וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פומפאו: הסנקציות על איראן שוב בתוקף, מדינות שיפרו אותן ייענשו

עודכן לאחרונה: 20.9.2020 / 15:59

שר החוץ האמריקני הכריז שהצעדים הכלכליים נגד טהראן שבו לתוקף, ומסר כי היא "לא תפיק יתרונות מפעילות אסורה". צרפת, בריטניה וגרמניה הבהירו שההחלטה לא תקפה משפטית. מזכ"ל האו"ם: "נראה שיש אי ודאות". רוחאני: "נשיב תגובה מוחצת לבריונות האמריקנית"

בווידאו: איראן מזהירה את ארה"ב מפי "טעות אסטרטגית"/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

ארצות הברית הודיעה הלילה (ראשון) באופן חד צדדי כי הסנקציות של האו"ם נגד איראן חזרו לתוקף והבטיחה להעניש את המפרים אותן. "היום ארצות הברית מברכת על חזרתן של כמעט כל הסנקציות של האו"ם, שננקטו בעבר נגד איראן", אמר שר החוץ האמריקני מייק פומפאו.

ממשלו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ גם איים מפני "השלכות" הצפויות לכל מדינה שלא תציית לסנקציות, למרות שהיא אחת המדינות היחידות בעולם שמאמינות שהן תקפות. בטהראן הגיבו בזעם להחלטה, בעוד המעצמות האירופיות הבהירו כי אין לה תוקף משפטי.

האיום הוא אדיר: מי שנחשבת כמתנגדת להטלת הסנקציות על ידי וושינגטון, לא תקבל גישה למערכת הפיננסית והשווקים בארצות הברית. "אם מדינות החברות באו"ם לא ממלאות את התחייבויותיהן ליישם את הסנקציות האלו, ארצות הברית מוכנה להשתמש ברשויות שלנו כדי לגבות מחיר על כך ולהבטיח שאיראן לא תפיק יתרונות מהפעילות האסורה על ידי האו"ם", הבהיר פומפאו.

שר החוץ של ארצות הברית, מייק פומפאו. רויטרס
"נשתמש ברשויות שלנו כדי לגבות מחיר". שר החוץ האמריקני פומפאו/רויטרס

הוא הבטיח כי הצעדים נגד "המפרים" יפורסמו בימים הקרובים. כשעוד 45 ימים נותרו עד הבחירות ב-3 בנובמבר, טראמפ יוכל לחשוף את הצעדים הללו במהלך נאומו מול האסיפה הכללית של האו"ם ביום שלישי. עם זאת, וושינגטון כמעט לבדה בנושא הזה. כל המעצמות הגדולות האחרות - סין, רוסיה וגם בעלות הברית האירופאיות של ארצות הברית - התנגדו לכוונה להטיל מחדש את הסנקציות על איראן.

עוד בוואלה!

ארה"ב מבודדת: 13 מ-15 חברות מועצת הביטחון מתנגדות לסנקציות על איראן

לכתבה המלאה

"כל החלטה או פעולה במטרה להטיל מחדש את הסנקציות אינה תקפה מבחינה משפטית", הבהירו צרפת, בריטניה וגרמניה במכתב משותף שנשלח למועצת הביטחון. לעומת זאת, משרד החוץ הרוסי גינה את ההכרזה החד צדדית של ארצות הברית על הסנקציות, וטען כי היא "לא לגיטימית ואינה מקובלת".

נשיא איראן, חסן רוחאני, איים היום כי טהראן תגיב בחומרה על החזרת הסנקציות מצד וושינגטון. "ארצות הברית ספגה הפסד ותגובות שליליות מבעלות בריתה על הצעד להחזרת הסנקציות", אמר בנאום ששודר בטלוויזיה האיראנית. "לעולם לא ניכנע ללחץ האמריקני ואיראן תשיב תגובה מוחצת לבריונות האמריקנית". אולם, לצד זאת, הוא הבהיר כי המדינה מוכנה לכבד את הסכם הגרעין מ-2015 במלואו "ברגע שכל הצדדים האחרים יעשו כן".

נשיא איראן חסן רוחאני, 21 ביולי 2020. AP
"לעולם לא ניכנע", רוחנאי, היום/AP

מוקדם יותר, מחה שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף, נגד הצעד של ממשל טראמפ, ואמר כי מדינות העולם צריכות להתנגד להחלטה "הבריונית". בריאיון לטלוויזיה הממלכתית באיראן, שקיים שעות ספורות לפני הצהרתו של פומפאו, אמר כי "האמריקנים פועלים בבריונות ומטילים סנקציות באופן קבוע. על הקהילה העולמית להחליט איך היא מתייחסת לבריונות".

בהמשך, זריף הסביר את קריאתו לקהילה העולמית: "משום שהן (מדינות אחרות) יעמדו בפני אותו הדבר מחר כשארצות הברית תנקוט באותה פעולה נגד פרויקט נורד סטרים, כמו גם נגד פרויקטים אחרים, מאחר שבריון ימשיך להתנהג כבריון אם הוא מורשה לעשות זאת פעם אחת". אמש אמר כי האמריקנים עצמם מבינים שההצהרה הזו היא "טענה שקרית".

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש אמר למועצת הביטחון כי הוא לא יכול לנקוט צעדים בעקבות הכרזתו של פומפאו מפני שהנושא עדיין לא ברור. "נראה שיש אי ודאות אם ההליך אכן התבצע ואם הסנקציות יוטלו או לא", כתב למועצה. "לא מתפקידו של המזכ"ל לפעול כאילו אין את אותה אי ודאות".

שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף נואם בביירות, לבנון, 14 באוגוסט 2020. רויטרס
"האמריקנים פועלים בבריונות". זריף/רויטרס

באמצע חודש אוגוסט ספג ממשל טראמפ תבוסה במועצת הביטחון של האו"ם, כשניסה להאריך את האמברגו על מכירת אמצעי לחימה קונבנציונליים לטהראן, שהיה אמור להסתיים באוקטובר. פומפאו תקף בצורה יוצאת דופן את צרפת, בריטניה וגרמניה, והאשים אותן ב"צידוד במשטר האיראני". ב-20 באוגוסט הודיע פומפאו על מהלך שנוי במחלוקת המכונה "הסנאפבק", שמטרתו להטיל מחדש את כל הסנקציות נגד טהראן בתוך חודש.

הסנקציות הוסרו בשנת 2015, כשאיראן חתמה על ההסכם הבינלאומי שלא להמשיך בתהליך הייצור של נשק גרעיני. מנגד, טראמפ החליט להוציא את ארצות הברית מההסכם בשנת 2018, ואז חידש ואף החריף את הסנקציות של וושינגטון נגד איראן.

כינוס העצרת הכללית של האו"ם 11 בפברואר 2020. AP
ארה"ב נגד שאר המעצמות. כינוס מועצת הביטחון של האו"ם/AP

נכון לעכשיו, ארצות הברית מתעקשת שהיא עדיין משתתפת בהסכם שממנו התנערה ב-2018, אך רק כדי שתוכל להפעיל את מנגנון ה"סנאפבק". כמעט כל חברה אחרת במועצת הביטחון חולקת על יכולתה של וושינגטון להוציא לפועל את המהלך המשפטי הזה. אבל דיאלוג החירשים במועצה נמשך ללא הפסקה: ממשל טראמפ מתנהג כאילו הסנקציות הבינלאומיות עדיין קיימות, בעוד שאר הקהילה הבינלאומית ממשיכה להתנהג כאילו שום דבר לא השתנה.

וושינגטון טוענת כי אמברגו הנשק הוארך "ללא הגבלת זמן" וכי פעילויות רבות הקשורות לתכניות הטילים הגרעיניות והבליסטיות של איראן כפופות כעת לסנקציות הבינלאומיות. מנגד, טען דיפלומט באו"ם כי "אני לא רואה שום דבר שקורה כעת". "זו רק הצהרה. זה כמו למשוך את ההדק ושום כדור לא ייצא", הוסיף. דיפלומט אחר הביע צער על ההחלטה האמריקנית "החד-צדדית", והוסיף כי "רוסיה וסין יושבות יחד, אוכלות פופקורן וצופות ב'התרסקות' בין וושינגטון לשותפיה האירופיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully