וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוחאני: גילינו שדה נפט עצום עם 50 מיליארד חביות

10.11.2019 / 18:25

הנשיא הכריז כי התגלית נמצאה בדרום המדינה, והיא תגדיל בכשליש את מאגרי הנפט של איראן, זאת בזמן שהיא מתקשה למכור נפט בשל הסנקציות האמריקניות. במקביל, הודיעה טהרן כי החלה לבנות מתקן גרעיני חדש בבושהר בסיוע רוסי

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

נשיא איראן חסן רוחאני אמר היום (ראשון) כי שדה נפט חדש שהתגלה בדרום המדינה המכיל כמות של יותר מ-50 מיליארד חביות נפט גולמי. התגלית עשויה להגדיל את מאגרי המדינה הקיימים בכשליש, בזמן שהיא מתקשה למכור נפט בשל הסנקציות האמריקניות אחרי פרישתה של וושינגטון מהסכם הגרעין.

ההכרזה של רוחאני נמסרה בנאום שנשא בעיר המדברית יזד. הוא אמר כי השדה נמצא במחוז חוזסתן שבדרום המדינה, שבו שוכנת תעשיית הנפט החיונית לכלכת הרפובליקה האסלאמית. לדבריו, התגלית תתווסף ל-150 מיליארד חביות הנפט שיש לאיראן כיום.

"אני אומר לבית הלבן שבזמן שאתם הטלתם סנקציות על מכירות הנפט של איראן, עובדי ומהנדסי המדינה הצליחו לגלות 53 מיליארד חביות נפט", אמר רוחאני, שצוטט על ידי סוכנות הידיעות פארס.

מאגרי הנפט נמדדים בכמות שאותה ניתן להוציא. הנתונים משתנים ממדינה למדינה בהתאם לשיטות מדידה שונות, אולם זהו עדיין קנה מידה להשוואה בין מדינות המייצאות נפט. לאיראן יש את מאגרי הנפט הרביעים בגודלם בעולם, ומאגרי הגז הטבעי השניים בגודלם בעולם. היא חולקת שדה גז עצום במפרץ הפרסי יחד עם קטאר.

נשיא איראן חסן רוחאני מכריז על איתור שדה נפט חדש בנאום בעיר יזד, 10 בנובמבר 2019. AP
רוחאני במהלך נאומו בפני תומכים/AP

במקביל, הודיעה טהרן כי החלה בבניית כור שני בנמל הדרומי של העיר בוהר, זאת בסיוע רוסי. בדיווחי הטלוויזיה הממלכתית של איראן, נמסר כי היום החלו בשפיכת הבטון עבור המדינה. "כוח גרעיני מספק חשמל אמין, וכל תחנת כוח חוסכת לנו 11 מיליון חביות נפט או 660 מיליון דולר בשנה", אמר עלי אכבר סלחי, ראש ארגון אנרגיה האטומית במדינה.

בנוסף, שני גורמים המכירים את הנושא, אמרו כי ארצות הברית מתכננת לאפשר לחברות רוסיות, סיניות ואירופיות להמשיך לעבוד במתקני הגרעין האיראניים, זאת כדי להקשות עליה לפתח נשק גרעיני.

שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף בביקור במתקן הגרעיני התת-קרקעי פורדו – קום, אוקטובר 2014. סוכנות הידיעות איסנא, אתר רשמי
שר החוץ של איראן זריף בביקור במתקן הגרעיני בפורדו/אתר רשמי, סוכנות הידיעות איסנא

איראן נסוגה בחודשים האחרונים מהסכם הגרעין בעקבות הסנקציות האמריקניות, וחוסר הצלחתן של היתר המדינות החתומות על ההסכם מ-2015 - גרמניה, צרפת, בריטניה, רוסיה וסין - לאפשר לה להמשיך למכור נפט. בשבוע שעבר היא חידשה את פעילותה במתקן בפורדו, ואתמול הודיעה כי היא מעשירה אורניום ברמה של 5%, בהשוואה ל-3.67% שנקבעו בהסכם.

במקביל לקריסת הסכם הגרעין, אירעו בחודשים האחרונים שורת תקיפות מסתוריות של מכליות נפט ומתקני נפט סעודיים, שלפי ארצות הברית בוצעו בידי איראן. טהראן מכחישה את הטענות, אולם היא השתלטה על כמה מכליות נפט זרות והפילה מל"ט ריגול אמריקני. רק ברגע האחרון נמנע נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מלהגיב צבאית לתקרית בחודש יוני, ולפי גורמים אמריקניים הוא בחר במקום זאת לתקוף באמצעי סייבר כמה מערכות צבאיות באיראן.

ביום שישי אמרה איראן כי הפילה מל"ט זר שחדר לשטחה, אולם היא טרם הכריזה רשמית למי הוא שייך. ארצות הברית הכחישה כי היה שייך לה, ובישראל שמרו על שתיקה.

(עדכון ראשון: 10:53)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully