וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתי החולים בביירות קורסים מפצועים אחרי הפיצוץ: "יוסף, אבא בגן עדן"

עודכן לאחרונה: 5.8.2020 / 19:58

במשך שעות אחרי הפיצוץ, אמבולנסים מכל רחבי המדינה מיהרו לזירה כדי לפנות פצועים. "אני לא יודע מה קרה להורים שלי, אני אבוד לחלוטין", אמר אחד הפצועים. "זה כמו אזור מלחמה", אמר ראש העיר החרבה

בווידאו: אסון הפיצוץ בנמל ביירות/צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

בתי החולים בלבנון מתקשים לעמוד בעומס של אלפי הפצועים בעקבות הפיצוץ במחסן בנמל ביירות, שנגרם ככל הנראה בשל התלקחות חומרים מסוכנים. לפחות 135 בני אדם מתו, אך המספר צפוי לעלות לאור מאות הנעדרים. במשך שעות אחרי הפיצוץ, אמבולנסים מכל רחבי המדינה מיהרו לזירה כדי לפנות פצועים. בתי החולים התמלאו במהירות, ביקשו תרומות דם ופעלו עם גנרטורים.

כמה מבתי החולים ניזוקו. מחוץ לבית החולים סנט ג'ורג' ביירות, הגיעו פצועים בדרגות שונות, במכוניות או ברגל. המבנה ספג נזקים חמורים והשבית את החשמל. עשרות פצועים טופלו ברחוב, כשהם על אלונקות או כיסאות גלגלים.

בבית החולים הוטל-דיו, שנפגע גם הוא בפיצוץ, רשת אל-ג'זירה דיווחה כי עשרות פצועים שרצו להיכנס נדחו ונאמר להם לעבור למקום אחר.

"זה אסון, אסון", אמר אדם אחד.

בתוך אולם הקבלה העמוס, אחת המשפחות עודכנה שקרוב משפחה נהרג. אישה צעירה רכנה קדימה באבל, וחיבקה ילד קטן. "יוסף, אבא בגן עדן". אדם מבוגר ירד אל ברכיו והלם ברצפה, שוב ושבו.

בית חולים שניזוק אחרי הפיצוץ בביירות, לבנון, 5 באוגוסט 2020. AP
נזק של מיליארדי דולרים לעיר. בית חולים ביירות, היום/AP

מחוץ לאחד מבתי החולים, ישב עומר קינו, שהתאמץ שלא לבכות. האזרח הסורי אמר כי אחת מאחיותיו נהרגו מהפיצוץ, שהחריב את הדירה שלהם ליד הנמל. אחות אחרת נפצעה בצווארה. הוריו הפצועים פונו לבית חולים, אולם הוא לא יודע לאן. הוא התקשר למקומות כדי לנסות לאתר אותם.

"אני לא יודע מה קרה להורים שלי, אני אבוד לחלוטין", אמר.

הפיצוץ אתמול, הגדול ביותר שפקד את העיר אי-פעם, מצטרף לצרותיה הכלכליות ולעלייה במספר המקרים של חולי הקורונה, המציפים את בתי החולים. לבנון מייבאת את רוב המזון שלה ומתקשה להאכיל את אוכלוסייתה בת ששת מיליון התושבים. לפחות מאה בני אדם נהרגו ועוד אלפים נפצעו, כשצוותי חילוץ מפלסים דרכם בהריסות בחיפוש אחרי ניצולים וגופות. באינסטגרם נפתח עמוד מיוחד לחיפוש אחרי נעדרים.

בווידאו: תיעוד מזירת האסון בנמל ביירות/צילום: רויטרס

ראש עיריית ביירות, ג'מאל איטאני, אמר כי העיר "היא כמו אזור מלחמה, אין לי מילים". לדבריו, נזק של מיליארדי דולרים נגרם לעיר, בזמן שהמדינה כבר עוברת את המשבר הכלכלי החריף ביותר מאז תום מלחמת האזרחים ב-1990. "זה אסון עבור ביירות ולבנון".

מושל ביירות, מרוואן עבודי, אמר כי מחצית משטחה ניזוק בעקבות הפיצוץ בעיר למודת מלחמת האזרחים, הפיגועים והתקיפות של ישראל. כ-300 אלף תושבים נותרו ללא בית.

הממשלה תתכנס לישיבת חירום, אחרי שהנשיא קרא להכריז על מצב חירום למשך שבועיים. שלושה ימי אבל החלו היום, ודגלי הלאום הורדו לחצי התורן. ראש הממשלה חסן דיאב הבטיח כי האחראים "ישלמו מחיר", לאור מה שנראה כמחדל תחזוקה חמור של חומרים מסוכנים. הוא פנה לקהילה הבינלאומית כדי שזו תסייע לה, ומדינות רבות הבטיחו והציעו סיוע, כולל ישראל, על אף מצב העוינות בין המדינות.

פוסט על אחד הנעדרים בביירות

ישראל התנערה במהרה מאחריות לפיצוץ, על רקע המתיחות מול חיזבאללה. גם בארגון השיעי הנתמך על ידי איראן הכחישו כי מחסן נשק שלהם הותקף, כפי שגרסו כמה דיווחים בתחילת האירוע. עם זאת, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ טען שזה "נראה כמו מתקפה" אחרי ששוחח עם גנרלים בכירים, אף שגורמי צבא אמריקניים אמרו כי הם לא יודעים על מה הוא מתבסס. גם בלבנון אף גורם לא רמז שמדובר בפעולת חבלה, אלא ברשלנות.

נזקי הפיצוץ העז שפקד את ביירות, לבנון 5 באוגוסט 2020. GettyImages
בעולם מתגייסים לעזור. זירת הנמל החרב, היום/GettyImages

על פי הרשויות, הפיצוץ אתמול היה במחסן שאחסן 2,750 טונות של אמוניום חנקתי, המשמש ליצור דשנים ופצצות. הוא אוכסן במשך שש שנים בנמל ללא אמצעי זהירות.

ברשת LBC צוטט ראש שירותי המכס, בדרי דהר, שלפיו הרשויות עודכנו שש פעמים על הסכנה מהמאגר וגורמים במכס ביקשו לייצא אותו מחדש, אבל מעולם לא ניתן לכך אישור. הרשויות טרם אמרו באופן רשמי מה החל את הפיצוץ, אך גורם ביטחוני ודיווחים מקומיים אמרו כי מקורו בעבודות ריתוך במחסן. לפי דיווחים אחרים, ייתכן שלפני הפיצוץ הגדול הייתה גם התלקחות של זיקוקים.

"זאת רשלנות", אמר גורם ביטחוני לרויטרס. לדבריו, האש פרצה במחסן ברציף מספר 9 והתפשטה למחסן ברציף מספר 12, שם אוחסנו החומרים המסוכנים.

השגרירות האמריקנית בביירות הזהירה תושבים על דיווחים מגזים רעילים ששוחררו מהפיצוץ וקראה להישאר בבתים ולחבוש מסיכות.

נזקי בית חולים בביירות בעקבות הפיצוץ העז שפקד את ביירות 5 ביולי 2020. AP
"זה אסון עבור ביירות ולבנון"/AP

בתיעודים מהפיצוץ שהופצו על ידי תושבים ברשתות החברתיות נראה עשן סמיך מיתמר מהנמל, ולאחר מכן פיצוץ אדיר, ששלח עמוד ענן לבן וכדור אש לשמיים. תושבים שצילמו את התקרית ממבנים גבוהים שנמצאים במרחק של שני קילומטרים מהנמל הועפו מגלי ההדף. הרחובות היו מלאים בהריסות מבנים ומכוניות ורהיטים הרוסים. בתיעוד אחר מתוך כנסייה בעיר נראה המקום קורס תחת ההריסות, בזמן שהכומר מנסה להימלט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully