וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גמזו והגורמים הרפואיים התנגדו לסגר מוחלט - נתניהו דחה את עמדתם

ממונה הקורונה תמך בצמצום פעילות המגזר הפרטי במחצית וסגירת בתי הכנסת ביום כיפור. ראש הממשלה דחה את עמדתו, על אף שאף גורם רפואי אחר לא תמך במתווה הסגר המוחלט. גם השרים כץ, שי ופרקש-הכהן התנגדו להחמרת ההגבלות. "פגיעה אנושה במפעלים ועסקים במגזר הפרטי"

בווידאו: הודעת נתניהו על הטלת סגר מלא/צילום: מערכת וואלה! NEWS, עריכה: איתי עמרם

ממונה הקורונה, פרופ' רוני גמזו, התנגד בישיבת הממשלה שנערכה הלילה (חמישי) ודנה בהגבלות על הטלת סגר. נוסף עליו גם שר האוצר ישראל כץ, שר המדע והטכנולוגיה יזהר שי, השרה לנושאים אסטרטגיים אורית פרקש-הכהן, שר הכלכלה עמיר פרץ ושר הרווחה איציק שמולי הצביעו נגד הסגר, שיחל מחר ויימשך 16 יום - עד אחרי שמחת תורה.

גמזו אמר בדיון כי הוא תומך בצמצום הפעילות במגזר הפרטי ב-50%, ולא באופן מוחלט. הוא אמר כי הוא תומך בסגירת בתי הכנסת באופן מלא גם ביום כיפור כדי למנוע הדבקה. עם זאת, עמדתו נדחתה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו. אף גורם מקצוע רפואי אחר שהשתתף בדיון לא תמך במתווה החמרת הסגר.

דיון ועדת החוקה על מתווה הרמזור, 6 בספטמבר 2020. שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
עמדתו נדחתה על ידי נתניהו. גמזו/אתר רשמי, שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

לדברי השר כץ, "ניתן היה לקדם צעדים לבלימת המחלה מבלי לפגוע פגיעה אנושה במפעלים ועסקים במגזר הפרטי, שאינם מקבלים קהל ומקפידים היטב על הוראות משרד הבריאות". גם נגיד בנק ישראל אמיר ירון ופרופ' גמזו התנגדו לסגירת העסקים, והציעו לפעול במתכונת של 50% פעילות במגזר הפרטי.

פרקש-הכהן הבהירה בישיבת הממשלה כי היא מתנגדת לעיסוק של הממשלה בנושא ההפגנות. "ההפגנות הן נגדנו. נגד הממשלה. אסור לנו לגעת בזה, לא לעסוק בזה. לתת רק לגורמי המקצוע. זה פסול", אמרה.

בתגובה אמר לה נתניהו כי "ההפגנות כוונו גם ליועמ"ש, גם לדרג המקצועי. אין שום מניעה ושום קביעה. מה שאומר שלממשלה יש זכות מלאה לעסוק בזה. הפרימה של הכללים שלנו - מה פרם את כל המשמעת של הציבור? אלו ההפגנות, תקפו שוטרים, ירקו עליהם".

השרה השיבה: "לא אמרתי שלא צריך להגביל הפגנות. רק שאסור לנו לעסוק בזה. זו דעתי". ראש הממשלה ענה: "אז אני לא מסכים איתך".

עוד בוואלה!

הממשלה אישרה: סגר מלא מיום שישי, ההפגנות והתפילות יוגבלו

לכתבה המלאה

מתווה הסגר שאושר בממשלה

  • סגר מלא מ-25 בספטמבר עד 11 באוקטובר
  • השבתת העבודה במגזר הציבורי והמגזר הפרטי, למעט עובדים חיוניים
  • צמצום פעילות התחבורה הציבורית
  • ביום כיפור:
  • יותרו תפילות בבתי כנסת תחת מגבלות התקהלות
  • לאחר יום כיפור:
  • תפילות והפגנות יתקיימו בשטח פתוח, בקפסולות של 20 איש ועד ק"מ מהבית
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה בלשכת רה"מ. 11 בספטמבר 2020. רויטרס, רויטרס
דחף לסגר מלא. נתניהו/רויטרס, רויטרס

שר התיירות אסף זמיר הצביע נגד החלק בהחלטה על צמצום התקהלויות כיוון שלא נאסרו התפילות בבתי הכנסת ביום כיפור. זמיר הצביע בעד החלק בהחלטה לצמצם את פעילות המגזר הפרטי. זמיר טען שהחרגת יום הכיפור ופתיחת בתי הכנסת לתפילה בתוך מבנים סגורים באותו היום איננה מתקבלת על הדעת, פוגעת בסיכויי ההצלחה של הסגר, ומסכנת את בריאות המתפללים.

"סגר מהודק יחסל את המגזר העסקי לצמיתות"

יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, אמר כי סגר מהודק יחסל את המגזר העסקי לצמיתות וקרא להשאיר את השירותים החיוניים ואת שאר העסקים במתכונת של 30% פעילות. "מדובר בעסקים שאין בהם התקהלויות ואין שום סיבה לסגור אותם. המשק חייב להמשיך להזרים חמצן. סגר מהודק יחסל את המגזר העסקי לצמיתות".

גם תומר מור, מנכ"ל "מסעדנים חזקים ביחד", קרא לממשלה לאפשר את משלוחי האוכל מהסעדות, גם כשהסגר יוחמר. "המשלוחים אינם מדבקים וזה הוכח מיום הראשון למשבר הקורונה, אין כלל סכנה במשלוחים. המסעדות בישראל מספקות כיום מענה חיוני למגוון אוכלוסיות אשר מזמינות ומקבלות באמצעות שליחי המסעדות אוכל חם וטרי מדי יום. דבר שאינו מהווה סיכון בריאותי ואיני פוגע ביעילות הסגר".

מור התייחס גם להוצאות המסעדות על שירותי המשלוחים: "אנו דורשים הפחתת עמלות אחידה באופן מיידי ל-20% מכל משלוח של חברות המשלוחים וולט ותן ביס, שנוגסות בנתח עצום מהרווח של המסעדות במשלוחים. אנו סבורים כי בשעה קשה זו שמסעדות יכולות לעבוד רק במשלוחים חובת החברות להתחשב ולהפגין סולידריות".

בעקבות הסגר בשל תחלואת הקורונה | מסעדות סגורות בנמל תל אביב 18 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
פעילות המגזר העסקי והפרטי תיפסק, למעט עובדים חיוניים/ראובן קסטרו

יו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים ונשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, התייחס להחלטת הממשלה להחמיר את הסגר, ואמר כי הוא יביא להרס הפעילות העסקית ושחרור מידי של עובדים לביתם. "לא נוכל להמשיך לשלם שכר בתנאי סגר מלא, ואנו צופים כי אחוז האבטלה בישראל יזנק לשיאים חדשים. נראה לצערנו כי התנהלות הממשלה בנושא היא כשל פיל בחנות חרסינה ובכל החלטה היא הורסת מגזר עסקי נוסף. אם רוצים שהכלכלה הישראלית תשרוד את הסגר השני, יש להבטיח את פעילותם של כל ענפי המשק במתכונת מצומצמת ולאפשר למנוע המשקי להמשיך לפעול".

יו"ר ועד סוחרי שוק מחנה יהודה, טלי פרידמן, הביעה גם היא את התנגדותה לסגר וטענה כי הממשלה מבצעת איפה ואיפה בין סופרים לשווקים. "אני שומעת את הדיווחים על כך שבמסגרת הסגר שוב אנו עתידים להיות אלו ששוב שמופלים לרעה. לא יעלה על הדעת שמקום סגור יזכה לעדיפות על פני שוק רחב ובטוח, הפועל באוויר הפתוח עם שומרים הבודקים חום ומוודאים כי כל באי השוק עוטים מסיכות ולא נרשמת התקהלות. לא יעלה על הדעת שהסופרים יהפכו למונופול בשעה שאנו נלחמים על פת לחם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully