפור, ירושלים, ראש השנה תשפ"א, 20 בספטמבר 2020. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
בלב המחלוקת. הפגנה מול מעון רה"מ בירושלים, השבוע/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

שי הביע מחאה על העובדה שלא סוגרים את בתי הכנסת ביום כיפור, אך מנגד מעבירים חוק להגבלת ההפגנות. הוא פנה לשר דרעי ואמר: "אתה משאיר את בתי הכנסת פתוחים בסגר ההיסטורי הזה ובאותה נשימה פוגע בציבור אחר בישראל. אז אני אגיד לך: מה שאנחנו עושים כאן עכשיו זה לא עוול לציבור החילוני בישראל, זה עוול לציבור הדתי. אין שום הסבר הגיוני כשמשאירים בתי כנסת פתוחים וסוגרים דברים אחרים".

שר המדע והטכנולוגיה, יזהר שי 30 ביוני 2020. שלומי גבאי
ייתכן שיתפטר במחאה על הטלת הסגר הכללי. שי/שלומי גבאי

שר המדע אף תקף את נתניהו על כך ש"בזבז אין סוף זמן בוויכוח עקר על ההפגנות". עוד הוסיף כי "ואחרי שהחלטנו להעביר את הנושא לצוות מקצועי, לא פוליטיקאים, אפילו לא קיימנו דיון במתווה שביקשנו מהם להביא בפנינו".

שי קרא לשרי כחול לבן להצביע נגד החוק שמגביל את ההפגנות. "זה חוק שעושה עוול לציבור ענק בישראל. זה חוק ציני, לא ראוי ומפלג שלא לצורך. ממשלה שכואבת את כאב האזרחים ומבינה לליבם בעת הדרמטית הזו לא מביאה חוק כזה לכנסת לחקיקת בזק, כמעט מחטף של הכנסת, בערב יום הכיפורים", אמר שי.

לצדו של שי התנגדו להטלת סגר כללי גם השרים ישראל כץ, אורית פרקש-הכהן, עמיר פרץ ואיציק שמולי. הסגר ייכנס לתוקף החל ממחר בשעה 14:00 ועד שמחת תורה, במהלכו יוחמרו המגבלות שהחלו בראש השנה: פעילות המגזר העסקי והפרטי תיפסק למעט עובדים חיוניים, התחבורה הציבורית תצומצם והשווקים ייסגרו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully