וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם טופס מקוון, בצה"ל נלחמים לקטוע את שרשרת ההדבקה תוך 30 שעות

16.9.2020 / 23:12

הליך החקירות האפידמיולוגיות במערכת הבריאות מתנהל בטבלאות שעוברות מגורם אחד לשני, ומעכבות את משך זמן הקטיעה. בהנחיית סגן הרמטכ"ל, אגף התקשוב השיק טופס חקירות שנועד לייצר מערכת מידע אחת. במקביל, במפקדת אלון נערכים לקליטת חסידי ברסלב במלוניות הקורונה

בווידאו: פעילות פיקוד העורף ברשויות אדומות/צילום ועריכה: דובר צה"ל

אגף התקשוב בצה"ל ומשרד הבריאות השיקו היום (רביעי) מערכת המידע הכוללת טופס חקירה אפידמיולוגית מקוון, שיאחד בין כלל הגורמים המעורבים במאבק בקורונה. לדברי גורמי ביטחון, הטופס נועד לפתור את הפער המשמעותי ביותר עמו מתמודדת מערכת הבריאות - העברת המידע לגורמים המעורבים בדגימות, בדיקות וחקירות באופן מסודר, ולהביא לקטיעת שרשראות ההדבקה בתוך 30 שעות.

"אנחנו רוצים להגיע למערכת חקירות לאומית, שתנהל את כל תעודות הזהות של אלה שאותרו ויצאו חיוביים לקורונה בבדיקות", אמרו הגורמים. "מדובר במערכת פשוטה ולא מורכבת, אבל היא אמורה להיות לאומית ובעלת קישוריות לכלל הגורמים שמעורבים בקטיעת שרשרת ההדבקה".

לדבריהם, זוהי נקודת ציון חשובה במאמץ לעצירת התפשטות הנגיף. "אחת הבעיות בקטיעת שרשרת ההדבקה היא להגיע לכל אלו שבאו במגע עם הנדבק. לכן לזמן יש חשיבות גדולה", הסבירו.

פעילות המפקדה המשימתית לסיוע בקטיעת שרשרת ההדבקה 4 באוגוסט 2020. דובר צה"ל
"רוצים להגיע למערכת חקירות לאומית". פעילות פיקוד העורף/דובר צה"ל

בהנחית מפקד פיקוד העורף, אלוף אורי גורדין, מפקדת אלון בהובלת תת-אלוף ניסן דוידי תפתח עוד שתי יכולות לשיפור התהליך. הראשונה תהיה שליחת מסרון המורה על כניסה לבידוד, והשנייה תהיה הפניה של נדבקים למוקד מד"א כדי לתאם לקיחת דגימה.

לדבריו של גורדין, המטרה היא לסיים את ההליך עם החשודים בהידבקות בתוך 30 שעות: קבלת מסרון והפניה בתוך שש שעות, ביצוע דגימה תוך 12 שעות מאותו הרגע, ו-12 שעות נוספות לאחר מכן למסור את תוצאותיה. "במקום ב-30 היום אנחנו באזור המאה, 80 או 70 שעות, תלוי באיזו קופת חולים אתה חבר", הסבירו גורמי הביטחון. "לכן המפתח לקטיעת שרשרת ההדבקה היא מערכת מידע".

"מנוהל בצורה של פעם"

הגורמים מספרים כי כעת פועלים 1,300 חוקרים אפידמיולוגים, והמטרה היא להגיע עד סוף חודש אוקטובר ל-2,000 חוקרים שעומדים בקריטריונים המחמירים של משרד הבריאות. "בשלב הזה חשוב להבין: אין מערכת שמנהלת את כל הנושא הזה. הכול על טבלאות אקסל", אמרו.

לטענתם, האופן בו נעשו הדברים עד כה מיושן ומסורבל. "אחות מחוזית שמקבלת כל בוקר טבלאות של תעודות זהות מהמעבדות מעבירה את זה בטבלאות לחוקרים. אין מערכת שמעבירה אוטומטית לחוקרים. כל פעולה כזו מאריכה את משך זמן הקטיעה. זה גם לא מאפשר לעקוב אחר סך הנדבקים, החקירות, באיזה אזור מתנהל מאמץ החקירה, להעביר ריכוז מאמץ לאזור אדום או בעל תחלואה בעלייה. זה מנוהל בצורה של פעם". בשל כך, הנחה סגן הרמטכ"ל אלוף איל זמיר להאיץ את תהליך פיתוח מערכת המידע.

בני גנץ, במהלך סיור בפיקוד העורף 11 באוגוסט 2020. אריאל חרמוני / משרד הביטחון, אתר רשמי
נקודת ציון במאבק בנגיף. גנץ בסיור בפיקוד העורף/אתר רשמי, אריאל חרמוני / משרד הביטחון

הגורמים הוסיפו כי הסתיימו מכרזים לחברות דגימה ושינוע וכן למעבדות קורונה נוספות, שיובילו להגדלת מספר הבדיקות. "נכון לעכשיו כלל המעבדות הגיעו ל-60 אלף בדיקות ביממה וזה יעלה ויגיע למאה אלף כשיכנסו לפעולה המעבדות החדשות".

בהתייחס למודל 18 השעות לפינוי החולים לבתי המלון, הביעו הגורמים שביעות רצון מהממוצע אליו הגיעה מפקדת אלון. בשלב הזה משרד הביטחון מממן 21 בתי מלון לקורונה ויש עוד 19 בכוננות.

הערכת מצב בצה"ל בנושא המאבק בנגיף הקורונה בראשות סגן ראש המטה הכללי, אלוף אייל זמיר ומפקד פיקוד העורף, אלוף אורי גורדין. 04 בספטמבר 2020. דובר צה"ל
קטיעת שרשראות ההדבקה ב-30 שעות. גורדין/דובר צה"ל

לפי החלטות הדרג המדיני, נערכים מפקדת אלון ופיקוד העורף גם לאפשרות של קליטת החסידים מאומן. "בשיא אמורה להגיע המוכנות של פיקוד העורף ל-16 בתי מלון רק לחסידי אומן. ההכנות הושלמו", הסביר גורם ביטחוני, "במקביל אנחנו נערכים לשינויים בהנחיות של משרד הבריאות על החייבים בפינוי לבית מלון קורונה, לפי רמת התחלואה במשפחה ועוד. כרגע הצליחה מפקדת אלון להגיע לתהליך של עמידה ב-48 שעות לפתיחת בית מלון מרגע קבלת ההתראה על עלייה בתחלואה או הגעה של חסידי אומן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully