וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב מבודדת: 13 מ-15 חברות מועצת הביטחון מתנגדות לסנקציות על איראן

22.8.2020 / 11:33

בין המדינות שהביעו את חוסר הסכמתן להפעלת מנגנון ה"סנפבק" היו בריטניה, צרפת, רוסיה וסין - כולן עדיין חלק מהסכם הגרעין ומחזיקות בזכות וטו. הן טוענות שוושינגטון איבדה את הזכות לעשות זאת כשפרשה חד-צדדית מההסכם ב-2018

בווידאו: פומפאו קרא למועצת הביטחון להחזיר את הסנקציות על איראן/צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

הבידוד הדיפלומטי של ארצות הברית העמיק אתמול (שישי) אחרי ש-13 מ-15 המדינות החברות במועצת הביטחון של האו"ם הביעו את התנגדותן להטלה מחודשת של הסנקציות הבינלאומיות על איראן. הן אמרו כי לוושינגטון אין את הזכות להפעיל את המנגנון שעליו הוסכם בהסכם הגרעין, משום שהיא פרשה ממנו לפני יותר משנתיים.

ביממה שחלפה מאז ששר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו אמר כי הופעל מנגנון ה"סנפבק", שבמסגרתו בתוך 30 יום ישובו כל העיצומים של האו"ם על איראן, כולל אמברגו הנשק, כתבו מרבית החברות במועצה מכתבים שבהם הביעו התנגדות לצעד הזה.

שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו במטה האו"ם בניו יורק, 20 באוגוסט 2020. רויטרס
פומפאו קורא להשבת הסנקציות על איראן במטה האו"ם בניו יורק/רויטרס

המדינות כוללות את בעלות בריתה הוותיקות של ארצות הברית - בריטניה וצרפת, שלהן זכות וטו במועצה, וכן גרמניה, החברה יחד עמן בהסכם הגרעין, ובלגיה. גם סין ורוסיה, שנמצאות בהסכם הגרעין ושגם להן זכות וטו, התנגדו למהלך, כמו גם ניז'ר, סנט וינסנט והגרנדינים, דרום אפריקה, אינדונזיה, אסטוניה ותוניסיה.

ארצות הברית אמרה כי איראן הפרה את הסכם הגרעין, שנחתם ב-2015 במטרה למנוע מטהראן לפתח נשק גרעיני בתמורה להקלה בסנקציות. עם זאת, הנשיא דונלד טראמפ תיאר זאת כ"הסכם הגרוע ביותר אי-פעם" ופרש ממנו ב-2018.

גורמים דיפלומטיים אמרו כי רוסיה, סין ומדינות רבות אחרות לא צפויות להטיל מחדש את הסנקציות על איראן. אתמול הזהיר פומפאו פעם נוספת את רוסיה וסין, ואיים בפעולה אמריקנית אם יסרבו להשית את העיצומים על טהראן.

שגריר איראן לאו"ם מג'יד תחת-רוואנצ'י במטה בניו יורק, 20 באוגוסט 2020. רויטרס
תמיכה ממרבית חברות המועצה. שגריר איראן באו"ם מג'יד תחת-רוואנצ'י/רויטרס

המהלך האמריקני הגיע אחרי שמועצת הביטחון הפילה בצורה נחרצת את הניסיון שלה להאריך את אמברגו הנשק על איראן, שאמור לפוג באוקטובר. רק הרפובליקה הדומיניקית הצטרפה לארצות הברית והצביעה בעד. היא טרם הביעה בפני מועצת הביטחון את עמדתה לגבי החזרת הסנקציות.

לפי התהליך שוושינגטון אמרה שהפעילה, כל הסנקציות של האו"ם אמורות להיכנס לתוקף ב-19 בספטמבר בחצות, ימים לפני נאומו של טראמפ בעצרת הכללית של האו"ם, שתיערך השנה ברובה באופן וירטואלי בשל מגיפת הקורונה.

בהחלטת מועצת הביטחון מ-2015, שעיגנה את הסכם הגרעין, נקבע כי אם אף מדינה חברה לא מקדמת הצעת החלטה להאריך את ההקלה בסנקציות על איראן בתוך עשרה ימים מתלונה על הפרתה, נשיא המועצה יכול לעשות זאת ב-20 הימים האחרונים. ארצות הברית יכולה להטיל וטו וכך לתת מסגור ברור יותר להחזרת הסנקציות

ואולם, אותה החלטה מ-2015 קבעה גם כי המועצה "צריכה לקחת בחשבון את עמדות המדינות המעורבות". בשל ההתנגדות הרבה, כמה דיפלומטים אמרו כי נשיא המועצה - מאינדונזיה החודש וניז'ר בחודש הבא - לא יהיה חייב לקדם את ההצעה.

גורם דיפלומטי במועצת הביטחון, שדיבר בעילום שם, אמר כי בשל העובדה שמרבית החברות סבורות כי תהליך הסנפבק לא הופעל, "הנשיאות לא מחויבת להציג הצעת החלטה".

פומפאו והשליח המיוחד לאיראן, בריאן הוק, המסיים את תפקידו, אותתו כי ארצות הברית מצפה שאינדונזיה או ניז'ר יעלו הצעת החלטה להצבעה. אפשרות אחרת היא שארצות הברית תקדם את ההצעה בעצמה או שתבקש מהרפובליקה הדומיניקית לעשות זאת.

מזכ"ל האו"ם: "זה לא עליי"

ארצות הברית טוענת שהיא יכולה להפעיל מחדש את המנגנון, משום שההצעה שעברה ב-2015 עדיין מגדירה אותה בתור משתתפת בהסכם הגרעין. מנגד, במכתב משותף ששלחו בריטניה, גרמניה וצרפת שעות לאחר הודעת ארצות הברית, נאמר: "כל החלטה או מהלך שיינקטו בהתבסס על ההליך הזה או על תוצאותיו האפשריות יהיו בטלים מכל תוקף חוקי".

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש בחר שלא להתערב מהעימות במועצת הביטחון. "חברות מועצת הביטחון יצטרכו לפרש את ההחלטה שלהן בעצמן", אמר דובר מזכ"ל האו"ם, סטפן דיואריץ' לכתבים. "זה לא על המזכ"ל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully