וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכות מודיעיניות: הפיצוץ בביירות ישרטט מחדש את גבולות העימות מול חיזבאללה

6.8.2020 / 7:20

במערכת הביטחון עוקבים בדריכות לקראת הצעד הבא של נסראללה. גורמים בצה"ל חוששים שהארגון השיעי ינצל את המצב להברחת אמצעי לחימה, אך מעריכים שהלחץ הבינלאומי על הארגון יגבר וישנה את המאזן האסטרטגי באזור. בינתיים, הכוננות לאורך גבול הצפון צפויה להימשך

בווידאו: תיעוד מזירת האסון בנמל ביירות/צילום: רויטרס

הרמטכ"ל אביב כוכבי יקיים היום (חמישי) דיון הערכת מצב שיתמקד בגזרה הצפונית, בה יציג אגף המודיעין את תמונת המצב בגבול. זאת, על רקע החשש המתמשך מפיגוע של חיזבאללה, ולאור ההתרחשויות בביירות, שם פיצוץ גדול באזור הנמל גבה את חייהם של למעלה מ-135 אזרחים.

בצה"ל העריכו כי הכלת ניסיון הפיגוע בהר דב והברחת המחבלים לשטח לבנון באמצעות ירי הרתעתי תאפשר למזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה לחזור בו מההתחייבות לנקמה על הרג פעיל סוריה. אולם, ההתראה המודיעינית על האפשרות לפיגוע נותרה בעינה - וצה"ל נאלץ להשאיר סדר כוחות מורחב בגבול הצפון במשך יותר משבועיים, בניגוד לכל הציפיות במטכ"ל.

נזקי הפיצוץ העז שפקד את ביירות, לבנון 5 באוגוסט 2020. רויטרס
איראן עשויה למלא את החלל ולהרחיב את האחיזה שלה בלבנון. נזקי הפיצוץ בביירות/רויטרס

במערכת הביטחון מעריכים כי צה"ל ימשיך להחזיק בכוחות גדולים בגזרה ובהתאם לשמור על דריכות וכוננות לאורך הגבול, בין היתר באמצעות אבטחת הצירים הסמוכים, ובמקביל להשאיר בשלב זה כוחות מצומצמים במוצבים. במרחבים מסוימים לאורך הגבול צה"ל צפוי לרענן את הכוחות שנמצאים זמן ממושך בשטח. גורמי ביטחון הבהירו כי אם חיזבאללה ינסה למרות המצב בלבנון להוציא לפועל פיגוע, ולפגוע בחיילים, "התגובה של צה"ל תהיה קשה ורחבה".

החשש: ללא התערבות המעצמות - איראן תיכנס לתמונה

במקביל, אגף המודיעין בצה"ל ממשיך לעקוב בדריכות אחר ההתרחשויות בלבנון ובאזור כולו, ובפרט סביב ארגון חיזבאללה - הנתון לביקורת ציבורית בארצו ברקע סדרת הפיצוצים. במערכת הביטחון מודאגים מאוד מההצהרות של נשיא סוריה בשאר אסד ושל נשיא איראן חסן רוחאני על כוונותיהם לסייע לעם בלבנון, וחוששים כי חיזבאללה עשוי לנצל את המצב ואת המתיחות האזורית כדי להבריח אמצעי לחימה, תחמושת ורכיבים מיוחדים שיוכלו לסייע לו במסגרת פרויקט דיוק הטילים.

בישראל מעריכים כי ללא התערבות של אחת המעצמות ומדינות עשירות מהמפרץ, עשויה איראן למלא את החלל ולהרחיב את האחיזה שלה בלבנון באופן שמדאיג מאוד את המערב. לכן, מדינאים בכירים באירופה עשויים להגיע לביירות בשבוע הקרוב.

תדרוך מפקד פיקוד העורף, אלוף אורי גורדין 4 באוגוסט 2020. דובר צה"ל
יקיים הערכת מצב שתתמקד בגזרה הצפונית. הרמטכ"ל כוכבי בתדרוך פיקוד העורף/דובר צה"ל

גורמים בישראל טוענים כי עדיין לא ברור מה גרם במדויק לסדרת הפיצוצים בנמל ביירות אך מצביעים על כך שהארגון השיעי החזיק במחסנים שבבעלותו בנמל חומרים מסוכנים לצורך צבאי ובאמצעי לחימה - למרות שמדובר במרחב אזרחי לחלוטין. לאורך השנים חיזבאללה דאג להסתיר את הפעילות שלו לייבוא סחורות מהים, ולא אפשר לגורמים לבנונים גישה לבקר את תהליך הפריקה והאחסנה. חיזבאללה העדיף את הציר הימי מאחר והוא מאפשר להבריח ציוד כבד מאוד שלא ניתן להוביל על גבי מטוסים או משאיות.

כמו כן, הנתיב האווירי הצטמצם בחצי השנה האחרונה בשל הירידה בהיקף הטיסות הבינלאומיות, וחוסר היכולת של ביירות לתפעל מבחינה כלכלית את שדה התעופה הלאומי על שם רפיק חרירי. לפי פרסומים זרים, הדיוק של המודיעין הישראלי בשילוב תקיפות אוויריות גרמו לפגיעה משמעותית בציר ההברחות של הארגון השיעי מסוריה ללבנון, כמו גם בעיראק.

בתוך כך, בישראל מעריכים כי הלחץ על לבנון בכלל ועל חיזבאללה בפרט יתגבר בתקופה הקרובה ויש בו בכדי לשנות את המאזן האזורי באופן שיטיב עם ישראל. "מוקדם מדי לקבוע כיצד האסון הלאומי בלבנון ישפיע על נסראללה וההתנהלות שלו כלפי ישראל, אבל יש בזה כדי למתן פעילות קיצונית לפחות לתקופה הקרובה", אמר גורם בכיר בישראל.

נזקי הפיצוץ העז שפקד את ביירות, לבנון 5 באוגוסט 2020. רויטרס
עלות הנזק בעיר לפי אומדן ראשוני נאמד בכשלושה מיליארד דולר. נזקי הפיצוץ בביירות/רויטרס

מושל ביירות מרואן עבוד העריך אתמול כי עלות הנזק בעיר לפי אומדן ראשוני נאמד בכשלושה מיליארד דולר. נמל ביירות הוא הנמל הלבנוני העיקרי לקליטת סחורות, ולפי פרסומים גלויים נכון לשנת 2017, 70% מהסחר הלבנוני מתבצע מהים. יכולת זו עשויה להיפגע דרמטית לטווח הקצר אם לא יתבצע שיקום מהיר של הנמל, המנופים, ואתרי האחסנה.

עקב כך, הכריזו הלבנונים על הנמל בטריפולי כנמל עיקרי במטרה לגשר על ייבוא מוצרי יסוד, והחלו לחפש אתרי אחסון חדשים בהיקף שיוכל, בטווח הנראה לעין, לקלוט את הסחורות המיובאות דרך הים. לפי מידע גלוי שריכזו גורמי מודיעין ישראלים, נותרו במאגרים של ביירות כמות תבואה המספיקה לחודש, כש-90% של מלאי החיטה במדינה מיובא בדרך זו.

סוגיה נוספת שעשויה להגביר את המתח בין פלגים סונים בלבנון לחיזבאללה הוא פרסום פסק הדין של בית הדין הבינלאומי בנושא ההתנקשות בראש ממשלת לבנון לשעבר רפיק חרירי ב-2005 והאצבע המאשימה מכוונת לעבר אנשי חיזבאללה בסיוע המשטר הסורי. פרסום פסק הדין אמנם נדחה אתמול, אך פרסום ממצאים חדשים עשוי להבעיר מחדש את המתח בין הפלגים השונים בלבנון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully