וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב החלה רשמית בהליך החזרת הסנקציות הבינלאומיות על איראן

וושינגטון ביקשה להחזיר את העיצומים על טהראן במסגרת מנגנון ה"סנאפבק". האמריקנים נימקו את פתיחת ההליך בכך שטהראן הפרה את הסכם הגרעין בין המעצמות. בתגובה, רוסיה ביקשה לכנס את מועצת הביטחון. זריף: "יהיו השלכות מסוכנות". פומפאו: "לאיראן לעולם לא יהיה גרעין"

בווידאו: איראן חנכה טיל על שם סולימאני/מתוך טוויטר, עריכה: איתי עמרם

ארצות הברית החלה הערב (חמישי) רשמית בהליך החזרת הסנקציות הבינלאומיות על איראן, במסגרת מנגנון ה"סנאפבק" - כך הודיעו הערב באו"ם. האמריקנים נימקו את פתיחת ההליך להשבת הסנקציות, בכך שאיראן הפרה את הסכם הגרעין שנחתם עם המעצמות ב-2015.

שר החוץ של ארצות הברית, מייק פומפאו, נפגש מוקדם יותר הערב בניו יורק עם שגריר אינדונזיה לאו"ם, שמשמש כנשיא תורן של מועצת הביטחון, והגיש לו מכתב ובו בקשה רשמית להפעיל את המנגנון להטלה מחדש באופן אוטומטי של הסנקציות הבינלאומיות על איראן.

לאחר הגשת הבקשה, בריטניה, צרפת וגרמניה, מדינות אירופה החתומות על הסכם הגרעין, מסרו בהצהרה משותפת שהן מתנגדות לניסיון של ארצות הברית להטיל מחדש את הסנקציות הבינלאומיות על איראן. הן אמרו כי המהלך לא "עולה בקנה אחד עם הניסיונות לשמור על הסכם הגרעין" התלוי על בלימה.

במקביל, שלוש המדינות האירופיות הפצירו באיראן להפוך את כל הצעדים שנקטה מאז פרישת ארצות הברית מהסכם הגרעין ומפרים את הסכם הגרעין, "ולשוב ולמלא את התחייבויותיה באופן מלא ומידי".

מתקן להמרת אורניום סמוך לעיר איספהן, אירן. AP
הסנקציות חוזרות. מתקן להמרת אורניום סמוך לעיר איספהן/AP

כמו כן, פחות משעה אחרי שפומפאו הגיש את הבקשה הרשמית ל-"סנאפבק", רוסיה דרשה לכנס את מועצת הביטחון של האו"ם לפגישה פומבית מחר בבוקר (לפי שעון ניו-יורק) לדיון מיוחד בדרישה האמריקנית להטיל מחדש את הסנקציות הבינלאומיות על איראן.

בהצהרה שמסר פומפאו במטה האו"ם לאחר הגשת הבקשה, הוא אמר כי "המסר שלנו היום מאוד ברור - לא נאפשר לאיראן לקנות ולמכור באופן חופשי נשק. החזרת הסנקציות תאריך את אמברגו הנשק ואת ההגבלות על תכנית הטילים של איראן.

פומפאו הצהיר: "לא נאפשר לאיראן לעולם להשיג נשק גרעיני". עוד אמר שר החוץ כי "ידידותינו באירופה אמרו לנו בשיחות פרטיות שהן לא רוצות להסיר את אמברגו הנשק על איראן, אבל לא הציגו שום אלטרנטיבה ולבסוף התייצבו לצד האייתולות. המהלך שלנו היום יפעיל עוד לחץ על איראן לחזור לשולחן המו"מ. אנחנו קוראים לקהילה הבינלאומית לעבוד ביחד כדי לקדם הסכם גרעין חדש וטוב יותר".

עוד בוואלה!

ארה"ב עדכנה את ישראל: נגיש מחר בקשה לאו"ם להחזיר את הסנקציות על איראן

לכתבה המלאה
שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו, 14 באוגוסט 2020. רויטרס
הגיש את מכתב הבקשה להפעיל את מנגנון הסנקצית. פומפאו/רויטרס

בתגובה לבקשת ארצות הברית, שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף שיגר מכתב לנשיא התורן של מועצת הביטחון והדגיש כי לוושינגטון אין זכות לדרוש את הפעלת מנגנון ה-"סנאפבק". "למהלך האמריקני יהיו השלכות מסוכנות", כתב זריף. "על הקהילה הבינלאומית לבלום את הצעד הלא חוקי הזה".

שגריר רוסיה באו"ם תקף את המהלך האמריקני, כינה אותו "בלתי קיים" והדגיש כי ארצות הברית לא יכולה לבצע את המהלך כיוון שפרשה מהסכם הגרעין.

אשכנזי: "החלטה אמיצה, שמטרתה להחזיר את החוק למערכת הבינלאומית"

משרד החוץ הישראלי מסר לאחר ההחלטה כי ישראל "מברכת על ההחלטה האמריקנית לפעול על מנת להחזיר לתוקפו את משטר הסנקציות המלא של מועצת הביטחון על איראן. מדובר בצעד מחוייב והכרחי לאור הכישלון של מועצת הביטחון להאריך את אמברגו האמל"ח על איראן בשבוע שעבר".

שר החוץ, גבי אשכנזי, אמר כי "זו החלטה חשובה ואמיצה של הממשל האמריקני שמטרתה להחזיר את הסדר והחוק למערכת הבינלאומית לאחר הפרות חוזרות ונשנות של איראן את ההסכמים עליהם חתמה, הבאות לידי ביטוי בין היתר בחימוש ארגוני טרור בכל המזרח התיכון".

השר אשכנזי הוסיף כי "הפרותיה של איראן החלו מיום אימוץ החלטה 2231 ונמשכות ללא מפריע גם היום. אנו קוראים לקהילה הבינלאומית לתמוך ביוזמה האמריקנית ולהחזיר למערכת את היציבות הנשענת על ציות מלא להחלטות מועצת הביטחון".

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו עם הגעתם לבית הלבן לקראת הצגת תוכנית המאה 28 בינואר 2020. AP
לא ניתן להטיל וטו על החלטתו. טראמפ ונתניהו בבית הלבן/AP

לדברי פקידים ישראלים בכירים, ממשלו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עדכן אמש את ישראל בדבר כוונתו להגיש היום למועצת הביטחון של האו"ם את הבקשה להחזרה אוטומטית של הסנקציות, שהוסרו כחלק מהסכם הגרעין.

הבכירים ציינו כי העדכון האמריקני הועבר לישראל כבר ביום שני. לפי העדכון, שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו יגיע מחר לניו יורק ויעביר מכתבים למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש ולשגריר אינדונזיה באו"ם - שמשמש כנשיא התורן של מועצת הביטחון.

במכתבים תדרוש ארצות הברית להפעיל מחדש את המנגנון, ומיד אחרי הגשתם ייפתח פרק זמן של 30 יום לדיונים פנימיים של מועצת הביטחון בנושא, שצפויים להפוך למשבר דיפלומטי ומשפטי בינלאומי חריף. במהלך 30 הימים האלה חברות מועצת הביטחון יכולות להגיש הצעת החלטה להארכת הסרת הסנקציות מעל איראן, אולם ארצות הברית יכולה להטיל על החלטה כזו וטו.

הסכם הגרעין עם איראן קבע כי כל אחת מהמדינות החתומות על ההסכם - ארצות הברית, רוסיה, סין, בריטניה, צרפת וגרמניה - יכולה בכל שלב לבקש החזרה אוטומטית של הסנקציות על איראן אם היא חושבת שזו הפרה את ההסכם. לפי ההסכם לא ניתן להטיל וטו על דרישה כזו.

שר החוץ גבי אשכנזי, במהלך השתתפותו בוועידת החדשנות בתל אביב. מרים אלסטר,פלאש90, אתר רשמי
"קוראים לקהילה הבינלאומית לתמוך ביוזמה". אשכנזי/אתר רשמי, מרים אלסטר,פלאש90

רוסיה וסין טוענות כי ארצות הברית אינה יכולה לבקש הפעלה של מנגנון חידוש הסנקציות כיוון שהודיעה על פרישה מהסכם הגרעין ובכך ויתרה על זכותה לעשות זאת. האמריקנים לעומת זאת טוענים כי הזכות לדרוש החזרה אוטומטית של הסנקציות על איראן מוקנית להם מתוקף העובדה שהם עדיין חתומים על החלטת מועצת הביטחון, שאימצה את הסכם הגרעין ואת מנגנון ה-"סנאפבק".

האמריקנים הלכו למהלך אחרי שנכשלו בשבוע שעבר בניסיון להעביר החלטה במועצת הביטחון שתאריך את אמברגו הנשק על איראן, שעתיד לפוג בחודש אוקטובר. בוושינגטון מעריכים כי חרף המשבר המדיני והמשפטי שייווצר באו"ם לא ניתן יהיה לעצור את ההטלה מחדש של הסנקציות הבינלאומיות על איראן, וכי המהלך כולו יביא לקריסתו הסופית של ההסכם ולפרישה של טהראן ממנו.

המוטיבציה של ממשל טראמפ לדחוף למשבר הזה סביב הסכם הגרעין היא לוודא כי אם המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן ינצח בבחירות לנשיאות בחודש נובמבר יהיה לו קשה עד בלתי אפשרי להחזיר את הסכם הגרעין על כנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully