וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב עדכנה את ישראל: נגיש מחר בקשה לאו"ם להחזיר את הסנקציות על איראן

19.8.2020 / 19:30

ממשל טראמפ מסר לירושלים כי פומפאו יעביר מכתבים לאו"ם בהם ידרוש להפעיל מחדש את המנגנון להחזרת הסנקציות, שהוסרו כחלק מהסכם הגרעין. מיד לאחר מכן יחלו 30 ימי דיון במועצה, שצפויים להפוך למשבר דיפלומטי. הערכה בוושינגטון: המהלך יביא לקריסתו הסופית של ההסכם

בווידאו: שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן על החלטת מועצת הביטחון/צילום: משלחת ישראל לאו״ם

ממשל טראמפ עדכן את ישראל כי בכוונתו להגיש מחר (חמישי) למועצת הביטחון של האו"ם בקשה להפעיל את מנגנון ה"Snapback" להחזרה אוטומטית של הסנקציות הבינלאומיות על איראן, שהוסרו כחלק מהסכם הגרעין - כך אמרו פקידים ישראלים בכירים.

הבכירים ציינו כי העדכון האמריקני הועבר לישראל כבר ביום שני. לפי העדכון, שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו יגיע מחר לניו יורק ויעביר מכתבים למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש ולשגריר אינדונזיה באו"ם - שמשמש כנשיא התורן של מועצת הביטחון.

במכתבים תדרוש ארצות הברית להפעיל מחדש את המנגנון, ומיד אחרי הגשתם ייפתח פרק זמן של 30 יום לדיונים פנימיים של מועצת הביטחון בנושא, שצפויים להפוך למשבר דיפלומטי ומשפטי בינלאומי חריף. במהלך 30 הימים האלה חברות מועצת הביטחון יכולות להגיש הצעת החלטה להארכת הסרת הסנקציות מעל איראן, אולם ארצות הברית יכולה להטיל על החלטה כזו וטו.

שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו, 14 באוגוסט 2020. רויטרס
ישראל עודכנה במהלך כבר ביום שני. פומפאו/רויטרס

הסכם הגרעין עם איראן קבע כי כל אחת מהמדינות החתומות על ההסכם - ארצות הברית, רוסיה, סין, בריטניה, צרפת וגרמניה - יכולה בכל שלב לבקש החזרה אוטומטית של הסנקציות על איראן אם היא חושבת שזו הפרה את ההסכם. לפי ההסכם לא ניתן להטיל וטו על דרישה כזו.

רוסיה וסין טוענות כי ארצות הברית אינה יכולה לבקש הפעלה של מנגנון חידוש הסנקציות כיוון שהודיעה על פרישה מהסכם הגרעין ובכך ויתרה על זכותה לעשות זאת. האמריקנים לעומת זאת טוענים כי הזכות לדרוש החזרה אוטומטית של הסנקציות על איראן מוקנית להם מתוקף העובדה שהם עדיין חתומים על החלטת מועצת הביטחון, שאימצה את הסכם הגרעין ואת מנגנון ה-Snapback.

עוד בוואלה!

ישראל לארה"ב: מודאגים מהתפתחויות חדשות בתכנית הגרעין של סעודיה

לכתבה המלאה
נשיא איראן חסן רוחאני, 21 ביולי 2020. AP
בוושינגטון מעריכים כי טהראן תפרוש מההסכם. נשיא איראן רוחאני/AP

האמריקנים הלכו למהלך אחרי שנכשלו בשבוע שעבר בניסיון להעביר החלטה במועצת הביטחון שתאריך את אמברגו הנשק על איראן, שעתיד לפוג בחודש אוקטובר. בוושינגטון מעריכים כי חרף המשבר המדיני והמשפטי שייווצר באו"ם לא ניתן יהיה לעצור את ההטלה מחדש של הסנקציות הבינלאומיות על איראן, וכי המהלך כולו יביא לקריסתו הסופית של ההסכם ולפרישה של טהראן ממנו.

המוטיבציה של ממשל טראמפ לדחוף למשבר הזה סביב הסכם הגרעין היא לוודא כי אם המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן ינצח בבחירות לנשיאות בחודש נובמבר יהיה לו קשה עד בלתי אפשרי להחזיר את הסכם הגרעין על כנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully