וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

2,750 טונות של אמוניום חנקתי החריבו את ביירות, והותירו את לבנון בהלם

עודכן לאחרונה: 5.8.2020 / 23:44

מספר הקורבנות הגיע למאה, והוא צפוי לעלות עם החפירות בהריסות. כ-4,000 נפגעו. פצועים צעדו ברחובות וחיפשו קרובי משפחה. בתי החולים קורסים תחת העומס, ופועלים ללא חשמל. הנשיא זעם על הליקויים באחסון החומר המסוכן בנמל. ראש הממשלה פנה לעולם: "קטסטרופה אמיתית"

בווידאו: פיצוץ עז החריב את נמל ביירות; כמה הרוגים ומאות פצועים/צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

צוותי חילוץ בלבנון חופרים הבוקר (רביעי) דרך ההריסות בחיפוש אחרי ניצולים בעקבות הפיצוץ האדיר במחסן בנמל שהרעיד את הבירה ביירות. לפחות מאה בני אדם נהרגו וקרוב ל-4,000 איש נוספים נפצעו, אך מניין הקורבנות מהאסון צפוי עוד לעלות. גם בשעות הבוקר, המשיך להיתמר עשן מאזור הנמל, שלפי גורם מקומי, שדיבר עם רשת BBC "אינו קיים עוד". החל מהיום, לבנון תקיים שלושה ימי אבל רשמיים.

על פי הרשויות, הפיצוץ אתמול היה במחסן שאחסן חומרים דליקים. הנשיא מישל עאון אמר כי 2,750 טונות של אמוניום חנקתי, המשמש ליצור דשנים ופצצות, אוכסן במשך שש שנים בנמל ללא אמצעי זהירות. לדבריו, "זה לא מתקבל על הדעת" והוא קרא לכינוס חירום של הממשלה ולהכרזת מצב חירום למשך שבועיים. הוא הכריז כי הממשלה תשחרר מאה מיליארד ליש"ט - כ-66 מיליון דולר - מכספי החירום.

לאחר התכנסותה, מועצת ההגנה העליונה המליצה הלילה לממשל על הקמתה של ועדת חקירה שתחקור את הפיצוץ. לפי המלצת המועצה, הוועדה המיוחדת תציג את ממצאיה בתוך חמישה ימים. המועצה הודיעה כי על מי שיישא באשמה יוטל עונש מקסימלי. ברשת LBC צוטט ראש שירותי המכס, בדרי דהר, שלפיו הרשויות עודכנו שש פעמים על הסכנה מהמאגר וגורמים במכס ביקשו לייצא אותו מחדש, אבל מעולם לא ניתן לכך אישור.

ראש ממשלת לבנון חסן דיאב, שמתקשה להוציא לפועל את הרפורמות הכלכליות שאמורות להביא סיוע זר הנחוץ למדינה, הבטיח הבוקר שוב כי "האחראים ישלמו את המחיר". בנאום קצר ששודר בטלוויזיה, פנה דיאב לכל המדינות ובעלות הברית של לבנון כדי שיסייעו לה. "אנחנו חווים קטסטרופה אמיתית".

נזקי הפיצוץ העז שפקד את נמל ביירות, לבנון 5 באוגוסט 2020. רויטרס
נזק כלכלי עצום. נמל ביירות החרב/רויטרס

הפיצוץ אתמול, הגדול ביותר שפקד את העיר בשנים האחרונות, מצטרף לצרותיה הכלכליות ולעלייה במספר המקרים של חולי הקורונה, המציפים את בתי החולים. לבנון מייבאת את רוב המזון שלה ומתקשה להאכיל את אוכלוסייתה, וכל מוצרי הדגן שהיו בנמל נשרפו בפיצוץ.

הרשויות טרם אמרו באופן רשמי מה החל את הפיצוץ, אך גורם ביטחוני ודיווחים מקומיים אמרו כי מקורו בעבודות ריתוך במחסן. לפי דיווחים אחרים, ייתכן שלפני הפיצוץ הגדול הייתה גם התלקחות של זיקוקים.

"אנחנו עדים לקטסטרופה עצומה", אמר ראש הצלב האדום ג'ורג' קטאני לרשת אל-מיאדין. "יש קורבנות ונפגעים בכל מקום". רבים מההרוגים היו עובדי נמל ומכס, ואנשים שעובדים באזור או נסעו בסמוך לנמל בשעות העומס. אחד ההרוגים זוהה בתור מזכ"ל מפלגת הפלנגות הנוצריות ניזאר נגאריאן.

שעות אחרי הפיצוץ, שהתרחש קצת אחרי השעה 18:00, עדיין השתוללה שריפה באזור הנמל וצבעה את השמיים בכתום, בזמן שמסוקים חגו בשמיים וקול סירנות האמבולנסים יללו ברחבי הבירה.

פינוי פצוע בעקבות הפיצוץ העז שפקד את ביירות, לבנון 4 באוגוסט 2020. GettyImages
פצוע מהפיצוץ בבית חולים בביירות/GettyImages

האסון העלה זיכרונות ממלחמת האזרחים, שהסתיימה ב-1990 אחרי 15 שנה, אז חוו האזרחים הפגזות כבדות, מכוניות תופת ותקיפות אוויריות של ישראל. חלקים נרחבים בביירות נהרסו במלחמה ונבנו מחדש, אך תקופת השיקום והשחיתות הפוליטית לאחר המלחמה הותירו את לבנון בחובות עצומים.

חלק מהתושבים חשבו שזאת רעידת אדמה. מושל ביירות אמר בבכי כי העיר דומה להירושימה ונגסקי, הערים היפניות שהופצצו על ידי ארצות הברית בפצצות אטום בתום מלחמת העולם השנייה.

"זאת מכת מוות לביירות, אנחנו אזור אסון. הבית שלי רעד. חשבתי שזאת רעידת אדמה", אמר בילאל, אדם בשנות ה-60 לחייו, הגר במרכז העיר. כמו רבים אחרים, הוא האשים פוליטיקאים. "יש לנו כבר משבר כלכלי, אנשים רעבים, והגנבים והבוזזים, האם הם ישלמו על ההפסדים? מי יפצה את מי שאיבד את יקיריהם".

נזקי הפיצוץ העז שפקד את ביירות, לבנון 4 באוגוסט 2020. GettyImages
הפיצוץ גרם לנסראללה לדחות את הנאום. עשן מיתמר מנמל ביירות/GettyImages

בקפריסין, המרוחקת 160 ק"מ מלבנון, סיפרו תושבים כי שמעו את הפיצוץ. האי, כמו מדינות רבות ברחבי העולם, בהן ישראל, הציעו עזרה ללבנון שכלכלתה נמצאת בצניחה חופשית. גורמים ישראליים מיהרו להכחיש מעורבות בדבר, על רקע המתיחות מול חיזבאללה שמאיים להגיב על הרג פעיל שלו בתקיפה אווירית בסוריה.

חיזבאללה, שהכחיש דיווחים שצצו ברשתות החברתיות ולפיהם הייתה זו תקיפה ישראלית נגד מחסן תחמושת שלו, קרא לאזרחי לבנון להתאחד. מנהיג הארגון חסן נסראללה דחה את נאומו המתוכנן לערב.

הארגון השיעי נמצא בדריכות לקראת פרסום גזר הדין של הטריבונל הבינלאומי לחקר רצח ראש הממשלה לשעבר רפיק אל-חרירי ו-21 בני אדם נוספים ב-2005. ארבעה מחברי הארגון השיעי עומדים לדין בהיעדרם, אך בחיזבאללה מכחישים קשר לכך. ההתנקשות באל-חרירי התרחשה לא רחוק מהפיצוץ אתמול, כשני קילומטרים מהנמל.

הריסות הפיצוץ בביירות, לבנון - 5 לאוגוסט 2020. רויטרס, רויטרס
"הפיצוץ העיף אותי כמה מטרים". נזקים ברחובות ביירות/רויטרס, רויטרס

ברחובות הבירה, נראו פצועים בוכים ומחפשים אחרי קרובי משפחה. "הפיצוץ העיף אותי כמה מטרים. הייתי בסחרחורת ומכוסה כולי בדם. זה החזיר אותי לפיצוץ אחר שהייתי עד לו, בשגרירות האמריקנית ב-1983", אמרה הודה ברודי, מעצבת אופנה מקומית.

השגרירות האמריקנית בביירות הזהירה תושבים על דיווחים מגזים רעילים ששוחררו מהפיצוץ וקראה להישאר בבתים ולחבוש מסיכות.

"יש נעדרים רבים. אנשים פונית למחלקת החירום לגבי יקיריהם והיה קשה לחפש בלילה משום שאין חשמל", אמר שר הבריאות חמד חסן. ברשתות החברתיות פורסמו פוסטים של תושבים המחפשים את יקיריהם, ורופאים עובדים תחת אור פנסים לאור המחסור החמור בחשמל במדינה. בתי החולים ביקשו מתושבים לתרום דם, ולפי דיווחים דחו אנשים שפנו אליהם בשל העומסים הכבדים.

אב ובנו מהלכים בין הריסות הפיצוץ בביירות, לבנון - 5 לאוגוסט 2020. רויטרס, רויטרס
זיכרונות ממלחמת האזרחים. תושבים בביירות/רויטרס, רויטרס

בתיעודים מהפיצוץ שהופצו על ידי תושבים ברשתות החברתיות נראה עשן סמיך מיתמר מהנמל, ולאחר מכן פיצוץ אדיר, ששלח עמוד ענן לבן וכדור אש לשמיים. תושבים שצילמו את התקרית ממבנים גבוהים שנמצאים במרחק של שני קילומטרים מהנמל הועפו מגלי ההדף. הרחובות היו מלאים בהריסות מבנים ומכוניות ורהיטים הרוסים.

מדינות ברחבי העולם הציעו ללבנון סיוע והביעו סולידריות עמה. במצרים האירו את דגל לבנון על הפירמידות הגדולות, וכך גם במגדל בורג' חליפה בדובאי. איראן וכן ערב הסעודית הציעו אף הן עזרה.

טראמפ סבור שזו "פצצה"

הנשיא דונלד טראמפ אמר כי לפי הערכות של גורמים בצבא האמריקני, הפיצוץ שאירע אמש בנמל ביירות בירת לבנון היה חלק ממתקפה, שבוצעה באמצעות "סוג של פצצה". טראמפ הגדיר את האירוע החריג כ"מתקפה איומה".

"בהתבסס על הפיצוץ, זה פשוט נראה ככה (כמו התקפה). נפגשתי עם כמה מהגנרלים שלנו והם סברו שזה נראה כך". הוא המשיך. "זה לא היה אירוע מהסוג של פיצוץ במפעל ייצור. לדבריהם זה נראה - והם יודעים יותר טוב ממני - נראה שהם חושבים שזאת הייתה התקפה. פצצה מסוג כלשהו", אמר.

בתדריך לעיתונאים בבית הלבן בנושא הקורונה, הנשיא הביע את תנחומיו כלפי הקורבנות בלבנון והביע הזדהות "בשם העם האמריקני עם העם הלבנוני". הוא הציע לספק סיוע ללבנון, ואמר: "אנו שולחים את תפילותינו למשפחות כל הקורבנות, וארצות הברית מוכנה לסייע ללבנון. יש לנו קשרים מצוינים עם לבנון ואנחנו נהיה שם כדי לסייע".

חיילים לבנונים מחוץ לבית החולים של האוניברסיטה האמריקנית בביירות, לאחר הפיצוץ - 5 לאוגוסט 2020. רויטרס, רויטרס
עומס אדיר על הצוותים הרפואיים. חיילים ופצועים בבית חולים בביירות/רויטרס, רויטרס
נזקי הפיצוץ העז שפקד את ביירות, לבנון 4 באוגוסט 2020. GettyImages
נזקי הפיצוץ העז שפקד את ביירות, לבנון 4 באוגוסט 2020/GettyImages

סוכנות הידיעות הצרפתית פנתה לפנטגון במטרה לקבל התייחסות לדבריו של טראמפ, אך דובר משרד ההגנה האמריקני לא הגיב ישירות לטענות. "תצטרכו לפנות לבית הלבן לבירור", אמר בתגובה. עם זאת, גורמים בכירים במשרד אמרו לרשת CNN כי "אין סימן לכך שהפיצוץ האדיר נגרם בעקבות מתקפה".

אחד הבכירים טען כי הנשיא לא יודע על מה הוא מדבר. גורם אחר אמר כי אם היו רמזים לכך שמישהו באזור ביצע במכוון אירוע בסדר גודל כזה, הם היו מובילים באופן אוטומטי לתגבור כוחות להגנה על חיילים ונכסים אמריקניים באזור. לדבריו, בשלב זה לא היה צורך בכך.

בלבנון לא קראו לפיצוץ "מתקפה". לפי שני בכירים במשרד החוץ האמריקני, בביירות הביעו חשש מפני השימוש במילה "מתקפה" בשלב זה. שר החוץ מייק פומפאו אמר כי הממשל בלבנון חוקר את נסיבות התקרית וארצות הברית ממתינה לממצאים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully