וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר מעמיק: זינוק בפניות לסיוע על רקע מצוקה כלכלית

עם העלייה הדרמטית במספר דורשי העבודה, כמות הבקשות שמגיעות ללשכות הרווחה על רקע בעיות בהכנסה גדלה בעשרות אחוזים, ורק בחודשיים האחרונים נפתחו 2,710 תיקים. בעמותות הסיוע מדווחים על זינוק בפניות שמגיע עד ל-1,800%, ומתריעים: "הבעיה הכלכלית-חברתית רק בחיתוליה"

בווידאו: הגבלות על תפילות בסגר החגים/צילום: רויטרס

בעת שהסגר צפוי להתהדק ומספר דורשי העבודה בישראל גבוה מ-800 אלף, גם כמות הפניות לעמותות לסיוע וללשכות הרווחה ברשויות המקומיות ממשיך לזנק. בחודשיים האחרונים נרשם גידול של כ-30% במספר הפניות הנוגעות לעוני ובעיות בהכנסה ללשכות המקומיות, ביחס לתקופה המקבילה אשתקד - כך עולה מנתוני משרד העבודה והרווחה, שהועברו לבקשת וואלה! NEWS.

מאז סיום שביתת העובדות הסוציאליות ב-19 ביולי ועד 13 בספטמבר, נפתחו 2,710 תיקים בלשכות המקומיות, מתוכם 750 אנשים שלא היו מוכרים לפני כן לרווחה. החל מסוף חודש מרץ ועד אמצע ספטמבר נפתחו בסך הכל 6,052 תיקים לעומת 5,251 בשנה שעברה - עלייה של כ-15%.

תורים ללשכת התעסוקה בעקבות גל הפיטורים לאחר הנחיות משרד הבריאות בעקבות נגיף הקורונה 17 במרץ 2020 (צילום: ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
יותר מ-100 אלף ישראלים נרשמו כדורשי עבודה מאז ראש השנה. תור ללשכת התעסוקה/ראובן קסטרו

על פי נתוני שירות התעסוקה, 109,378 ישראלים נרשמו כדורשי עבודה מאז תחילת הסגר בראש השנה, מתוכם 99,913 הוצאו לחל"ת. עבור 80% מבין דורשי העבודה החדשים - 86,738 בני אדם - זהו הרישום השני לפחות מפרוץ משבר הקורונה בחודש מרץ.

"הנתונים מדברים בעד עצמם, ומוכיחים כיצד המשבר הכלכלי פוגע אנושות במשפחות שמאבדות את מטה לחמן, מידרדרות לעוני ופונות לסיוע מהרווחה כמוצא אחרון", אמר שר העבודה והרווחה איציק שמולי בהתייחס לנתוני הפניות ללשכות. "רק בחג האחרון קיבלנו יותר ממיליון בקשות לסיוע במזון, ולשמחתי הצלחנו לשלש את התקציב, להעלות את קצבאות הנכים ולהעמיד רשתות ביטחון קריטיות למובטלים, קשישים ומקבלי קצבאות קיום".

איציק שמולי במהלך הוועדה המיוחדת בכנסת 11 בדצמבר 2019. ראובן קסטרו
"המשבר פוגע אנושות במשפחות שמאבדות את מטה לחמן". שר הרווחה, שמולי/ראובן קסטרו

גם בעמותות הסיוע מדווחים על זינוק של מאות אחוזים בפניות, ובחלק מן המקרים אף ירידה במספר המתנדבים. בארגון "פתחון לב" זינקה כמות הפניות לסלי מזון לקראת ראש השנה ב-1,800%, והגיעה ל-40 אלף פונים. זאת, בעוד מספר המתנדבים ירד ב-40%. "אנחנו בדרך כלל מחלקים לעשרת אלפים משפחות סלי מזון, והשנה סייענו ל-14,500 משפחות. נאלצנו לומר המון פעמים שאין לנו יכולת", אמר מנכ"ל הארגון, אלי כהן.

הוא הסביר כי לצד העלויות שגדלו בשל מספר הפניות, והצורך לשנע את סלי המזון שכן לא ניתן להתקהל - ישנו מחסור חמור במתנדבים. זאת בין היתר, משום שההתנדבות המאורגנת, כמו מצד צה"ל וחברות פרטיות, הצטמצמה בעקבות הניסיון לשמור על ריחוק חברתי או בעקבות יציאה לחל"ת. בנוסף, חלה ירידה במספר האנשים הפרטיים שמתנדבים בשל הקורונה.

"רבים מהאנשים חוששים לצאת ולהגיע, ורבים אחרים הם מבוגרים בגיל סיכון. כך שגם אם אנשים רוצים להגיע ולהתנדב, אנחנו אומרים להם קודם לבדוק אם זה מתאים", ציין כהן. "אנחנו לא רוצים שמישהו יסכן את עצמו, אז יש משבר אדיר בהיבט של כוח אדם".

אריזת חבילות מזון לנזקקים, פתחון לב, ראשון לציון, 31 במרץ 2020. ראובן קסטרו
"נאלצנו לומר המון פעמים שאין לנו יכולת". אריזת חבילות מזון לנזקקים בפתחון לב, מרץ/ראובן קסטרו

לצד זאת, מנכ"ל "פתחון לב" מתאר גם את ההירתמות לתרומות מצד חברות ואנשים פרטיים: "נרתמו כאילו זו משימה שלהם, אבל קצת שוכחים בדרך שזו משימה שאמורה להיות של הממשלה". כהן התריע מכך שההשפעה של הקורונה מבחינה כלכלית וחברתית היא לשנים, גם אם הבעיה הבריאותית תיפתר כעת.

"בפעם האחרונה שהמשק היה במיתון דומה לקח לו חמש שנים לחזור לרמת התעסוקה הקודמת. גם אם מחר יש חיסון ותרופה, רק על בסיס המיתון הולכים לתהליך של שנים. וכנראה שאין מחר חיסון ותרופה, אז הולכים לשנים מאוד מאוד קשות. הבעיה הגדולה היא הכלכלית-חברתית - והיא עדיין רק בחיתוליה".

גם ב"קרן לידידות" מדווחים על עלייה בפניות לסיוע. לפי הארגון, חלה עלייה של 300% במספר המשפחות שהקרן סייעה להם, וגידול של 600% בתקציב. בעוד שבשנה שעברה עמד המספר על כעשרת אלפים נזקקים, השנה הם מדווחים על סיוע במזון וביגוד לכ-33 אלף משפחות קשישים, ילדים וחיילים.

"משבר הקורונה יצר משבר כלכלי שכמותו לא ידענו. אנחנו מתגייסים במלוא העוצמה לסייע למשפחות, קשישים וילדים במזון וצרכים בסיסיים כדי שיצליחו לעבור את התקופה הקשה הזו בשלום ולחגוג את החגים בכבוד", אמרה נשיאת הקרן, יעל אקשטיין.

אריזת חבילות מזון לנזקקים, פתחון לב, ראשון לציון, 31 במרץ 2020. ראובן קסטרו
"זו משימה שאמורה להיות של הממשלה". אריזת חבילות מזון לנזקקים בפתחון לב, מרץ/ראובן קסטרו

את הצורך הגדל בסיוע רואים גם בארגון "לתת", שם נרשמה עלייה של 86% בפניות בחודש אוגוסט האחרון לעומת הנתון אשתקד. בעוד בשנה שעברה נעשו 4,288 פניות, בחודש שעבר נרשמו 7,926 שיחות. לאורך כל החודשים מאז פרצה הקורונה הייתה עלייה בפניות - כשהחל מחודש מרץ ועד סוף אוגוסט גדל מספר הפניות ב-88% ביחס לשנת שעברה. מנגד, מספר הפניות להתנדבות נותר כמעט זהה.

"יש לנו חשש אמיתי, לאור העלייה הדרמטית בשיעור של 88% בפניות לארגון, שהצורך בסיוע יתגבר עוד יותר לקראת החורף ושהמיתון יעצים את האתגר הכלכלי לקראת שנת 2021", אמר מנכ"ל הארגון ערן וינטרוב. "לכן אנו עומדים על הצורך שהמימון הממשלתי לאי-ביטחון תזונתי ייכנס לבסיס תקציב המדינה ומצפים לקיים דיון בנושא עם ראש הממשלה, במסגרת דיוני התקציב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully