וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחסות הקורונה, איראן מקצרת את דרכה לעבר פצצה גרעינית

14.6.2020 / 6:30

למרות ההערכות בישראל לפיהן איראן לא האיצה את תהליך העשרת האורניום בזמן שהעולם עסוק במשבר הקורונה, על שולחנו של גנץ הונחה הערכה לפיה טהראן רחוקה בתחום של חצי שנה מייצור חומר המספיק להרכבת הפצצה. זאת, בזמן שהקשב בבית הלבן לסוגייה מתערער

צילום: רוני כנפו, עריכה: ניר חן

(בווידאו: נתניהו אומר כי איראן מפרה בשיטתיות את התחייבויותיה, בשבוע שעבר)

בישראל מעריכים כי איראן לא האיצה את תהליך העשרת האורניום במהלך גל ההתפרצות הראשון של הקורונה, כשמרבית מדינות המערב היו עסוקות בהתמודדות עם המגיפה. ההערכה היא שבאיראן עדיין מעשירים אורניום ברמה של 4% עם צנטריפוגה מתקדמת. עם זאת, לשר הביטחון בני גנץ הוצגו הערכות לפיהן האיראנים רחוקים בתחום זה חצי שנה בלבד מייצור חומר שמספיק להרכבת פצצה גרעינית, וממרחק של שנתיים מהשלמתה.

זאת ועוד, במערכת הביטחון מזהירים כי אם משטר האייתולות יחליט לפרוץ את מעטפת העשרת האורניום הנוכחית, ישראל תצטרך לשקול מחדש את עמדתה כלפי התפוררות הסכם הגרעין האיראני, תוך הנחת כל האפשרויות על השולחן.

הכור הגרעיני של איראן, בושהר. AP
מרחק של שנתיים מנשק גרעיני. הכור בבושהר/AP

מהמידע שהוצג לגנץ עולה כי האיראנים מפרים כבר עכשיו את הסכם הגרעין עם המערב, ועושים שימוש בצנטריפוגות מהירות מסוג IR-6 המאפשרות להם לצבור ידע וניסיון ולשפר את עמדת הזינוק שלהם, במידה ויחליטו להתקדם בייצור הפצצה. מצב כזה, ניתן להעריך, יאפשר לאיראנים להעשיר אורניום בהיקף המספיק לייצור פצצת גרעין אחת בתוך חודשים ספורים.

ראשי מערכת הביטחון הבהירו כי אין מודיעין ברמת ודאות של 100% בנוגע לפרויקט, וכי אין קשב מלא לסוגיה האיראנית בבית הלבן בשל הבחירות הקרבות לנשיאות ארצות הברית. עם זאת, בכירים במערכת הביטחון סבורים כי כהונתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הייתה חיובית מאוד כלפי ישראל, וכללה את חיזוק שיתוף הפעולה הביטחוני ברמות שלא היו כמותן מזה עשרות שנים. גורמים רבים העלו את החשש ששינוי המשטר בארצות הברית עשוי להצר את צעדיה של ישראל במערכה החשאית נגד איראן במזרח התיכון, ובכלל.

עוד בוואלה!

סבא"א: איראן מפרה את כל תנאי הסכם הגרעין ומונעת גישה לשני אתרים

לכתבה המלאה

הגורמים אמרו לשר הביטחון כי איראן נמצאת בנקודת השפל הנמוכה ביותר מאז המהפכה בה תפסו האייתולות את השלטון במדינה. לדבריהם, הארכיון האיראני שנגנב על ידי המוסד משמש עדיין את הדרג המדיני כהוכחה למדיניות הכפולה של איראן ולתהליך ההונאה וההסתרה של פרויקט הגרעין.

עם זאת, על פי ההערכות, פריצה אפשרית של מעטפת העשרת האורניום הנוכחית תקשה על יישום התכנית הרב-שנתית "תנופה", עליה מתעקש הרמטכ"ל אביב כוכבי נוכח השינויים האזוריים והמצב הכלכלי בישראל.

שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ בישיבת הממשלה ב-24 במאי 2020. רויטרס
עדיין אין מודיעין ברמת ודאות של 100% בנוגע לפרויקט האיראני. שר הביטחון גנץ/רויטרס

לדברי גורמים במערכת הביטחון, התמונה שהוצגה לגנץ מעלה כי האיראנים הציבו לעצמם מטרה ברורה: להשתלט על שדות תעופה בכמה מוקדים ברחבי סוריה, כדי לאפשר העברת רכיבים קריטיים לייצור מערכות נשק, אמצעי לחימה, תחמושת ולוחמים - ללא תלות במשטר. על פי ההערכות בישראל, תהליך ההתבססות האיראני נמצא בהאטה בעקבות חיסולו של קאסם סולימאני על ידי האמריקנים, שהיה המקדם העיקרי לתהליך.

בישראל מעריכים כי האיראנים לא החליטו לסגת מסוריה, אלא לחשב מסלול מחדש לאחר שהתקשו בהברחות יבשתיות ואוויריות דרך עיראק. זאת בעוד שגם נשיא סוריה בשאר אסד מתנגד ל"תהליך שיעיזציה" של המדינה. במערכת הביטחון סוברים כי אם האיראנים יחליטו להגביר את קצב ההברחות ותהליך ההתבססות בחסות המשטר הסורי, בירושלים עשויים לשקול בין היתר פגיעה במתקנים איראנים בסוריה. זו סוגיה נפיצה, משום שעל פי הנחות ישראליות, במקרה של פגיעה באיראנים על אדמת סוריה, הדבר יוביל לתגובה צבאית משטח המדינה או מלבנון.

עוד על פי ההערכות, איראן חוששת מאוד מהרוגים בצד שלה. בשל כך, במערכת הביטחות נערכים ברכש ובאימונים לקראת תרחיש דומה להתקפה האיראנית על מתקני חברת הנפט "ערמאקו", שכולל שיגור טילי שיוט, רחפנים ומטוסים לא מאוישים.

תקיפת חיל האוויר באזור חמאת 4 ביוני 2020. -, אתר רשמי
תקיפה המיוחסת לישראל בחמאת שבסוריה, לפני כשבוע/אתר רשמי, -

ארגון חיזבאללה מעורב בתהליך ההתבססות האיראני, ונוקט בגישה אקטיבית כדי להקים בסיסים ולהרחיב את פעילותו ברחבי סוריה, בדגש על רמת הגולן. בשלב הזה מעריכים במערכת הביטחון כי חיזבאללה מורתע מאוד ומרוסן, והדבר היחיד שעשוי להביא להידרדרות במצב הוא אי-הבנה בין הצדדים. יחד עם זאת, במערכת הביטחון מסיקים כי על רקע חשיפת המנהרות בגבול הצפון, והתקיפות בסוריה ובלבנון נגד יעדי חיזבאללה שמיוחסות לישראל - נסראללה הבין כי הארגון חשוף למודיעין הישראלי, ועליו לשקול את צעדיו כדי לא להיות מופתע מפעולות עתידיות.

לאור זאת, ישראל נערכת גם לאפשרות שבפעם הבאה שיתרחש חיכוך, ינסה הארגון השיעי להפיל מטוס בלתי מאויש, או לבצע פרובוקציה אחרת, שונה מחיתוך הגדר בגבול ישראל-לבנון בשלושה מוקדים שונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully