וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב הבא בין איראן לארה"ב: הארכת אמברגו הנשק

6.5.2020 / 12:36

ממשל טראמפ מנסה לשכנע את המעצמות לחדש את האמברגו שאמור לפוג באוקטובר, אך רוסיה וסין מסתייגות. בטהראן מאיימים ב"תגובה מוחצת", אך בוושינגטון נחושים למנוע ממנה את האפשרות להשתדרג במטוסים וטנקים חדישים. פרישתה מהסכם הגרעין מקשה על מאמציה

צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: אביחי ברוך

ארצות הברית ואיראן מחליפות איומים לקראת תום אמברגו הנשק שהוטל על טהראן. בוושינגטון מפעילים מאמצים רבים כדי להאריך אותו, אולם החלטתו של הנשיא דונלד טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין מקשה על ידה מול מדינות אירופה, רוסיה וסין.

הפנטגון הזהיר בנובמבר האחרון כי אם האמברגו, שהוטל ב-2007, יסתיים, איראן תוכל לרכוש כלי נשק קונבנציונליים מרוסיה ומסין, ולשדרג את הצבא שלה, בין היתר בשדרוג חיל האוויר שלה ובהצטיידות בטנקים חדשים. עם זאת, גם אם יוסר, יישארו בפני טהראן מכשולים רבים. הסנקציות המשניות של ארצות הברית עשויות להפוך כל עסקת נשק עם איראן ללא כדאית, ולאיחוד האירופי יש אמברגו נשק משלו על איראן.

היום הזהיר נשיא איראן חסן רוחאני מפני הארכת האמברגו. "טראמפ עשה טעות טיפשית כשיצא מהסכם הגרעין", אמר הנשיא. "אם אמריקה רוצה לשוב אליו, היא צריכה להסיר את כל הסנקציות על טהראן ולפצות אותה על חידוש הסנקציות. איראן תתן תגובה מוחצת אם אמברגו הנשק יוארך".

נשיא איראן חסן רוחאני בישיבת ממשלה, 6 במאי 2020. רויטרס
"טראמפ עשה טעות טיפשית". רוחאני/רויטרס

ממשל טראמפ נוקט קו ניצי באו"ם לטובת חידוש וחיזוק האמברגו, כשהוא מאיים על השבת כל הסנקציות על איראן על מנת להשיג את תמיכתן של חברות מועצת הביטחון של האו"ם. עם זאת, רוסיה וסין מסתייגות מכך, וגם את מדינות אירופה - בריטניה, צרפת וגרמניה - שעוד חתומות על ההסכם, יהיה קשה לשכנע לאור העובדה שארצות הברית פרשה באופן חד-צדדי מהעסקה שנחתמה ב-2015.

בריאן הוק, השליח המיוחד של הממשל האמריקני לענייני איראן, אמר בשבוע שעבר שהוא "מקווה" שמועצת הביטחון תאריך את אמברגו הנשק, על אף הספקות לגבי נכונותן של רוסיה ושל איראן. "יש להן אינטרס רב במזרח תיכון יציב ושליו, והאלימות העדתית של איראן ויצוא כלי הנשק שלה הם המקורות העיקריים לחוסר היציבות במזרח התיכון", אמר. לדבריו, וושינגטון כבר ניסחה הצעת החלטה שתעלה למועצת הביטחון, אך למוסקבה ולבייג'ינג יש זכות וטו שבה הן השתמשו שוב ושוב בשנים האחרונות.

שגריר רוסיה לארגונים בינלאומיים בווינה, מיכאיל אוליאנוב, סבור אחרת ואמר כי מוסקבה מתנגדת למהלך כזה. לדבריו, לארצות הברית אין באמת הצדקה להפעלת מנגנון ה"סנפבק" שנקב בהסכם הגרעין ב-2015, ולפיו יושבו כל הסנקציות הבינלאומיות על איראן אם היא תפר את הסכם הגרעין. גורמים דיפלומטיים מעריכים כי וושינגטון תתקשה גם להפעיל את המנגנון החד-צדדי להשבת כל הסנקציות אם היא לא תצליח לעשות זאת דרך מועצת הביטחון.

הוק סירב לומר מה תעשה וושינגטון במקרה שהיא לא תצליח להאריך את אמברגו הנשק דרך מועצת הביטחון. "אמברגו הנשק חייב להתארך ואנחנו נשתמש בכל האמצעים הדיפלומטיים שלנו כדי להשלים זאת".

עוד בוואלה!

גורמים ביטחוניים: "איראן מפנה בסיסים מסוריה"

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בבית הלבן, 14 באפריל 2020. רויטרס
"ההסכם הגרוע ביותר". הנשיא טראמפ/רויטרס

במפגן נדיר של אחדות על-מפלגתית, קרוב ל-90% מחברי בית הנבחרים חתמו על מכתב שמפציר בממשל טראמפ להגביר את מאמציו הדיפלומטיים לחידוש האמברגו. על פי מקורות בקונגרס, על המכתב שעבר לשר החוץ מייק פומפאו חתמו לפחות 382 מתוך 429 חברי הבית הנשלט על ידי הדמוקרטים, והם דחקו בו לעבוד עם בעלות בריתה של ארצות הברית לטובת המהלך, כמו גם להארכת המגבלות על גורמים איראניים המעורבים בפיתוח תכנית הגרעין והנשק. חברי הבית הביעו חשש שלאחר האמברגו, יותר מדינות ימכרו נשק לאיראן וירכשו ממנה.

טראמפ פרש מהסכם הגרעין שעליו חתם קודמו ברק אובמה, וכינה אותו "ההסכם הגרוע ביותר" שאי-פעם ראה. הוא אמר שיגיע להסכם חדש וטוב יותר, אך זה טרם קרה. הבית הלבן מנהל מדיניות של "לחץ מקסימלי" נגד טהראן על מנת למנוע ממנה לפתח נשק גרעיני ולהתפשט במזרח התיכון. שתי המדינות היו קרובות למלחמה בינואר, אחרי שארצות הברית חיסלה את מפקד כוח קודס קאסם סולימאני בתקיפה אווירית בעיראק.

"אולי זו תהיה התחלה של הסכם טוב יותר", אמר גורם בקונגרס. מחברי המכתב מקווים שהוא יבשר על שובו של שיתוף הפעולה בין הדמוקרטים לבין הרפובליקנים בקונגרס ביחס לאיראן, אחרי שנים של מחלוקות ביניהם שהחלו עם פתיחת המשא ומתן בין הצדדים בזמן ממשל אובמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully