וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההתכתשות הנוכחית בגבול הצפון מוכיחה: ההרתעה הישראלית הולכת ונסדקת

3.8.2020 / 22:18

צה"ל רשם הצלחה נקודתית מול החוליה שהניחה מטענים ברמת הגולן, אך המצב בגבול הצפון רחוק מלהיות יציב. חיזבאללה הצליח להכניס את ישראל לכוננות ספיגה במשך יותר מעשרה ימים מבלי לירות קליע אחד, והביקורת הפנימית על הכלת האירוע בהר דב רק גוברת

בווידאו: תיעוד התקרית הלילה בגבול סוריה./דו"צ

מפקד אוגדת הבשן תא"ל רומן גופמן רשם הלילה (שני) הצלחה מבצעית ברמת הגולן, על גבול סוריה. קדמה לכך הכנה: לפני ימים אחדים זוהו תנועות חשודות של פעילי טרור במסווה של רועי צאן, ובהתאם הוצבו בשטח מארבים של לוחמי מגלן ששכבו ברצף מספר ימים בנקודות נכונות ודריכות גבוהה, לא הרחק ממיקום בית חולים שדה שהקים צה"ל לטיפול באזרחים סורים שנפגעו ממלחמת האזרחים בסוריה. ברגע האמת, כשחצו המחבלים לשטח ישראל והחלו להניח מטען חבלה בקרקע, פתחו לעברם לוחמי מגלן בירי בשילוב אש של חיל האוויר, והרגו ארבעה בני אדם.

ההצלחה היא נקודתית - אך המצב בגבול הצפון רחוק מלהיות יציב וסביר.

בהמשך לסיכול פיגוע המטען בדרום רמת הגולן  התקיים סיור באזור הנחת המטען. בסיור נמצאו נשק וכן תיק ובתוכו מספר מטענים שהיו מוכנים להפעלה נגד כוח צה״ל, במרחק 25 מטרים מגדר המערכת בשטח ישראל. דובר צה"ל
תיק עם מטעני הנפץ שאותר בזירת האירוע/דובר צה"ל

לפני עשרה ימים התקבלה התראה מאגף המודיעין בצה"ל על כוונות חיזבאללה לנקום את מותו של פעיל הארגון בסוריה, בתקיפה שמיוחסת לחיל האוויר הישראלי. צה"ל נערך בהתאם בכוחות מתוגברים כדי להרתיע את חיזבאללה מלפגוע בחיילים, אך גם כדי להיערך להידרדרות ביטחונית. לשם כך רידד פיקוד הצפון כוחות במוצבים, במקביל לתגבור כוחות לאורך הגבול וחיזוק ההגנה ביבשה ובאוויר מחשש לחדירה או לשיגורי רקטות ופצצות מרגמה.

כעבור כמה ימים ניסה חיזבאללה להוציא אל הפועל פיגוע - אך נכשל. חוליית מחבלים טיפסה לאור יום במעלה הר דב אל מוצבי צה"ל, חצו את קו הגבול וחדרו לשטח הישראלי כשהם מתקרבים במרחק של 100 מטרים מגדר המוצב. פיקוד הצפון, בראשותו של אלוף אמיר ברעם ובהוראה מפורשת של הרמטכ"ל אביב כוכבי, פתח בירי הרתעתי של צלף מעל ראשי החוליה, שבעקבות הרעש נמלטה מהשטח חזרה ללבנון. גורמי צבא שצפו בסרט המתעד את התקרית סיפרו כי "המחבלים ברחו בבהלה".

עוד בוואלה!

צה"ל נערך להידרדרות: תגבור הכוחות - הרחב ביותר מאז מלחמת לבנון השנייה

לכתבה המלאה

בניגוד לאירוע בגבול הסורי מהלילה, התקרית בגבול לבנון, בהר דב, ממשיכה לעורר ביקורת חריפה בתוך צה"ל, בעיקר בגלל ההחלטה לשבש את הפיגוע ולא להרוג מחבלים שחדרו לשטח הישראלי וזוהו עם אמצעי וכוונה להרוג חיילים. אותם גורמים טענו כי היה נכון להתעמת עם חיזבאללה גם במחיר של מספר ימי קרב, ולו רק כדי לקבוע עובדות בשטח ולחדד את הקווים האדומים של ישראל - בשונה ממה שקרה בשנת 2015, אז נהרגו מ"פ ולוחם מגבעתי, ללא תגובה כלשהי.

בפיקוד הצפון היה מי שהעריך כי ההחלטה של צה"ל להכיל את ניסיון הפיגוע ולא להרוג את הלוחמים של הארגון השיעי תתקבל בהבנה בצד הלבנוני. אולם, המסרים המאיימים מירושלים והתמונות של תגבור סוללות תותחים, טנקים, חי"ר וכוחות איסוף קרבי נקלטו ברובע הדאחייה דווקא כחולשה. מנהיגי חיזבאללה הכחישו כל קשר לאירוע וטענו כי טרם נקמו, ועוד לא עמדו במילתם לגבות "עין תחת עין". צה"ל המשיך במסרים המאיימים - אך השטח דיבר בעד עצמו.

גזרת הר דב. הגדר המקיפה את נתיב העלייה. אמיר בוחבוט
התקרית בגבול לבנון ממשיכה לעורר ביקורת בתוך צה"ל. גזרת הר דב/אמיר בוחבוט

מדובר בעוד שלב במשחקי התודעה מבית היוצר של מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, נגד הדרג המדיני בישראל, כשבאמצע הוא מעמיד כניצבים את הציבור הישראלי. בפועל, ארגון טרור שנמצא בשעה הקשה ביותר שלו הצליח בהרבה מובנים ותחומים להפעיל מנופי לחץ על ישראל ולשבש את שגרת יומו של הצבא החזק ביותר במזרח התיכון. הוא העלה את בעוד שלב את רמת המתח בצה"ל לאורך גבול הצפון ואת החשש מפיגוע שהוא מתכנן, וכפה העלאת רמת דריכות וכוננות גבוהה בניגוד להערכות במערכת הביטחון.

בסיכומו של דבר, ארגון הטרור מארץ הארזים גרם למעצמה אזורית לעבור לכוננות ספיגה במשך יותר מעשרה ימים מבלי שירה קליע אחד לעבר ישראל. נסראללה החריף את המתיחות בין המדינות, וגם הודיע כי ביום רביעי ינאם בשידור חי על ענייני האזור.

חוליית המחבלים שחוסלה בגבול סוריה. -, צילום מסך
עוד שלב במשחקי התודעה של נסראללה. תיעוד חוליית המחבלים בגבול סוריה, הלילה/צילום מסך, -

בישראל עסוקים כעת בשאלה מה יעשה נסראללה עד אז. האם יאשר ניסיון פיגוע נוסף נגד חיילי צה"ל? האם יבליג? האם יבצע פעולה במיקום אחר, שאינה על הגבול הישראלי? או יסתפק במילים חדות ועוקצניות כדי לא לשלם מחיר כבד. מצד אחד, ההרתעה הישראלית נסדקה בגלל הרצון להימנע מעימות, אך מנגד זה ברור כעת, כי אם יחליט נסראללה ללכת צעד אחד נוסף קדימה - הוא ישלם מחיר כבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully