וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוחמי המילואים חיכו לאימון הזה שלוש שנים. גם משבר הקורונה לא עצר אותם

26.9.2020 / 10:00

מאות חיילי חטיבת כרמלי ירדו לצאלים והותירו מאחוריהם משפחה בבידוד ועסקים בקריסה, רק כדי לשוב לכשירות. הרמטכ"ל הצטרף לאימון, שוחח עם הלוחמים והבהיר כי יסמוך עליהם לאחר שיתאמנו. ללא תקציב או גרף אימונים סדיר, המח"ט מספר כיצד מאמנים כוחות מילואים למערכה הבאה

בווידאו: אימוני צה"ל בצל הקורונה/צילום: אמיר בוחבוט

אלוף-משנה ארז אלקבץ חתם לאחרונה שבועיים של אימונים במרכז לאימוני יבשה בצאלים, יחד עם חטיבת המילואים כרמלי של פיקוד צפון, עליה פיקד. הלוחמים התאמנו במתווה המדמה לחימה נגד חיזבאללה אחרי שלוש שנים ללא אימונים, שהובילו לפגיעה בכשירותם.

למרות משבר הקורונה והחשש מהתפשטות הנגיף, יותר מאלף חיילי מילואים גויסו לאימון. בחטיבה הגדירו את יעד הגיוס ל-70% מסך החיילים. בפועל התייצבו 78%, על אף הקושי הכלכלי, בני משפחה חולים או ילדים שנותרו ללא מסגרות חינוך.

"האימון שלנו נדחה פעמיים: פעם אחת בגלל משאבים ופעם שנייה בגלל הקורונה", סיפר אל"מ אלקבץ בריאיון לוואלה! NEWS. המח"ט לא הסתיר את העובדות וציין כי "יש פה מחלקות שלא ירו בנשק שלוש שנים. חייל שלא יורה שלוש שנים הוא בכשירות נמוכה. הרמטכ"ל, מפקד זרוע היבשה ומפקד פיקוד צפון הבינו שזה חשוב מאוד ולכן האימון הזה קרה".

אימונים בצל קורונה והכנות לשנה הקרובה של אביב כוכבי בצה"ל. דובר צה"ל
"הם באים במסירות, מוטיבציה גבוהה ורוח התנדבות". אימוני מילואים בתקופת הקורונה/דובר צה"ל

בהיעדר תקציב מדינה, בצה"ל מתקשים בקביעת גרף אימונים במסגרת התכנית הרב-שנתית. בעקבות המצב, בצבא נאלצו לשנות את סדרי העדיפויות, וכך למשל, נדחו הקמת בסיסי אימונים לחטיבות הנח"ל וגבעתי ושיקום תשתיות אימונים נוספות כדי להוציא לפועל פרויקטים דחופים והתחמשות עבור חיל האוויר וכוחות היבשה. לקושי התקציבי הצטרפה גם הקורונה, עמה חשש של כניסת כוחות מילואים למערכת הצבאית והדבקה של משרתי הקבע וחיילי הסדיר.

אלקבץ שיבח את חיילי המילואים שהתייצבו לאימון. לדבריו, "הם אנשים רציניים מאוד. גם כשהם מגיעים לפי חוק וצו הם באים במסירות, מוטיבציה גבוהה ורוח התנדבות. המסר שלהם הוא פשוט: 'אם אתם רוצים שניכנס להילחם אנחנו צריכים להיות בכשירות וכדי להיות כשיר צריך להתאמן'. אימון שווה אמון".

עוד בוואלה!

בצה"ל שוקלים לבטל אימונים רחבי היקף אחרי שמספר החולים בשורותיו הגיע לשיא

לכתבה המלאה
אימונים בצל קורונה והכנות לשנה הקרובה של אביב כוכבי בצה"ל. דובר צה"ל
חלקם לא ירו בנשק שלוש שנים. אימוני מילואים בתקופת הקורונה/דובר צה"ל
"כשהרמטכ"ל מגיע לחטיבת מילואים זה משדר מסר, זה מראה שזה חשוב לו"

לקראת סיום האימון הגיע לצאלים הרמטכ"ל אביב כוכבי, והתלווה אל החטיבה באחד התרגילים תחת עומס חום כבד. "זה היה אחרי לילה עם ירי תלול-מסלול (רקטות - א"ב) על ישראל והרבה רעש", תיאר אלקבץ. "הרמטכ"ל יכול היה לבטל את הביקור, אבל הוא הגיע. הלוחמים העריכו מאוד. כשהרמטכ"ל מגיע לחטיבת מילואים זה משדר מסר, זה מראה שזה חשוב לו, שהוא מאמין בתמרון היבשתי".

הלוחמים סיפרו כי כוכבי קיבל סקירה ממפקדי המרכז לאימוני יבשה וחטיבת כרמלי, שאל על התכניות המבצעיות ולאחר מכן הכניס אטמים לאוזניים והצטרף אליהם בתוך השטח הבנוי, עד לרגע ההסתערות על המטרות. האימון גישר על פערים של כוחות היבשה במילואים וכלל תרגול בשטחים בנויים תוך שימוש באש חיה מנשק קל, טנקים ואמצעי חבלה של כוחות הנדסה.

"הוא ראה את ה'נגביסטים' יורים. הראיתי לו כל הזמן את הטנקים מימין ומשמאל, הם ירו פגזים כשהכוחות שלנו התקדמו. הוא ראה את לוחמי ההנדסה שירו אמצעי חבלה, וגם העיר לנו. האימון הזה מייצר תחושת מסוגלות", סיפר מפקד חטיבת כרמלי.

אימונים בצל קורונה והכנות לשנה הקרובה של אביב כוכבי בצה"ל. דובר צה"ל
"זה משדר מסר". הרמטכ"ל כוכבי ואל"מ אלקבץ באימון המילואים/דובר צה"ל

את הביקור סיים הרמטכ"ל במפגש עם מפקדי, קציני ולוחמי החטיבה, במהלכו דרש בשלומם ואף התעניין מתי עוטים מסיכות במהלך האימון. איתי שקד, מפקד מחלקה וסטודנט למדעי המחשב בן 25, תיאר בשיחה את האתגר להיפרד מחיילים ותיקים שלחמו במלחמת לבנון השנייה ודחיית האימונים בשנים האחרונות. שקד אף שיתף בקושי של חייליו להשאיר מאחור אישה וילדים בבידוד ולהגיע לאימון בכל זאת.

אחריו נבחר לדבר אלי, שלדברי המילואימניקים משך את תשומת הלב של הרמטכ"ל. "אני והבן הגדול חלינו בקורונה. היינו 50 יום בבידוד ללא אשפוז, אבל עם סימפטומים", סיפר. כוכבי התעניין בשלומו ובבריאות בני משפחתו.

"הרמטכ"ל, אתה סומך עלינו?"

בתום השיחה שאל הרמטכ"ל אם מישהו נוסף מעוניין לדבר. סרן יצחק פרידמן, מילואימניק בשנות ה-20 לחייו שאת פניו מעטר זקן חום ארוך, הרים את ידו. פרידמן הוא בנו של האדמו"ר מפאשקאן, תת-אלוף במיל' הושע פרידמן בן-שלום, שכיהן בעבר כקצין מילואים ראשי ומח"ט כרמלי.

פרידמן הבן שאל בפשטות את הרמטכ"ל: "אתה סומך עלינו?". לפי המילואימניקים, כמה מהנוכחים בשיחה חייכו בשל היכרותם עם הקצין הדעתן, אך אחרים חששו שהפעם זה היה קצת יותר מדי. "למה אתה שואל?", השיב כוכבי בפליאה. סרן פרידמן השיב בישירות: "כי אנחנו לא מתאמנים".

הרמטכל אביב כוכבי מסייר בבני ברק עם ראש העיר הרב אברהם רובינשטיין, 14 באפריל 2020. ראובן קסטרו
"אני מלא הערכה, זה לא מובן מאליו בכלל". כוכבי/ראובן קסטרו
מתארי הלחימה של צה"ל כוללים את כוחות המילואים, אך הם יישלחו לשדה הקרב רק אחרי שהם מאומנים

לצדו של הרמטכ"ל ישבו מפקד גיס המטכ"ל אלוף מוטי ברוך שאחראי גם על ההכשרות והאימונים בזרוע היבשה, מפקד המרכז לאימוני יבשה תא"ל דוד זיני ומח"ט כרמלי, אלקבץ. גורמים שהשתתפו בשיחה הדגישו כי חלקם נע באי נוחות באותו הרגע, אך כוכבי ניצל את ההזדמנות לפרוס בפני המילואימניקים את משנתו.

"אני מלא הערכה ובאמת מתכוון לכל מילה שלי. תעבירו את זה לכל חיילי החטיבה שהגיעו להתאמן נוכח המצב בבית, בעבודה ובחברה הישראלית בכלל. זה לא מובן בכלל מבחינתי", הבהיר הרמטכ"ל.

לאחר מכן הסביר כי מתארי הלחימה של צה"ל כוללים את כוחות המילואים, וכשיישלח אותם לשדה הקרב יעשה זאת רק אחרי שהם מאומנים. "זה עניין מוסרי", אמר כוכבי והודה כי יש לא מעט פערים במילואים שייבחנו במודל אימונים חדש ומותאם. "אנחנו מתכוונים למה שאנחנו אומרים במעשים - ולא בדיבורים - בדיוק כדי שאסמוך עליכם".

אימונים בצל קורונה והכנות לשנה הקרובה של אביב כוכבי בצה"ל. דובר צה"ל
"מורידים את צה"ל לרחוב". כוכבי באימון מילואים בתקופת הקורונה/דובר צה"ל

בהמשך השיחה התמקד כוכבי בנושאי התמרון היבשתי והיכולות הרב-זרועיות של צה"ל. מדי פעם נאלץ לקטוע את דבריו בשל קולותיהם של מטוסי הקרב שחגו באוויר. "הרעש ששמעתם עכשיו, אתם תשמעו אותו הרבה יותר במלחמה. אתם תראו יותר פצצות של חיל האוויר כמו כמות הפגזים של הטנק", אמר. "הסיסמה שלנו במטה הכללי היא: 'מורידים את צה"ל לרחוב'. תהיה הרבה יותר אש למפקד המחלקה. כדי שלא תהיו לבד ב'רחוב' נוריד אליכם יותר מודיעין, יותר חיל אוויר".

לדברי המילואימניקים, הרמטכ"ל נתן משקל משמעותי בשיחה למנהלת המטרות החדשה, המייצרת באמצעות בינה מלאכותית היקף חסר תקדים של מטרות לתקיפה חסר תקדים שיגיע עד לרמת מפקדה המחלקה. לאחר מכן סיפר להם כי צה"ל רכש לאחרונה אלפי טילי נ"ט בשם קורן, כתחליף לטילי הלאו האמריקניים, ובקרוב ירכשו גם רכש רחפנים מתאבדים בשם מעוז, בעלי יכולת חדירה דרך חלונות מבנים.

מטרות מקרטון - נחלת העבר

לצד השבחים כוכבי לא חסך מהמפקדים ביקורת על האימון. הוא הבהיר כי הסתערות על קו מטרות דמות מקרטון בשטח פתוח היא נחלת העבר, והיום צריך לתת דגש למטרות דמות בשטחים בנויים. "יש פה שליטה יפה בכוחות", החמיא הרמטכ"ל. "אני לא מתרשם מהמוזיקה (רעש הירי והפגזים - א"ב), אלא האם פגענו או לא פגענו במטרות".

לתחושת הלוחמים בשטח לא היה זה עוד ביקור בחטף, אלא סיור שערך במשך שעות ארוכות במהלכן התעמק כוכבי באיכות המפקדים, היקף ושיטות האימונים, ופערים בהטמעת תהליכים מטכ"ליים. "ראיתי את הרמטכ"ל מגיע לכמה אימונים ביבשה כדי להעביר מסרים", אמר אל"מ אלקבץ. "בחצי השנה האחרונה הרמטכ"ל הוביל מהפכה בהערכת המצב - בכשירות חטיבות המילואים, אמצעי הלחימה והימ"חים. אני גם מאמין שהוא בא לראות אם מה שהוא מכוון באמת קורה למטה".

אימונים בצל קורונה והכנות לשנה הקרובה של אביב כוכבי בצה"ל. דובר צה"ל
"יש עוד עבודה, אך חטיבת כרמלי מוכנה למלחמה". אימון מילואים בתקופת הקורונה/דובר צה"ל

אלקבץ מסמל את דור מפקדי החטיבות בצה"ל שלא חווה את רצועת הביטחון בלבנון, אך ספג היטב את אש הפלסטינים ביהודה ושומרון וברצועת עזה באינתיפאדה השנייה. בשנת 2005 היה מפקד פלוגה תחת מפקד אוגדת עזה דאז, כוכבי, במוצבי גוש קטיף וציר פילדלפי שהיו תחת התקפות טרור בלתי פוסקות. בחודש ספטמבר באותה השנה סגר את שערי גדר הגבול בכרם שלום.

אחרי פחות משנה הוא הוקפץ לאוגדת עזה כמפקד פלוגת ההנדסה (פלחה"ן) של גדס"ר גולני למבצע "גשמי קיץ" אחרי חטיפת גלעד שליט. אך מהר מאוד הועבר צפונה ונכנס לתוך מלחמת לבנון השנייה, תמרן עד בינת ג'בל והוביל מבצע חילוץ של לוחמי גדוד 51 שנפצעו בקרב עקוב מדם עם לוחמי חיזבאללה.

בקיץ 2014 פיקד על גדוד 13 של חטיבת גולני בקרב הקשה בשג'אעיה במהלך מבצע צוק איתן. בשנתיים האחרונות הוא מפקד על חטיבת המילואים כרמלי של פיקוד צפון, המבוססת על לוחמים יוצאי גדוד 13 שאת מרביתם הוא מכיר אישית ועם חלקם נלחם. לוחמיו מעידים עליו כי מדובר מפקד קר רוח, שיודע לקרוא את השטח מהר ודבק במשימות המורכבות גם כשנדמה היה שהן חסרות סיכוי.

שלוש סגירות מעגל

לאחרונה סיים אל"מ אלקבץ את תפקידו כמח"ט כרמלי. הוא ממשיך בפיקוד על המרכז לאימונים טקטיים בצאלים וממתין לשיבוץ הבא. בתום הביקור, ישבו אלקבץ וכוכבי לשיחה בארבע עיניים. "אמרתי לרמטכ"ל - ברמה האישית שלי נסגרים מספר מעגלים", סיפר. "הראשון, ביחס לאימון כמפקד חטיבה. לסיים תפקיד אחרי שכל החטיבה התאמנה והעלתה כשירות לטובה. אני שמח שיצא לי לאמן חטיבה. סגירת המעגל השני הוא הפיקוד על חטיבת כרמלי שמבוססת על גדוד 13, ככה שאת מרבית הלוחמים בחטיבה אני מכיר. המעגל השלישי הוא המחליף שלי, אל"מ עדי גנון שהיה סמג"ד שלי במבצע צוק איתן. שמח שהוא מחליף אותי, אין ראוי ממנו".

"צריך להשקיע המון בעולם המילואים, זה לא אימון אחד, יש עוד הרבה עבודה בהמשך", סיכם. "יחד עם זאת, חטיבת כרמלי מוכנה למלחמה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    8
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully