וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשל טראמפ דוחף מחדש למו"מ בין ישראל ללבנון על מאגרי הגז בים התיכון

18.9.2020 / 17:00

עוזר שר החוץ האמריקני מקיים מסע דילוגים בין ביירות לירושלים כדי להתניע עוד לפני הבחירות בארה"ב שיחות ישירות בין ישראל ללבנון לראשונה מזה 30 שנה. בארה"ב ובישראל סבורים שהפיצוץ בנמל ביירות, המשבר הכלכלי והביקורת על חיזבאללה גורמים ללבנונים להתגמש

בווידאו: שריפה בנמל ביירות, חודש אחרי האסון/מתוך טוויטר

ממשל טראמפ דוחף מחדש לפתיחה במשא ומתן בין ישראל ללבנון על סימון המים הכלכליים ביניהן. זאת, עוד לפני הבחירות לנשיאות ארצות הברית בנובמבר ועל מנת לנסות לפתור את המחלוקת סביב חיפושי הגז בים התיכון, כך אמרו בכירים ישראלים ואמריקנים.

בין ישראל ללבנון לא התקיים מו"מ מדיני ישיר מזה 30 שנה. התנעת שיחות כאלו תהיה הישג מדיני גדול לממשל טראמפ.

בעשור האחרון, ישנה מחלוקת בין ישראל ללבנון סביב סימון המים הכלכליים ביניהן, ובמיוחד באזור המכונה "בלוק 9", בו לפי ההערכות קיים פוטנציאל לגילוי מצבורי גז טבעי. בשל המחלוקת בין המדינות, לא מתקיימים חיפושי גז בשטח המחלוקת - דבר שמונע רווחים כלכליים גם מישראל, אך בעיקר מלבנון.

ביוני 2019 היו הצדדים קרובים מאוד לפתיחה בשיחות ישירות ביניהם לפתרון הסוגיה. אז, האמריקנים הגיעו למסמך עקרונות שהיה מקובל על שני הצדדים לפתיחה במשא ומתן בתיווך אמריקני תחת חסות האו"ם, שיתקיים בבסיס כוח יוניפי"ל שבראש הנקרה. אולם, בסופו של דבר הלבנונים נסוגו ברגע האחרון, בלחץ חיזבאללה, וסירבו לפתוח בשיחות.

אסדת לוויתן. אלבטרוס, צילום מסך
המחלוקת מונעת רווחים כלכליים משתי המדינות. אסדת לוויתן/צילום מסך, אלבטרוס

בשבועות האחרונים, בעקבות אסון הפיצוץ בנמל ביירות, המשבר הכלכלי בלבנון והביקורת הפנימית על חיזבאללה, החליטו בממשל האמריקני לחדש את המאמצים להתניע את המשא ומתן בין המדינות. עוזר שר החוץ האמריקני, דיוויד שנקר, ביקר בישראל השבוע ונפגש עם שר האנרגיה, יובל שטייניץ, שממונה מטעם הממשלה על הסוגיה. שנקר פגש גם את שר החוץ גבי אשכנזי, שמשרדו שותף למגעים.

בכיר ישראלי אמר לוואלה! News כי הביקור היה חלק ממסע דילוגים שמבצע שנקר בשבועות האחרונים בין ביירות לירושלים בנסיון להתניע את התהליך. גהוא ביקר בישראל גם לפני כמה שבועות ודן אז עם שטייניץ ואשכנזי בנושא.

מירושלים, יצא אז שנקר לשיחות בביירות, שם נפגש עם בכירי ממשלת המעבר כדי לנסות ולהגיע איתם לנוסחה שתאפשר את פתיחת המו"מ עם ישראל. אחרי הביקור בלבנון אמר שנקר בתדרוך לכתבים כי חלה התקדמות במגעים עם ישראל ולבנון.

עוד בוואלה!

ראש ממשלת לבנון: פעולת ישראל בגבול - הסלמה צבאית מסוכנת

לכתבה המלאה
מפגין מוחה מול חיילים לבנונים במהלך הפגנה נגד הממשל מול ארמון הנשיאות בבעבדא, לבנון, 12 בספטמבר 2020.. רויטרס
בעקבות הביקורת על חיזבאללה הוחלט לחדש את המאמצים. מפגין מול חיילים לבנונים, השבוע/רויטרס

בביקורו השבוע בירושלים, עידכן שנקר את שטייניץ ואשכנזי על שיחותיו בלבנון והציג להם טיוטה עדכנית של מסמך העקרונות לפתיחת המשא ומתן. בכירים ישראלים ציינו כי הרושם לאחר הביקור הוא כי יש גמישות מצד הלבנונים, וכי הם מוכנים היום יותר מבעבר להיכנס למגעים בנושא עם ישראל.

"היתה התקדמות", אמר הבכיר הישראלי. "אנחנו רואים רצון בצד הלבנוני כן להתקדם והבנה שלהם שהגיע הזמן להסדיר את הנושא. אנחנו מוכנים להתחיל לשבת למשא ומתן רציני ומקווים שזה יקרה לפני סוף 2020".

הבכיר הישראלי ציין שאחת מנקודות המחלוקת שעדיין יש להסדיר היא מעמד המתווכים. הלבנונים ניסו לחזור בהם מהסכמות קודמות לפיהן האמריקנים הם המתווכים בשיחות והאו"ם הוא המארח של השיחות ודרשו כי ארה"ב והאו"ם יתווכו יחדיו. ישראל מצידה מסרבת ודורשת לשמור על ההסכמה המקורית. שטייניץ ואשכנזי הבהירו זאת לשנקר וההערכה בישראל היא שהסוגיה פתירה.

במשרד החוץ בירושלים ובמשרד החוץ בוושינגטון סירבו להגיב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully