וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסנקציות של ארה"ב חנקו את טהראן: המטבע האיראני הגיע לשפל היסטורי

20.6.2020 / 18:46

פרישתה של וושינגטון מהסכם הגרעין, לצד הטלת העיצומים על סחר בנפט עם טהראן, הביאה את המטבע האיראני לערכו הנמוך ביותר אי פעם - 190 אלף ריאל לדולר אחד

בווידאו: מיכליות הנפט האיראניות מגיעות לוונצואלה/צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

(בווידאו: למרות אזהרות ארה"ב, מיכליות הנפט האיראניות מגיעות לוונצואלה)

המטבע האיראני הגיע היום (שבת) לערכו הנמוך ביותר בהיסטוריה של המדינה, כשנתיים לאחר החלטתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין ולהטיל סנקציות הולכות ומתרחבות על הסחר עם המדינה.

העיצומים, שפגעו קשות בכלכלת המדינה, הביאו את המטבע האירני לשפל של 190 אלף ריאל עבור דולר אחד. זאת בעוד שב-2015, בזמן שוושינגטון הייתה שותפה פעילה בהסכם עם טהראן, המטבע עמד על שיעור של 32 אלף ריאל לדולר.

הסנקציות האמריקניות פגעו קשות בייצוא הנפט, מקור ההכנסה העיקרי של הרפובליקה האסלאמית. בשבוע שעבר אמר סגן נשיא איראן, אסחאק ג'האנגירי, כי הכנסות הנפט של המדינה צנחו לשמונה מיליארד דולר, בהשוואה לכמאה מיליארד דולר בשנת 2011.

החלפת כסף איראני עם כסף אמריקני ליד השוק הראשי בטהראן ב-25 בנובמבר 2014. AP
שפל כלכלי במדינה. החלפת כספים ברחוב בטהראן/AP

איראן שלחה לאחרונה חמישה מכליות עם דלק ומוצרים דומים בשווי של לפחות 45.5 מיליון דולר לוונצואלה, במטרה ליצור הכנסה למדינה המוכה כלכלית שסובלת ממחוסר בכסף מזומן ובמקביל לייצר לחץ על ארצות הברית, שתחת טראמפ השיתה על שתי המדינות גזירות כלכליות קשות.

אתמול נעשה ניסיון להגדיל עוד יותר את הלחץ על איראן בנושא הגרעין כשהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), המפקחת על ההסכם, קראה לה להפסיק למנוע גישה לשני אתרי גרעין חשודים ולפעול בשיתוף פעולה מלא עמה.

ההחלטה, שהתקבלה בהצבעה אחרי התנגדות סין, נעשתה במטרה לאפשר לפקחים להיכנס לשני אתרים שהוזכרו בשני דוחות של סבא"א, בשל החשש שהם מכילים חומרים גרעיניים או עקבות לא מוכרזים שלהם.

עוד בוואלה!

סבא"א לאיראן: הפסיקו למנוע גישה לשני אתרי גרעין חשודים

לכתבה המלאה
דונלד טראמפ בבית הלבן בוושינגטון, ארצות הברית, 17 ביוני 2020. רויטרס
נסוג ממהסכם, וחנק כלכלית את איראן. טראמפ/רויטרס

משרד החוץ האיראני שלל את טענת סבא"א, וטען כי איראן שיתפה עמה פעולה. דובר המשרד עבאס מוסאווי אמר כי "איראן מקיימת שיתוף פעולה ברמה הגבוהה ביותר עם סבא"א. החלטת מועצת הסוכנות נגדנו היא צעד מאכזב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully