וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כץ: שכר השרים והח"כים יופחת; עסקים שיישמרו עובדים יפוצו באלפי שקלים

במסיבת עיתונאים לקראת הסגר שיחל מחר, הודיע שר האוצר על הקלת הקריטריון לקבלת מענקים לעצמאים, כך שעסקים שנפגעו בהיקף של 25% ומעלה יהיו זכאים לפיצויים. בנוסף, יחולו הקלות בארנונה ויינתנו מענקים בסך 5,000 שקלים על כל עובד שלא יפוטר

בווידאו: הצהרת שר האוצר על הפחתת שכר השרים והח"כים/צילום: לע"מ

שר האוצר ישראל כץ, הודיע הערב (חמישי) על שורת צעדים שירחיבו את רשת הביטחון הכלכלית לנפגעי משבר הקורונה. במסיבת עיתונאים משותפת עם ראש הממשלה ושר הבריאות לקראת הסגר מחר, הכריז שר האוצר כי סף קבלת המענקים לעצמאים יורד מ-40% פגיעה במחזור ההכנסות השנתי ל-25%. בנוסף, בעלי עסקים יקבלו הקלות בתשלום ארנונה ועסקים שישמרו עובדים יקבלו מענקים בעבור כל עובד שלא יפוטר.

עוד אמר כץ, כי בשני תובא לממשלה החלטה על הפחתת השכר של השרים, סגני השרים וחברי הכנסת ב-10%. זאת, על מנת להפגין דוגמא אישית וערבות הדדית כלפי אזרחים רבים שעתידים להיפגע מההשלכות הכלכליות של הסגר שיחל מחר.

ישראל כץ במהלך הצהרתו לתקשורת 17 בפסטמבר 2020. ---, אתר רשמי
ביקש להפגין דוגמא אישית. כץ, הערב/אתר רשמי, ---

תכנית הסיוע לעסקים

  • הרחבת מענק ההוצאות הקבועות: הורדת רף הפגיעה הנדרש לקבלת המענק מ-40% ל-25% בלבד בחודשים ספטמבר-אוקטובר ובצו של שר האוצר, הרחבת ההקלה גם לחודשים נובמבר-דצמבר.
  • מקדמה מיידית על חשבון מענק ספטמבר אוקטובר: מקדמה בגובה 50% ממענק ההוצאות הקבועות תועבר לעסקים הצפויים להיפגע מהסגר. גובה המקדמה יתבסס על היקף הנזק של העסק בפעימות קודמות (בחודשים מרץ-אפריל, ולמי שלא היה זכאי למרץ-אפריל, יחושב לפי מאי-יוני).
  • שחרור החזרים: מהלך ממוקד ומרוכז במסגרתו יועברו החזרי מס הכנסה ומע"מ לעסקים בימים הקרובים.
  • פריסת תשלומים: יינתן מענה נקודתי באמצעות פריסת תשלומי החובה של העסקים על פני מספר חודשים.
  • סיוע בארנונה: הורדת רף הפגיעה הנדרש לקבלת החזר הוצאות ארנונה ל-25% בלבד בחודשים ספטמבר-אוקטובר, עם אפשרות להארכה גם עבור החודשים נובמבר-דצמבר.
  • עידוד מסחר מקוון: מתן מענקים לעידוד מסחר מקוון ופעילות דיגיטלית עבור עסקים קטנים ובינוניים.
  • הרחבת קרן ההלוואות בערבות המדינה: הגדלת הקרן להלוואות בערבות מדינה לעסקים קטנים ובינוניים ב-18 מיליארד שקלים נוספים, כך שתגדל מ-22 מיליארד שקלים ל-40 מיליארד שקלים.
  • הכפלת סכום ביטוח האשראי: הגדלת ערבות המדינה לביטוח אשראי לספקים בכ-2.6 מיליארד שקלים נוספים.

בנוסף לצעדים אלו, יובאו לאישור הממשלה החלטות נוספות במטרה להקל על מי שייפגע בעקבות הסגר הצפוי. בין היתר, סוכם על דחיית חידוש רישוי עסקים ליוני 2021, הורדת רף הזכאות להקלות בתשלום ארנונה מעסקים שהכנסותיהם נפגעו ב-60% ל-25%. כמו כן, יוכפל הביטוח לאשראי ספקים, ויוגדל בכ-750 מיליון דולרים. עוד כוללת התכנית אימוץ מתווה תעסוקה מקיפה ליציאה ממשבר האבטלה ולעידוד התעסוקה במשק עם תום הסגר וכן קידום חקיקה של רפורמות כלכליות לעידוד הצמיחה.

אופן חישוב המענק לעסקים שישמרו עובדים

  • פגיעה במחזור העסק של 80% ומעלה - מענק לכל עובד שיתווסף ל-50% מכוח האדם
  • פגיעה במחזור העסק של 80%-60% - מענק לכל עובד שיתווסף ל-60% מכוח האדם
  • פגיעה במחזור העסק של 60%-40% - מענק לכל עובד שיתווסף ל-75% מכוח האדם
  • פגיעה במחזור העסק של 40%-25% - מענק לכל עובד שיתווסף ל-85% מכוח האדם

הצהרת שר האוצר מגיע בעקבות הסיכומים שהשיג אתמול עם שר הכלכלה עמיר פרץ ונגיד בנק ישראל אמיר ירון, לגבי שורת צעדים שיתווספו לתכנית רשת הביטחון הכלכלית. המתווה שסוכם מותנה באישור הממשלה. במסגרת ההסכמות הוחלט להוריד את סף קבלת המענקים מ-40% פגיעה במחזור ההכנסות השנתי ל-25%. בנוסף, בעלי עסקים שנפגעו בהיקף של 25% ומעלה יקבלו פטור מתשלום ארנונה עד סוף שנת 2020.

במתווה החדש נכללת גם תכנית לשימור עובדים, שתפצה בעלי עסקים על כל עובד שלא יפוטר. לפי התכנית - שווי הפיצוי לכל עובד ייקבע בהתאם להיקף הפגיעה בעסק. המענק עבור כל עובד שיישאר מועסק יהיה בשווי של 5,000 שקלים.

יו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים ונשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, בירך על התכנית שהציג כץ. "בניגוד לסגר הראשון, כעת מורגש רצון אמיתי לסייע למגזר העסקי", אמר. "אני מודה לשרי האוצר והכלכלה והתעשייה שאימצו את עמדתנו וקבעו מענק לשימור עובדים לצד שורה של הקלות תזרימיות וכספיות לטובת המעסיקים".

לעומתו, עו"ד רועי כהן, נשיא ארגון העצמאים להב, הגיב בספקנות לדברי כץ. "ראש הממשלה צריך להיות מחובר למציאות. הסגר הקרוב מגיע בעיתוי של חוסר אמון של המגזר העסקי במקבלי ההחלטות, וזאת לאור הבלבול ואי הסדר בהנחיות. חייבים לעצור את תיאטרון האבסורד שהחלטות משתנות תוך דקות ויש להן השלכות גורליות על עתידם של חצי מיליון עצמאים ובעלי עסקים", אמר.

כהן הוסיף כי "אמנם הכריזו היום על צעדים כלכליים נכונים, הורדה לפיצוי מ25 אחוז והפטור מארנונה ,אך במבחן התוצאה יש דרישה חד משמעית: סגרתם - פיציתם. על הממשלה להזרים מענק פיצוי במיידי לחשבונות הבנק של העצמאים ובעלי העסקים על מנת שיוכלו לשרוד את הסגר ולא להמתין לפיצוי באמצע דצמבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully