וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפני ההצבעה על אמברגו הנשק: שליח טראמפ לאיראן עוזב את תפקידו

6.8.2020 / 21:37

פומפאו אמר כי בריאן הוק יוחלף על ידי אליוט אברמס, אך לא הסביר על סיום התפקיד המפתיע. זאת לקראת הדיון במועצת הביטחון בשבוע הבא. לא ברור מתי תסתיים "תקופת המעבר" שעליה הודיע שר החוץ

עריכה: ניר חן

השליח המיוחד של ארצות הברית לענייני איראן, בריאן הוק, עוזב את תפקידו - כך הודיע הערב (חמישי) שר החוץ מייק פומפאו. הוא יוחלף על ידי אליוט אברמס, השליח המיוחד של ממשל טראמפ לוונצואלה, לאחר "תקופת מעבר".

עזיבתו המפתיעה של הוק, שנפגש עם בכירים בישראל ביוני האחרון, מגיעה בזמן קריטי עבור וושינגטון, המנסה נמרצות להאריך את אמברגו הנשק על איראן. הצבעה על כך מתוכננת במועצת הביטחון של האו"ם בשבוע הבא, לבקשת ארצות הברית.

"אנחנו הולכים להמשיך לקדם זאת", אמר הוק לכתבים, שעות לפני ההכרזה על עזיבתו. "אנחנו מקווים שהמועצה תוכל למצוא דרך". עדיין לא ברור מתי עזיבתו תיכנס לתוקף ואם הוא יישאר עד ההצבעה.

בכיר בממשל אמר כי תקופת החפיפה עשויה לקחת כשבועיים, וכי אברמס צפוי לשמור על שני תפקידיו עד לסיום הכהונה הנוכחית של הנשיא דונלד טראמפ.

פומפאו לא נימק מדוע החליט הוק לעזוב, אולם הוא צייץ כי הוא עובר למגזר הפרטי. הוא תיאר אותו בתור "יועץ נאמן וחבר טוב", שהשיג "תוצאות היסטוריות" מול איראן והביא לשחרור אזרחים אמריקנים שהוחזקו על ידיה.

השליח האמריקני המיוחד לענייני איראן בריאן הוק, במהלך הצהרתו בלשכת ראש הממשלה בירושלים 30 ביוני 2020. אולבייה פיטוסי/פלאש90, פלאש 90
הוביל את קמפיין "הלחץ המקסימלי". הוק בביקורו בישראל, יוני/פלאש 90, אולבייה פיטוסי/פלאש90

דובר שגרירות איראן באו"ם, עלירזא מיריוספי, אמר כי בטהראן לא רואים בעזיבתו של הוק כמהלך "משנה משחק". הוא אמר לרויטרס: "קמפיין 'הלחץ המקסימלי' של ארצות הברית נכשל. איראן לא ירדה על ברכיה, ולא תעשה זאת ללא קשר לזהותו של האחראי על יישום המדיניות הכושלת הזו".

הוק, בן 52, מונה לתפקיד בסוף 2018 והוביל את קמפיין הלחץ של וושינגטון על טהראן אחרי שהנשיא דונלד טראמפ פרש מהסכם הגרעין שנחתם ב-2015. מבקריו האשימו אותו ואת הממשל בסנקציות נוקשות וחסרות אבחנה, שלטענתם פוגעות באזרחים מהשורה ולא מצליחות להביא לשינוי במדיניות המשטר.

המאמצים של ארצות הברית להאריך את אמברגו הנשק על איראן, שאמור לפוג באוקטובר, הם מבחן חשוב עבורה, אך דיפלומטים מעריכים כי הוא לא יצלח לאור הסתייגותן של רוסיה ושל סין. שתיהן מחזיקות בזכות וטו במועצת הביטחון של האו"ם וחתומות על הסכם הגרעין.

בתרחיש כזה, ארצות הברית כבר איימה להשיב את כל הסנקציות של האו"ם על איראן בתהליך המכונה "סנפבק". כמה גורמים דיפלומטיים אמרו כי וושינגטון צפויה להתחיל בהליך, שיכול להימשך עד 30 יום, בסוף החודש.

עוד בוואלה!

נתניהו: איראן ממשיכה לשקר, זה לא יכול להמתין לאחרי הקורונה

לכתבה המלאה
אליוט אברמס בכיר בממשל האמריקני לשעבר. AP
אליוט אברמס בכיר בממשל האמריקני לשעבר/AP

אברמס בן ה-72 הוא יועץ רפובליקני ותיק במדיניות חוץ, והיה מעורב בפרשת איראן-קונטראס תחת ממשל רייגן בשנות ה-80, אז מכרה וושינגטון נשק למשטר האסלאמי בטהראן בתיווך ישראל, בתמורה לשחרור בני ערובה אמריקנים שהחזיק חיזבאללה בלבנון. בכסף נעשה שימוש, ללא ידיעת הקונגרס, כדי לממן את פעולות המורדים - הקונטראס - נגד המשטר הסוציאליסטי בניקרגואה. אברמס הורשע בהסתרת מידע מהקונגרס ונידון למאסר על תנאי, אך קיבל חנינה נשיאותית.

מאז שמונה לתפקיד השליח המיוחד לוונצואלה ב-2019, הוא הוביל את הגישה התקיפה של הממשל לסילוקו של הנשיא הסוציאליסטי ניקולס מדורו. גורמים בממשל אמרו בשיחות סגורות כי טראמפ מתוסכל מהכישלון להחליף את מדורו, שעדיין נהנה מתמיכת צבא ונצואלה, וכן רוסיה, סין, קובה ואיראן. לאחרונה התחזקו היחסים בין קראקס לטהראן, ששלחה לה מכליות דלק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully