וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כישלון לארה"ב: מועצת הביטחון לא האריכה את אמברגו הנשק על איראן

עודכן לאחרונה: 15.8.2020 / 11:27

האיסור שהוטל לפני 13 שנים יפוג באוקטובר, אז תוכל טהראן לרכוש ולמכור נשק, למרות לחצים מצד וושינגטון להאריכו. סין ורוסיה התנגדו, צרפת ובריטניה נמנעו, וארה"ב הבטיחה להשיב את המגבלות. איראן: "ארה"ב מעולם לא הייתה כה מבודדת". ארדן: "חרפה שתוביל לערעור היציבות"

בווידאו: שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן על החלטת מועצת הביטחון/צילום: משלחת ישראל לאו״ם

מועצת הביטחון של האו"ם דחתה היום (שבת) את ההצעה להאריך את אמברגו הנשק שהוטל על איראן ב-2007, שתוקפו צפוי לפוג באוקטובר. החלטה זאת התקבלה למורת רוחה של ארצות הברית, שהפעילה בחודשים האחרונים לחצים על המעצמות ועל חברות המועצה לתמוך בהארכת האמברגו.

בהצבעה, מתוך 15 חברות במועצת הביטחון, רק ארצות הברית והרפובליקה הדומיניקנית תמכו בהארכת האמברגו. סין ורוסיה התנגדו להצעה ואילו שאר חברות המועצה, בהן המעצמות האירופיות השותפות להסכם הגרעין עם איראן - בריטניה, צרפת וגרמניה - נמנעו.

לאחר שהתקבלה ההחלטה, בוושינגטון איימו כי יפעלו להשיב את כל המגבלות שהוטלו על איראן על ידי האו"ם ולממש את ההבטחה להאריך את האמברגו. שגרירת ארצות הברית באו"ם, קלי קרפט, אמרה לאחר ההצבעה כי וושינגטון תעשה זאת "בימים הקרובים".

בעקבות ההצבעה, דובר משרד החוץ האיראני אמר כי "ארצות הברית מעולם לא הייתה כה מבודדת". שגריר איראן באו"ם מג'יד תחת-רוואנצ'י אף הזהיר כי כל החזרה של סנקציות על מדינתו בידי מועצת הביטחון "תיענה בחומרה על ידי איראן". הוא אף ציין כי "האפשרויות שלנו בלתי מוגבלות".

דיון במועצת הביטחון של האו"ם בנושא ונצואלה, 26 בינואר 2019. רויטרס
"סללה את הדרך לנותנת החסות הראשית לטרור". מועצת הביטחון של האו"ם/רויטרס

שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, תקף את ההחלטה. "מועצת הביטחון דחתה החלטה הגיונית להאריך איסור בן 13 שנים על איראן לרכישת נשק", צייץ בטוויטר. "היא סללה את הדרך למדינה שהיא נותנת החסות הראשית לטרור, לקנות ולרכוש נשק ללא הגבלות מצד האו"ם, לראשונה מזה יותר מעשור". פומפאו הבטיח כי "נמשיך לפעול לתיקון הטעות הזאת".

היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, רוברט אובריאן, הביע אכזבה מסירובן של המעצמות באירופה לתמוך בצעד שקידמה וושינגטון. בראיון לרשת פוקס, אמר אובריאן כי סירוב זה "מאכזב, אך לא מפתיע". אובריאן הוסיף כי "הפסדנו היום - אבל זה עוד לא נגמר".

שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן, גינה גם הוא את ההחלטה. "התנגדות מועצת הביטחון להצעה האמריקנית להאריך את אמברגו הנשק על איראן היא פשוט חרפה", אמר. "במקום לאפשר למשטר הטרור הרצחני בטהראן להצטייד בנשק קטלני, מועצת הביטחון הייתה צריכה להטיל עליה סנקציות משתקות". ארדן הוסיף כי "המועצה למעשה נכשלה בתפקידה להגן על הביטחון וההחלטה שלה, לצערנו, תוביל לערעור היציבות במזרח התיכון ובעולם כולו".

דיפלומטים אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי מהלך של הארכת האמברגו, כפי שמתכננת ארצות הברית, יעמיד בסיכון את הסכם הגרעין השברירי ממילא, כשאיראן תאבד תמריץ מרכזי להגבלת פעילותה הגרעינית. זאץת לאחר שכבר הפרה חלקים מההסכם בתגובה לנסיגת ארצות הברית ממנו והסנקציות החד-צדדיות שהטילה על טהראן.

שגריר סין באו"ם, ג'אנג ג'ון, ביקר את ארצות הברית והצהיר לאחר ההצבעה כי התוצאה שלה "מראה שוב שחד-צדדיות לא מקבלת תמיכה, והבריונות תיכשל".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הציע אתמול לקיים ועידת וידאו עם ארצות הברית ושאר המדינות שחתומות על הסכם הגרעין, במטרה לנסות ולהימנע מ"עימות והסלמה" נוספים באו"ם סביב הסוגייה האיראנית. "הנושא דחוף", אמר בהצהרה, והוסיף כי האלטרנטיבה היחידה היא "הסלמה נוספת של המתחים, הגברת הסיכון לסכסוך - יש להימנע מתרחיש כזה".

אמברגו הנשק של מועצת הביטחון על איראן הוטל ב-2007, במסגרת הלחצים שהובילו להסכם הגרעין עם המעצמות, והוא צפוי להסתיים באוקטובר. בחודשים שקדמו להצבעה, אותה קידמה וושינגטון, ארצות הברית הזהירה כי במידה ויוסר האמברגו - איראן תוכל לרכוש כלי נשק קונבנציונליים מרוסיה ומסין, ולשדרג את הצבא שלה, בין היתר את חיל האוויר שלה, וכן להצטייד בטנקים חדשים.

אולם, גם אם יוסר, יישארו בפני טהראן מכשולים רבים. הסנקציות המשניות של ארצות הברית עשויות להפוך כל עסקת נשק עם טהראן ללא כדאית, וגם לאיחוד האירופי יש אמברגו נשק משלו על איראן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully