וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ: נכפה את החזרת כל הסנקציות הבינלאומיות על איראן

עודכן לאחרונה: 16.8.2020 / 13:08

נשיא ארה"ב אמר כי ממשלו יחל במהלך בעקבות הכישלון להאריך את אמברגו הנשק על טהראן. הפעלת מנגנון ה"סנאפבק" מהסכם הגרעין צפוי להוביל לעימות דיפלומטי במועצת הביטחון, לאור העובדה שוושינגטון פרשה מההסכם

בווידאו: שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן על החלטת מועצת הביטחון/צילום: משלחת ישראל לאו״ם

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הבטיח הלילה (ראשון) לפתוח במהלך שנוי במחלוקת שיוביל להחזרת כל הסנקציות של האו"ם על איראן בעקבות דחיית ההצעה האמריקנית להארכת אמברגו הנשק.

"נעשה סנאפבק", אמר טראמפ במהלך מסיבת עיתונאים במתחם הגולף שלו בניו ג'רזי. "אתם תראו זאת בשבוע הקרוב". הסעיף הזה נקבע בהסכם הגרעין עם איראן שנחתם ב-2015, ובמסגרתו ניתן לכפות מחדש את העיצומים על טהראן אם היא מפרה אותו.

עם זאת, וושינגטון פרשה מההסכם לפני שנתיים, כך שצפוי עימות דיפלומטי במועצת הביטחון של האו"ם סביב השאלה אם יש לה בכלל סמכות לעשות זאת. ממשל טראמפ גורס שהוא נותר "משתתף" בהסכם הגרעין, למרות הפרישה החד-צדדית ממנו במטרה לגבש הסכם חדש.

טראמפ הוסיף כי הוא לא צפוי להשתתף בפסגה שהציע לכנס בנושא נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. "אני חושב שנחכה עד אחרי הבחירות", אמר טראמפ. פוטין פנה לסין, צרפת, בריטניה, ארצות הברית, גרמניה ואיראן לכנס פסגת חירום וירטואלית כדי למנוע הסלמה במתיחות במפרץ. כולן חלק מהסכם הגרעין.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מבקר את אחיו, רוברט טראמפ, בבית החולים בניו יורק, לפני מותו - 14 לאוגוסט 2020. אי-פי, AP
לא יצטרף לפסגה של פוטין. טראמפ/AP, אי-פי

פרט לארצות הברית, רק מדינה נוספת - הרפובליקה הדומיניקית - מתוך 15 החברות, תמכה בהצעתה להאריך את האמברגו, שאמור לפוג באוקטובר. מדינות אירופה, שהתנגדו לפרישה האמריקנית מהסכם הגרעין, נמנעו בהצבעה. רוסיה וסין התנגדו, אך הן אפילו לא היו זקוקות להפעיל את זכות הווטו שלהן. מדינות אירופה אמרו כי מטילות ספק ביכולת של וושינגטון לכפות את הסנקציות בחזרה על איראן ומומחים מזהירים כי המועצה עלולה להתדרדר לאחד המשברים הקשים ביותר בתולדותיה.

באיראן אמרו כי ארצות הברית נכשלה בהריגת הסכם הגרעין "החצי חי", שבמסגרתו קיבלה הקלות מהסנקציות בתמורה לבלימת פיתוח תכנית הגרעין שלה. "הקונספירציה של ארצות הברית נכשלה בצורה משפילה", אמר אתמול הנשיא חסן רוחאני. "היום הזה יירשם בהיסטוריה שלנו ובהיסטוריה של המאבק בשחצנות העולמית".

"ב-75 שנות ההיסטוריה של האו"ם, אמריקה מעולם לא הייתה כל כך מבודדת", צייץ דובר משרד החוץ של איראן, עבאס מוסוואי.

ברחובות טהראן, התגובות היו חצויות. "זה משחק פוליטי אמריקני. יום אחד הם נותנים החלטה למועצת הביטחון, למחרת הם אומרים שלקחו דלק איראני", אמר פועל מהבזאר הגדול בעיר, שהזדהה רק בשם אחמדי.

עובדת בבית מרקחת, שהזדהתה רק בשם אבדולי, אמרה לסוכנות הידיעות הצרפתית כי היא שמחה שאיראן ניצחה, אבל שעליה ליצור קשר עם ארצות הברית ולפתח יחסים עמה".

מפגינים שורפים את דגלי ישראל מחוץ לשגרירות איחוד האמירויות הערביות במחאה על הסכם עם ישראל, טהראן, איראן, 15 באוגוסט 2020. רויטרס
מפגינים שורפים את דגל ישראל מחוץ לשגרירות האמירויות בטהראן, אתמול/רויטרס

שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו הבהיר כי וושינגטון תמשיך להפעיל לחץ על איראן והביע אכזבה מעמדותיהן של מדינות אירופה. "מאכזב שצרפת ובריטניה לא תמכו במה שמדינות המפרץ ביקשו, במה שהישראלים ביקשו, אני מתחרט על כך עמוקות", אמר פומפאו במהלך ביקור בפולין. "ארצות הברית נחושה להבטיח שהאיראנים והמשטר הזה, המשטר התיאוקרטי הזה לא יוכלו לגרום נזק נוסף לעולם".

ישראל גינתה בחריפות אף היא את ההצבעה. "ההחלטה שערורייתית", אמר אתמול ראש הממשלה בנימין נתניהו. "התוקפנות והטרור האיראני מאיימים על שלום האזור ועל העולם כולו. במקום להתנגד למכירת נשק, מועצת הביטחון מעודדת זאת. נמשיך לפעול בשיתוף פעולה הדוק עם ארצות הברית ומדינות באזור כדי לבלום את התוקפנות האיראנית".

אמברגו הנשק הקונבנציונלי אמור להסתיים ב-18 באוקטובר, בהתאם להסכם הגרעין. מדינות אירופה הסכימו שיש להאריכו, מחשש לאיום על היציבות במזרח התיכון, אולם הן שמו בעדיפות עליונה את שימור הסכם הגרעין. זאת למרות ההפרות האיראניות, כמו הגדלת מאגר האורניום המועשר, שהגיעו בתגובה לפרישה האמריקנית.

ארצות הברית ביקשה להאריך את האמברגו בן 13 השנים ללא מגבלת זמן, אך איראן הזהירה לפני ההצבעה כי אם זה יקרה, הסכם הגרעין יקרוס סופית. טהראן טוענת שיש לה זכות להגדרה עצמית, בעוד שיריבותיה חוששות מהתעצמות צבאית

"התוצאה מראה שוב שאין לחד-צדדיות תמיכה, ושהבריונות תיכשל", נכתב בחשבון הטוויטר של שגרירות סין באו"ם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully