וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סבא"א: איראן מפרה את כל תנאי הסכם הגרעין ומונעת גישה לשני אתרים

על פי דוח של הסוכנות המפקחת על ההסכם, טהראן מחזיקה במאגר אורניום מעושר של 1,571 ק"ג - פי 8 מהמותר. בדוח עלתה "דאגה ממשית" מכך שאיראן לא מאפשרת גישה לשני אתרים חשודים הקשורים לפעילותה הגרעינית בעבר. טהראן החלה בהפרות מאז שממשל טראמפ פרש מההסכם ב-2018

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

(בווידאו: טראמפ הטיל וטו על הגבלת סמכויותיו לפעול צבאית נגד איראן)

איראן מפרה את כל תנאי הסכם הגרעין עם המעצמות וממשיכה להעשיר אורניום מעבר לגבולות שנקבעו ב-2015 - כך נכתב היום (שישי) בדוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), שמפקחת על ההסכם הבינלאומי. ההסכם, שממנו פרשה ארצות הברית באופן חד-צדדי במאי 2018, הגביל את טהראן ל-202.8 ק"ג של אורניום - כשנכון ל-20 במאי, המאגר גדל ל-1,571 ק"ג, כמעט פי שמונה יותר.

רמת העשרת האורניום של איראן היא 4.5%, בעוד שההסכם מגביל את רמת ההעשרה ל-3.67%. עם זאת, הרמה נמוכה בהרבה מזו הדרושה לפיתוח נשק גרעיני - 90% - כשטהראן ממשיכה להכחיש שהייתה לה כוונה שכזו, חרף טענותיהן של ישראל וארצות הברית.

טהראן מנסה ללחוץ על יתר המדינות החתומות על ההסכם - בריטניה, צרפת, גרמניה ורוסיה - לפצות אותה על הפגיעה הכלכלית שנגרמה כתוצאה מהפרישה של ממשל טראמפ ומהטלת הסנקציות המחודשות עליה.

שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף בביקור במתקן הגרעיני התת-קרקעי פורדו – קום, אוקטובר 2014. סוכנות הידיעות איסנא, אתר רשמי
מאגר האורניום גדל כמעט פי שמונה. שר החוץ זריף במתקן הגרעיני בפורדו/אתר רשמי, סוכנות הידיעות איסנא

בנספח לעדכון הרבעוני של הסוכנות על הסכם הגרעין, בסבא"א הביעו "דאגה ממשית" מסירובה של איראן לאפשר לפקחי האו"ם גישה לשני אתרים חשודים בדוח נפרד. בסבא"א חושדים שפעילות העבר באתרים הללו היו חלק מתכנית לפיתוח נשק גרעיני. בדוח מחודש מרץ תקפה הסוכנות את טהראן על כך שהיא לא ענתה על שאלות על פעילותה בשלושה אתרים ועל כך שהיא מונעת גישה אל שניים מהם. גורמים דיפלומטיים אמרו כי סבא"א בוחנת את הפעילות באתרים הללו בתקופה שקדמה להסכם הגרעין.

בדוח נכתב כי הפעילות החשודה והחומרים כוללים "נוכחות אפשרית של אורניום טבעי" באתר שעבר "טיהור ושיטוח נרחב ב-2003 וב-2004". מדובר באתר השלישי, שאליו מתאפשרת גישה. "טיהור" משמש לתיאור כללי של פעילות חשודה שנועדה לטשטש עקבות של חומר גרעיני.

שירותי המודיעין האמריקניים סבורים שאיראן ניהלה תכנית לפיתוח נשק גרעיני, שאותה עצרה ב-2003. ישראל השיגה את מה שהיא מכנה "ארכיון הגרעין" של איראן, שהעניק לסבא"א מידע נוסף על הפעילות של הרפובליקה האסלאמית בעבר.

"יו"ר סבא"א קורא לאיראן לשתף פעולה מידית עם הסוכנות, כולל דרך אספקת גישה למקומות הללו", נכתב בדוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully