וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחסור במזון בלבנון, התושבים נגד הממשלה: "הפיצוץ - מכת מוות לביירות"

עודכן לאחרונה: 5.8.2020 / 16:22

שר האוצר אמר כי מאגר התבואה המרכזי נחרב, וכי נותרה אספקה של פחות מחודש. יותר ממאה נהרגו, מאות עדיין נעדרים וכמה בתי חולים הושבתו מהנזק. הציבור זועם על הפוליטיקאים: "הגנבים והבוזזים יפצו אותנו?". 300 אלף נותרו ללא בית, מחצית משטח העיר נפגע. מקרון יבקר מחר

בווידאו: אסון הפיצוץ בנמל ביירות/צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

לבנון מזהירה היום (רביעי) כי היא עומדת בפני משבר מזון חריף בעקבות הפיצוץ האדיר בנמל ביירות, שהרס את מאגר התבואה המרכזי של המדינה. שר האוצר ראול נעמה אמר כי במאגרים נותרה כמות המספיקה "לפחות מחודש" והוסיף כי "אנחנו מחפשים אחרי אתרי אחסון". עם זאת, הוא אמר כי ספינות עם אספקה עושות את דרכן לעיר החרבה.

שר האוצר אמר לרויטרס כי לבנון זקוקה למאגרים למשך שלושה חודשים. אחמד טאמר, מנהל נמל טריפולי, השני בגודלו במדינה אחרי הנמל בביירות, שער הכניסה המרכזי למדינה, אמר כי המאגר היה יכול להכיל עד 120 אלף טונות של תבואה. לדבריו, בנמל בטריפולי אין ציוד לאחסנת תבואה, אך ניתן להעביר חיטה למחסנים במרחק של שני קילומטרים משם.

כ-300 אלף תושבים נותרו ללא בית, ועוד מאות בני אדם נעדרים. מושל העיר, מרואן עבוד, אמר כי כמחצית משטח העיר נפגע בפיצוץ וכי הזנק המוערך הוא בין שלושה למיליארד דולר. הממשלה תתכנס לישיבת חירום, אחרי שהנשיא קרא להכריז על מצב חירום למשך שבועיים. שלושה ימי אבל החלו היום, ודגלי הלאום הורדו לחצי התורן. ראש הממשלה חסן דיאב הבטיח כי האחראים "ישלמו מחיר", לאור מה שנראה כמחדל תחזוקה חמור של חומרים מסוכנים. הוא פנה לקהילה הבינלאומית כדי שזו תסייע לה.

נזקי הפיצוץ העז שפקד את ביירות, לבנון 5 באוגוסט 2020. רויטרס
חצי עיר נפגעה מההרס. עשן עולה מהנמל, הבוקר/רויטרס

הפיצוץ אתמול, הגדול ביותר שפקד את העיר אי-פעם, מצטרף לצרותיה הכלכליות ולעלייה במספר המקרים של חולי הקורונה, המציפים את בתי החולים. לבנון מייבאת את רוב המזון שלה ומתקשה להאכיל את אוכלוסייתה בת ששת מיליון התושבים. לפחות מאה בני אדם נהרגו ועוד אלפים נפצעו, כשצוותי חילוץ מפלסים דרכם בהריסות בחיפוש אחרי ניצולים וגופות.

לפי המרכז הגיאולוגי של גרמניה, הפיצוץ גרם לרעידת אדמה בעוצמה 3.5. בקפריסין, המרוחקת 160 ק"מ מלבנון, סיפרו תושבים כי שמעו את הפיצוץ. בשעות הבוקר עוד היתמר עשן מאזור הנמל.

במשך שעות אחרי הפיצוץ, אמבולנסים מכל רחבי המדינה מיהרו לזירה כדי לפנות פצועים. בתי החולים התמלאו במהירות, ביקשו תרומות דם ופעלו עם גנרטורים.

כמה מבתי החולים ניזוקו. מחוץ לבית החולים סנט ג'ורג' ביירות, הגיעו פצועים בדרגות שונות, במכוניות או ברגל. המבנה ספג נזקים חמורים והשבית את החשמל. עשרות פצועים טופלו ברחוב, כשהם על אלונקות או כיסאות גלגלים.

מחוץ לאחד מבתי החולים, ישב עומר קינו, שהתאמץ שלא לבכות. האזרח הסורי אמר כי אחת מאחיותיו נהרגו מהפיצוץ, שהחריב את הדירה שלהם ליד הנמל. אחות אחרת נפצעה בצווארה. הוריו הפצועים פונו לבית חולים, אולם הוא לא יודע לאן. הוא התקשר למקומות כדי לנסות לאתר אותם.

"אני לא יודע מה קרה להורים שלי, אני אבוד לחלוטין", אמר.

נזקי הפיצוץ העז שפקד את ביירות, לבנון 5 באוגוסט 2020. GettyImages
מבנים רבים נהרסו. עשן מיתמר מאזור הנמל/GettyImages

האסון העלה זיכרונות ממלחמת האזרחים, שהסתיימה ב-1990 אחרי 15 שנה, אז חוו האזרחים הפגזות כבדות, מכוניות תופת ותקיפות אוויריות של ישראל. חלקים נרחבים בביירות נהרסו במלחמה ונבנו מחדש, אך תקופת השיקום והשחיתות הפוליטית לאחר המלחמה הותירו את לבנון בחובות עצומים.

"זאת מכת מוות לביירות, אנחנו אזור אסון. הבית שלי רעד. חשבתי שזאת רעידת אדמה", אמר בילאל, אדם בשנות ה-60 לחייו, הגר במרכז העיר. כמו רבים אחרים, הוא האשים פוליטיקאים באסון. "יש לנו כבר משבר כלכלי, אנשים רעבים, והגנבים והבוזזים, האם הם ישלמו על ההפסדים? מי יפצה את מי שאיבד את יקיריהם".

ההרס בנמל מהלוויין

נזקי הפיצוץ העז שפקד את ביירות, לבנון 5 באוגוסט 2020. רויטרס
זעם בציבור על הממשלה. רחובות ביירות ההרוסה, היום/רויטרס

חסן זייטר, מנהל במלון "לה גריי" במרכז ביירות שניזוק קשות, אמר: "הפיצוץ הזה חותם את הגולל על קריסת לבנון. אני באמת מאשים את האליטה השלטת".

עלי עבד אל-ווהיד, מנהל מסעדה הסמוכה לפרלמנט, אמר כי "הם לקחו אותנו בחזרה לשנות המלחמה עם הפיצוץ הזה. המנהיגים שלנו בקומה".

ברחובות הבירה, נראו פצועים בוכים ומחפשים אחרי קרובי משפחה. "הפיצוץ העיף אותי כמה מטרים. הייתי בסחרחורת ומכוסה כולי בדם. זה החזיר אותי לפיצוץ אחר שהייתי עד לו, בשגרירות האמריקנית ב-1983", אמרה הודה ברודי, מעצבת אופנה מקומית.

תיעוד תוצאת הפיצוץ בנמל ביירות. 5 באוגוסט 2020. דוח מודיעין של חברת אימג'סאט אינטרנשיונל (ImageSat International - ISI), חברת הלוויינים ופתרונות המודיעין, אתר רשמי
דוח מודיעין של חברת אימג'סאט אינטרנשיונל/אתר רשמי, דוח מודיעין של חברת אימג'סאט אינטרנשיונל (ImageSat International - ISI), חברת הלוויינים ופתרונות המודיעין
תיעוד תוצאת הפיצוץ בנמל ביירות. 5 באוגוסט 2020. דוח מודיעין של חברת אימג'סאט אינטרנשיונל (ImageSat International - ISI), חברת הלוויינים ופתרונות המודיעין, אתר רשמי
דוח מודיעין של חברת אימג'סאט אינטרנשיונל/אתר רשמי, דוח מודיעין של חברת אימג'סאט אינטרנשיונל (ImageSat International - ISI), חברת הלוויינים ופתרונות המודיעין

מחדל האמוניום החנקתי

על פי הרשויות, הפיצוץ אתמול היה במחסן שאחסן חומרים דליקים. הנשיא מישל עאון אמר כי 2,750 טונות של אמוניום חנקתי, המשמש ליצור דשנים ופצצות, אוכסן במשך שש שנים בנמל ללא אמצעי זהירות. לדבריו, "זה לא מתקבל על הדעת" והוא קרא לכינוס חירום של הממשלה ולהכרזת מצב חירום למשך שבועיים. הוא הכריז כי הממשלה תשחרר מאה מיליארד לירה לבנונית - כ-66 מיליון דולר - מכספי החירום.

ברשת LBC צוטט ראש שירותי המכס, בדרי דהר, שלפיו הרשויות עודכנו שש פעמים על הסכנה מהמאגר וגורמים במכס ביקשו לייצא אותו מחדש, אבל מעולם לא ניתן לכך אישור. הרשויות טרם אמרו באופן רשמי מה החל את הפיצוץ, אך גורם ביטחוני ודיווחים מקומיים אמרו כי מקורו בעבודות ריתוך במחסן. לפי דיווחים אחרים, ייתכן שלפני הפיצוץ הגדול הייתה גם התלקחות של זיקוקים.

"זאת רשלנות", אמר גורם ביטחוני לרויטרס. לדבריו, האש פרצה במחסן ברציף מספר 9 והתפשטה למחסן ברציף מספר 12, שאם אוחסנו החומרים המסוכנים.

"אנחנו עדים לקטסטרופה עצומה", אמר ראש הצלב האדום ג'ורג' קטאני לרשת אל-מיאדין. "יש קורבנות ונפגעים בכל מקום". הוא אמר כי הארגון מקים חדרי מתים בשל העומס בבתי החולים. רבים מההרוגים היו עובדי נמל ומכס, ואנשים שעובדים באזור או נסעו בסמוך לנמל בשעות העומס. אחד ההרוגים זוהה בתור מזכ"ל מפלגת הפלנגות הנוצריות ניזאר נגאריאן. גם פקחים של האו"ם נפצעו.

השגרירות האמריקנית בביירות הזהירה תושבים על דיווחים מגזים רעילים ששוחררו מהפיצוץ וקראה להישאר בבתים ולחבוש מסיכות.

נזקי הפיצוץ העז שפקד את ביירות, לבנון 5 באוגוסט 2020. רויטרס
"החזירו אותנו לשנות המלחמה". ההרס בביירות/רויטרס
נזקי בית חולים בביירות בעקבות הפיצוץ העז שפקד את ביירות 5 ביולי 2020. AP
בית חולים שספג נזקים אחרי הפיצוץ/AP

בתיעודים מהפיצוץ שהופצו על ידי תושבים ברשתות החברתיות נראה עשן סמיך מיתמר מהנמל, ולאחר מכן פיצוץ אדיר, ששלח עמוד ענן לבן וכדור אש לשמיים. תושבים שצילמו את התקרית ממבנים גבוהים שנמצאים במרחק של שני קילומטרים מהנמל הועפו מגלי ההדף. הרחובות היו מלאים בהריסות מבנים ומכוניות ורהיטים הרוסים. בתיעוד אחר מתוך כנסייה בעיר נראה המקום קורס תחת ההריסות, בזמן שהכומר מנסה להימלט.

תיעוד מכנסייה שקרסה מהפיצוץ

מדינות רבות ברחבי העולם, בהן ישראל, הציעו עזרה ללבנון שכלכלתה נמצאת בצניחה חופשית. גורמים ישראליים מיהרו להכחיש מעורבות בדבר, על רקע המתיחות מול חיזבאללה שמאיים להגיב על הרג פעיל שלו בתקיפה אווירית בסוריה.

מדינות המפרץ, שבעבר הזרימו כספים רבים ללבנון, אך עצרו זאת בשנים האחרונות בשל ההשפעה האיראנית הגוברת, שלחו מטוסים עם ציוד רפואי ואספקה אחרת. איראן הציעה מזון ובית חולים שדה.

ארצות הברית, בריטניה, צרפת ומדינות מערביות אחרות, שדרשו שינויים פוליטיים עבור סיוע בינלאומי לפני האסון אתמול, הציעו עזרה. שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו פנה לראש הממשלה לשעבר סעד אל-חרירי, שהתפטר אחרי הפגנות רחוב בשנה שעברה. נשיא צרפת עמנואל מקרון צפוי להגיע מחר ללבנון וייפגש עם גורמים פוליטיים מקומיים.

חיזבאללה, שהכחיש דיווחים שצצו ברשתות החברתיות ולפיהם הייתה זו תקיפה ישראלית נגד מחסן תחמושת שלו, קרא לאזרחי לבנון להתאחד. מנהיג הארגון חסן נסראללה דחה את נאומו המתוכנן לערב.

הארגון השיעי נמצא בדריכות לקראת פרסום גזר הדין של הטריבונל הבינלאומי לחקר רצח ראש הממשלה לשעבר רפיק אל-חרירי ו-21 בני אדם נוספים ב-2005. ארבעה מחברי הארגון השיעי עומדים לדין בהיעדרם, אך בחיזבאללה מכחישים קשר לכך. ההתנקשות באל-חרירי התרחשה לא רחוק מהפיצוץ אתמול, כשני קילומטרים מהנמל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully