וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצה"ל עוקבים אחרי האסון בלבנון, ושומרים על הדריכות הגבוהה בגבול

5.8.2020 / 11:06

קהילת המודיעין הישראלית והעולמית עדיין מנסה להבין מה גרם לפיצוצים המסתוריים בביירות, בעת שהמתיחות באזור בשיאה. בצה"ל פוקחים עין על שיירות הסיוע של אסד, שעלול לנצל את האסון לטובת הברחות נשק. תחת המעקב נמצא גם חיזבאללה - אליו מופנית האשמה לתקרית

בווידאו: מימדי האסון בפיצוץ בנמל ביירות נחשפים/צילום: רויטרס

הפיצוץ האדיר אמש (שלישי) בנמל ביירות תפס את מערכת הביטחון בישראל בשעה של דריכות גבוהה בגבול הצפון. בשעות הראשונות לא היה ברור מה הביא לאסון ומי האחראי לסדרת הפיצוצים המסתוריים. אירועים בסדר גודל כזה המתרחשים במזרח התיכון מיוחסים לרוב לישראל, אך לא הפעם.

מי שנמנע מירי ישיר של קליעי 5.56 מ"מ לעבר מחבלי חיזבאללה בהר דב לאחר שחדרו לשטח ישראל, לא באמת יעז לבצע מהלך מטורף שכזה. ישראל העדיפה להכיל את ניסיון הפיגוע בהר דב כדי לשמר יציבות אזורית, אבל בסרטונים שצולמו דקות אחרי הפיצוצים והופצו ברשתות החברתיות היו מי שראו בה אשמה.

פעילות צה"ל בצפון, 3 באוגוסט 2020 (צילום: ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
פעילות צה"ל בגבול הצפון/ראובן קסטרו

גורמי ביטחון קבעו כבר אמש שישראל אינה אחראית לתקרית. זמן קצר לאחר מכן פורסמה הודעה רשמית של שר הביטחון בני גנץ על ההצעה להגשת סיוע הומניטרי ורפואי, שמצד אחד הורידה את החשד ומנגד העלתה את מפלס הספקות. דובר צה"ל בערבית סגן-אלוף אביחי אדרעי פרסם הודעה ברוח זו בחשבון הטוויטר שלו, מה שסתם את הגולל על הקונספירציות.

בעת שקהילת המודיעין וגורמי ביון מערביים מנסים להבין מה באמת גרם לאסון שהסתיים בעשרות הרוגים, אלפי פצועים והרס קשה, פיקוד הצפון בראשות אלוף אמיר ברעם ממשיך לשמר את הכוננות הגבוהה לאורך גבול סוריה ולבנון מחשש לפיגוע של חיזבאללה.

עוד בוואלה!

2,750 טונות של אמוניום חנקתי החריבו את ביירות, והותירו את לבנון בהלם

לכתבה המלאה

אף אחד בצה"ל לא לוקח סיכונים. נכון לכתיבת שורות אלו, הצבא לא רידד כוחות בגבול ולא קלט פצועים מלבנון, חיילי יוניפי"ל או דיפלומטים. בהמשך תתקיים הערכת מצב ביטחונית בלשכת שר הביטחון ובה יוגשו המלצות לצמצום או שימור הכוחות לאורך הגבול, עד שישקע האבק בביירות.

נזקי הפיצוץ העז שפקד את ביירות, לבנון 4 באוגוסט 2020. GettyImages
עשרות הרוגים, אלפי פצועים והרס קשה. זירת הפיצוץ בביירות/GettyImages
נזקי הפיצוץ העז שפקד את ביירות, לבנון 5 באוגוסט 2020. רויטרס
הריסות באזור הפיצוץ בביירות, היום/רויטרס

במערכת הביטחון ממשיכים לעקוב אחר ההתרחשויות בביירות ובאזור. תחת המעקב גם הצהרות על העברת שיירת סיוע ללבנון מטעם נשיא סוריה בשאר אסד, שעלול לנצל את האירוע להברחות נשק.

דגש מיוחד מוקדש לחיזבאללה, שנמצא תחת לחצים עצומים ללא קשר לאסון והביקורת כלפיו. כבר בעבר היו פרסומים על כך שארגון הטרור השיעי מבריח דרך ציר ימי אמצעי לחימה, תחמושת וחומרים דו-שימושיים, דוגמת בטון ודשן, למחסני נשק בנמל ביירות. אולם ההכחשות מצדו היו גורפות והטענות התפוגגו.

גורמים פוליטיים וכלי תקשורת הטילו על חיזבאללה את האחריות לפיצוץ העז. מזכ"ל הארגון חסן נסראללה היה אמור לשאת הערב נאום על ענייני האזור, ובטח לגלגל משחקי תודעה עם ישראל - אך נדחה למועד לא ידוע.

פעילות צה"ל בצפון, 3 באוגוסט 2020. ראובן קסטרו
לא לוקחים סיכונים. חיילים בגבול הצפון/ראובן קסטרו

במערכת הביטחון נזהרים בניתוח הזירה הלבנונית ללא מידע מודיעיני מדויק. על פי הערכות, במדינה השכנה נוצר חלל גדול לא רק בתחום הפוליטי, אלא בעיקר בתחומים הכלכליים, הרפואיים והחברתיים שמתווספים למערכה של ארץ הארזים נגד מגיפת הקורונה העולמית. לפי אותן הערכות, אם המעצמות ומדינות כמו ערב הסעודית וטורקיה יראו במציאות הלבנונית שעת כושר לדחוק את איראן וחיזבאללה החוצה, בקרוב אנחנו עשויים לראות שינוי פוליטי בביירות. עם זאת, הסיכוי נמוך לאור המשברים הפנימיים בהם עסוקות המדינות.

תמונתו של מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה פרוסה באחד המבנים בצידון, לבנון, 7 ביולי 2020. רויטרס
חיזבאללה יכול להפוך לגיבור האירוע. תמונת נסראללה במוצב בצידון/רויטרס

למרות הביקורת הקשה נגדו, חיזבאללה יכול לראות באסון הלאומי הזדמנות גדולה לאחד את השורות. ברוח אסטרטגיה זו הארגון פרסם אמש הודעה בה הוא קורא לעם להתלכד יחד כדי להתמודד עם האסון.

לחיזבאללה יש יכולות ארגון וסיוע מרשימות בכל מה שקשור לאוכלוסייה. אם הארגון השיעי יעשה צעד אחד קדימה ויממן טיפול רפואי, הלוויות, שיקום הריסות וחלוקת מזון בחסות איראן - הוא עשוי להצטייר כגיבור האירוע.

עד אז הוא עדיין יצטרך להתמודד עם ביקורת מבית, או אולי עם הפתעה ויראלית של מידע שעשוי לצוף ברשתות החברתיות ויכול לטלטל את יסודותיו. כולם יודעים מה הוא מחזיק בנמל ביירות והיכן נמצאים מחסני הנשק הגדולים שלו. כל מי שמתנגד ועוקב אחרי ארגון הטרור החמוש ביותר במזרח התיכון יכול לראות במצב שנוצר, לא פחות מאשר הזדמנות פז לעצב את המציאות מחדש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully