וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סבא"א לאיראן: הפסיקו למנוע גישה לשני אתרי גרעין חשודים

רויטרס וטל שלו

19.6.2020 / 22:50

דיפלומטים שהשתתפו בשיחות של הסוכנות המפקחת על הסכם הגרעין אמרו כי מועצת הנגידים אישרה את ההחלטה שהגישו מדינות אירופה. שני האתרים שבהם התקיימה פעילות חשודה בעבר, נחשפו כנראה בזכות "ארכיון הגרעין" שתפסה ישראל. איראן: "קיימנו שיתוף פעולה מלא עם סבא"א"

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) קראה היום (שישי) לאיראן להפסיק למנוע גישה לשני אתרי גרעין חשודים ולפעול בשיתוף פעולה מלא עמה - כך לפי דיפלומטים שהשתתפו בפגישה של 35 חברות מועצת הנגידים של סוכנות הגרעין של האו"ם, המפקחת על הסכם הגרעין.

ההחלטה, שהתקבלה בהצבעה אחרי התנגדות סין, מגבירה את הלחץ על טהראן לאפשר לפקחים להיכנס לשני אתרים שהוזכרו בשני דוחות של סבא"א, בשל החשש שהם מכילים חומרים גרעיניים או עקבות לא מוכרזים שלהם. משרד החוץ האיראני שלל את טענת סבא"א, וטען כי איראן שיתפה עמה פעולה. דובר המשרד עבאס מוסאווי אמר כי "איראן מקיימת שיתוף פעולה ברמה הגבוהה ביותר עם סבא"א. החלטת מועצת הסוכנות נגדנו היא צעד מאכזב".

נוסח ההחלטה שהוגשה על ידי צרפת, בריטניה וגרמניה - מדינות אירופה החתומות על הסכם הגרעין - הגיעה לידי רויטרס, ולפיה מועצת הנגידים "קוראת לאיראן לשיתוף פעולה מלא עם הסוכנות ולהיענות לבקשות הסוכנות, ללא כל דיחוי, כולל באמצעות גישה מהירה לאתרים שמציינת הסוכנות באופן ספציפי".

הכור הגרעיני בעיר בושהר – איראן, ספטמבר 2014. AP
הכור הגרעיני בעיר בושהר/AP

מעבר לכך, בריטניה, צרפת וגרמניה הודיעו הערב כי הן לא יתמכו במאמצים של ארצות הברית להחזרת הסנקציות של האו"ם נגד איראן. האמריקנים מעוניינים בצעד הזה משום שרוסיה וסין מסרבות להאריך את אמברגו הנשק עליה באוקטובר.

בהודעה משותפת שמסרו שרי החוץ של המדינות, הם טענו כי "אנחנו מעריכים שלכל ניסיון חד צדדי להפעיל את הסנקציות מחדש יהיו השלכות נגדיות חמורות במועצת הביטחון של האו"ם". שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף כינה את צרפת, גרמניה ובריטניה "אביזרים של טראמפ ונתניהו", בתגובה להודעתם.

בציוץ בטוויטר טען זריף כי "עליהן להפסיק להעמיד פנים, ולגייס את האומץ כדי להודיע בפומבי שהן נכשלו במילוי התחייבויותיהן בהסכם הגרעין".

עוד בוואלה!

בחסות הקורונה, איראן מקצרת את דרכה לעבר פצצה גרעינית

לכתבה המלאה

הסכם הגרעין שנחתם ב-2015 בין איראן לבין המעצמות לא התייחס לתכנית הנשק הגרעינית הסודית, שלפי הערכות ארצות הברית, ישראל וסבא"א, פותחה עד 2003. עם זאת, תפיסת "ארכיון הגרעין" על ידי המוסד ככל הנראה סיפק רמזים חדשים על פעילות העבר של טהראן, שממשיכה להכחיש שתכננה אי פעם לפתח נשק גרעיני.

סבא"א חושדת שפעילות העבר הקשורה לפיתוח נשק גרעיני בוצעה בתחילת שנות ה-2000 באתרים הללו. איראן טוענת שהסוכנות מחפשת גישה על בסיס מידע ישראלי, שלדבריה אינו מהימן. היא גם טוענת שהתיק של סבא"א על פעילות העבר שלה כבר נסגר.

ההחלטה של מועצת הנגידים, הראשונה שהתקבלה מאז 2015 ומאז יישום הסכם הגרעין, עברה ברוב של 25 תומכים מול שני מתנגדים, יחד עם שבעה נמנעים. על פי הדיפלומטים שנכחו במפגש, המתנגדות היו סין ורוסיה, החברות אף הן בהסכם הגרעין, ממנו פרשה ארצות הברית לפני שנתיים והטילה מחדש סנקציות על המשטר האסלאמי.

כינוס הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית במטה בוינה, אוסטריה, שם קראו לשיתוף פעולה מצד איראן בכל הקשור לחשיפת אתרי הגרעין שלה - 19 ליוני 2020. רויטרס, רויטרס
כינוס הסוכנות בווינה בו קראה לשיתוף פעולה מצד איראן, היום/רויטרס, רויטרס

שר הביטחון וראש הממשלה החליפי, בני גנץ, בירך על החלטת הסוכנות. "אני מברך על ההחלטה החשובה של הסוכנות לאנרגיה אטומית, לדרוש מאיראן גישה מיידית לאתרים החשודים בפעילות אסורה ואת הדרישה לשיתוף פעולה מלא עם הסוכנות".

עוד אמר כי "כבר שנים ידענו שאיראן מסתירה הפרות בוטות של הסכם הגרעין בכוונה לאיים על שלומו של האזור ושל העולם כולו. ישראל לא תאפשר לאיראן להגיע לנשק גרעיני, וטוב עושה הקהילה הבינלאומית בעמידתה על הצורך בפיקוח אפקטיבי".


(עדכון ראשון: 12:33)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully