וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכשרת 100 אלף עובדים ודמי אבטלה למשרות חלקיות: תכנית התעסוקה של האוצר

21.9.2020 / 13:08

הממשלה תדון במתווה לשיקום המשק וצמצום אחוז האבטלה, שעלה ל-11% בעקבות משבר הקורונה. לשרים יוצגו סעיפים הכוללים הקדמת תשלום מס הכנסה שלילי, תכנית הכשרה מקצועית בתחומים טכנולוגיים, והקמת מאגר נתונים אחיד. כ-42 אלף דורשי עבודה חדשים נרשמו מיום חמישי

בווידאו: הצהרת שר האוצר על הפחתת שכר השרים והח"כים/צילום: לע"מ

הממשלה תדון היום (שני) בתכנית לעידוד התעסוקה, ברקע העלייה בשיעור האבטלה לנוכח המגבלות שהוטלו על המשק כדי לבלום את התפשטות מגיפת הקורונה. ההמלצות במתווה, שגובש על ידי צוות בין-משרדי בראשות מנכ"לי משרד האוצר ולשכת ראש הממשלה, כוללות מענקים למעסיקים; השלמת דמי האבטלה לעובדים בחלקיות משרה או באחוזי משרה נמוכים כדי לעודד חזרה לעבודה; והקמת גוף שירכז את נתוני שוק העבדה בצורה אחידה, תוך דיווח מוסדר של המעסיקים, ויגשר על הפערים בין נתוני הביטוח הלאומי, שירות התעסוקה והלמ"ס.

שיעור האבטלה במדינת ישראל עומד היום על פי הלמ"ס על כ-11%. המובטלים בישראל מתאפיינים בשכר נמוך יחסית, ומרביתם גברים בני יותר מ-35 ובעלי משפחות. אוכלוסיית המובטלים מגוונת מבחינת רמת ההשכלה: כשליש מהמובטלים שהיו רשומים בחודש יוני האחרון הם ללא תעודת בגרות, כשליש עם תעודת בגרות או תעודה על-תיכונית בלבד, וכשליש נוסף עם תואר אקדמי או סטודנטים. מעבר לכך, ישנו ייצוג גבוה יחסית של גברים ערבים וחרדים בין המובטלים.

לפי שירות התעסוקה, 41,924 דורשי עבודה חדשים נרשמו מאז יום חמישי ועד הבוקר. מנגד, 4,650 דיווחו כי חזרו לעבודתם. עוד נמסר כי נראתה עלייה במספר היוצאים לחל"ת מתחילת הסגר ביום שישי.

לשכת התעסוקה, ירושלים. יוסי זמיר, פלאש 90, אתר רשמי
שיעור האבטלה במדינת ישראל עומד על כ-11%. לשכת התעסוקה/אתר רשמי, יוסי זמיר, פלאש 90

המתווה מבליט את הצורך בריכוז מידע מהימן, ברקע הטענות שעלו מדוח הביניים של מבקר המדינה שפורסם לפני כשבועיים, לפיו חלוקת האחריות למדידת נתוני האבטלה במשק בין המוסד לביטוח לאומי, שירות התעסוקה והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מובילה לפערים שאינם מאפשרים ניתוח אמין בזמן קצר ומקשים על קביעת מדיניות לטיפול במשבר התעסוקה.

על כן, עיקרי המתווה כוללים יצירת מרכז בקרה ממשלתי של נתוני תעסוקה אחידים, תוך איסוף נתוני שכר ומאפייני משרה, וכן הקמת מאגר מידע על הביקוש לעובדים במשק לפי תחום, ההשכלה הדרושה, שכר ומיקום, והנגשתו של מאגר זה לציבור. מנגנון שיוקם יאפשר העברת נתונים בין הביטוח הלאומי, שירות התעסוקה, זרוע העבודה והלמ"ס, ויאפשר, בין היתר, הצלבה של מידע ודיוק של רשימות דורשי העבודה והקצבאות, ומידע פרטני על העובדים. לפי התכנית, אם הרשומים יאשרו זאת באופן פרטני, תינתן האפשרות לספק גישה למידע עליהם לגופים חיצוניים כמו מעסיקים, לטובת מציאת עבודה.

עוד בוואלה!

3 גופים מציגים נתוני אבטלה שונים, והפער מרחיק את חילוץ המשק מהמשבר

לכתבה המלאה

עיקרי התכנית לעידוד התעסוקה

  • הקמת מאגר מידע אחיד שיגשר על פערי המידע בין הלמ"ס, שירות התעסוקה והביטוח הלאומי
  • הקדמת תשלומי מס ההכנסה השלילי
  • תכנית להכשרה מקצועית המונית בתחומי טכנולוגיה והנדסה
  • צמצום העסקת עובדים זרים ועידוד העסקת ישראלים בבניים, סיעוד וחקלאות
  • הקלה במענקים להשלמת הכנסה לעובדים בשכר נמוך
  • מענק למעסיקים שישמרו עובדים

התכנית מפרטת עוד שורת המלצות, בהן הקדמת תשלומי מענק העבודה למעסיקים במקרה של מס הכנסה שלילי, ולשלם אותם אחת לרבעון; עידוד מעסיקים לקלוט עובדים מאוכלוסיות עם שיעור השתתפות נמוך במעגל העבודה; צמצום העסקת עובדים זרים ועידוד העסקת עובדים ישראלים בענפים כמו בניין, סיעוד וחקלאות; הסרת חסמים במענקים לעובדים בשכר נמוך או בחלקיות משרה, אשר שכרם החדש נמוך משכרם הקודם; יצירת מנגנון התייצבות אלקטרוני למבחני תעסוקה; ומענק סיוע לשימור עובדים שיינתן עד יוני 2021, שבמסגרתו יוכלו מעסיקים לקבל החזרים של עד 50% מעלות שכרם של העובדים, בהתאם לרמת הפגיעה שספג במשבר ולעד כמה שימר את כוח האדם.

שר האוצר ישראל כץ בדיון במליאת הכנסת, 27 ביולי 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
שורת הצעות לשיקום המשק. השר כץ/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

בנוסף, התכנית מציעה מספר מסלולים להגברת ההכשרות המקצועיות, שיוכלו כביכול להכשיר כמאה אלף עובדים. בין הרעיונות שהועלו בתחום זה מוצע להגדיל את מספר לומדי ההנדסאות, להגדיל את מספר המלגות לעובדים שעוברים הכשרה מקצועית, ותוכנית לשילוב מחודש של עובדים מגילאי 55 ומעלה בשוק העבודה.

בין היתר הוצע מסלול מואץ להכשרת מובטלים בעבודות פריון גבוה בתחומים הנדרשים במשק, כגון היי-טק, טכנולוגיה ודיגיטל, תעשייה, אנרגיה ומים, בנייה ותחומים נוספים שיוסכמו בצוות המנכ"לים המלווה. משרות אלו, על פי ההמלצות, יבטיחו שכר מעל הממוצע במשק.

ההכשרות יבוצעו על ידי חברות פרטיות או מוסדות פרטיים או שילוב של שניהם, ובמהלך ההכשרה תינתן אפשרות לתת תמריץ למעסיק, שיתחייב מראש על השמה לתקופה של שנה לפחות, ויוכל בתום שנה לקבל מענק התמדה פר עובד. הכשרות במסלול זה לא יעלו על תשעה חודשים, למעט מקרים חריגים. עוד מוצע ליצור מסלול מיוחד להשמה בענף ההייטק שמיועד למובטלים בגילאי 25-35 בעלי תואר אקדמי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully