וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סבא"א: זוהו שרידי אורניום באתר לא מוכרז באיראן

סוכנויות הידיעות וטל שלו

11.11.2019 / 23:10

הסוכנות הבינלאומיות לאנרגיה אטומית פרסמה דוח המסכם את הפרות התחייבויותיה של איראן במסגרת הסכם הגרעין. בנוסף למציאת השרידים באתר הלא מוכרז, סוכנות האו"ם אישרה כי חודשה הפעילות במתקן הגרעיני התת-גרעיני בפורדו והועלתה רמת האורניום המועשר מעבר לרף שנקבע בהסכם

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

הסוכנות הבינלאומיות לאנרגיה אטומית (סבא"א) הודיעה היום (שני) כי זוהו שרידי אורניום באתר לא מוכרז באיראן. הסוכנות, המפקחת על יישום הסכם הגרעין מטעם האו"ם, אישרה כי איראן החלה להעשיר אורניום במתקן התת-קרקעי בפורדו, בהפרה האחרונה מצדה של ההסכם. זאת, בהמשך לצעדים נוספים שבהם נקטה לצמצום ההתחייבויות שהושגו בינה לבין המעצמות ב-2015. כמו כן, בסבא"א הודיעו כי מלאי האורניום המועשר בטהראן המשיך לצמוח.

בדוח הרבעוני שפרסמה הסוכנות, היא אמרה כי מאגרי האורניום המועשר ברשותה של איראן וברמת העשרתו נותרה מעל לרף שנקבע בהסכם. הדוח מסכם את הפרות התחייבויותיה של איראן, שבהם היא נוקטת צעד אחר צעד, אחרי שהנשיא דונלד טראמפ פרש מהסכם הגרעין בשנה שעברה וחידש את הסנקציות על כלכלתה. בטהראן טוענים שהצעדים שבהם היא נקטעה עד כהם הם הפיכים - בתנאי שהסנקציות יוסרו, או שיתר המדינות החתומות על ההסכם ימצאו דרך לעקוף אותן.

לפי הדוח, "הסוכנות זיהתה שרידי אורניום טבעיים ממקור אנתרופוגני (מעשה ידי אדם) במיקום שאיראן לא הכריזה עליו בפני סוכנות". ב-BBC דווח כי בדוח חסוי, שנראה על ידי הרשת הבריטית, לא צוין מהו מיקומו המדויק של אותו האתר. אולם, חוקרים מאמינים שהדגימות שנמצאו נלקחו מרובע טורקוזבאד שבטהראן. זה האזור שבו ראש הממשלה בנימין נתניהו טען שנמצא "מחסן גרעיני סודי".

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי ומפקד הצבא בטקס בטהראן, 30 באוקטובר 2019. AP
איראן נסוגה מהתחייבויות ההסכם. חמינאי/AP

באיחוד האירופי קראו לאיראן לבטל את הצעדים שבהם היא נקטה בניגוד להסכם, כפי שעולה מדוח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. שרי החוץ של צרפת, גרמניה ובריטניה מסרו בהודעת האיחוד כי הם "מודאגים מאוד" ממצאי סבא"א, ואמרו כי פעולותיה של איראן "אינן עולות בקנה אחד" עם הסכם הגרעין ו"מייצגות האצה נוספת בהתנתקותה של איראן מהתחייבויותיה במסגרת ההסכם".

"אנו מדגשים את חשיבות יישומו המלא והיעיל של ההסכם על ידי כל הצדדים וחוזרים על נחישותינו להמשיך בכל המאמצים כדי לשמור עליו, שזה האינטרס של כל הצדדים", מסרו באיחוד האירופי. עוד הוסיפו כי הם "מאשרים מחדש את נכונותינו לשקול את כל המנגנונים בהסכם" כדי לפתור את הסוגיה, ו"מוכנים להמשיך במאמצים הדיפלומטיים שלנו כדי ליצור את התנאים להפחתת המתיחות במזרח התיכון, אך הולך ונהיה קשה לקיים מאמצים אלה לאור פעולותיה האחרונות של איראן".

טהראן החלה בבניית כור שני בסיוע רוסי

איראן הודיעה ביום שבת כי היא העלתה את רמת העשרת האורניום לרמה של 5%, זאת על אף שההסכם מגביל אותה עד לרף של 3.67%. אף שרמת העשרת האורניום שבידי איראן חורגת מההסכם, היא נמוכה בהרבה מהרמה שבה הייתה בעבר - 20%, והרבה פחות מהרמה הדרושה לראש נפץ גרעיני - 90%. קודם לכן, הנשיא חסן רוחאני הודיעה כי חודשה הזרמת הגז לצנטריפוגות במתקן בפורדו.

טהראן הודיעה אתמול כי היא החלה בבניית כור שני בנמל הדרומי של העיר בושהר, בסיוע רוסי. בדיווחי הטלוויזיה הממלכתית של איראן, נמסר כי החלו בשפיכת הבטון עבור המדינה. "כוח גרעיני מספק חשמל אמין, וכל תחנת כוח חוסכת לנו 11 מיליון חביות נפט או 660 מיליון דולר בשנה", אמר עלי אכבר סלחי, ראש ארגון אנרגיה האטומית במדינה.

שני גורמים המכירים את הנושא, אמרו כי ארצות הברית מתכננת לאפשר לחברות רוסיות, סיניות ואירופיות להמשיך לעבוד במתקני הגרעין האיראניים, זאת כדי להקשות עליה לפתח נשק גרעיני.

שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף בביקור במתקן הגרעיני התת-קרקעי פורדו – קום, אוקטובר 2014. סוכנות הידיעות איסנא, אתר רשמי
שר החוץ של איראן זריף בביקור במתקן הגרעיני בפורדו/אתר רשמי, סוכנות הידיעות איסנא

במקביל לקריסת הסכם הגרעין, אירעו בחודשים האחרונים שורת תקיפות מסתוריות של מכליות נפט ומתקני נפט סעודיים, שלפי ארצות הברית בוצעו בידי איראן. טהראן מכחישה את הטענות, אולם היא השתלטה על כמה מכליות נפט זרות והפילה מל"ט ריגול אמריקני. רק ברגע האחרון נמנע נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מלהגיב צבאית לתקרית בחודש יוני, ולפי גורמים אמריקניים הוא בחר במקום זאת לתקוף באמצעי סייבר כמה מערכות צבאיות באיראן.

(עדכון ראשון: 17:43)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully