וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצב חירום הוכרז בביירות, גורמי הבטיחות והאחסון בנמל נעצרו

עודכן לאחרונה: 5.8.2020 / 22:35

הממשלה הכריזה על הצעד לשבועיים וכל האחראים על הבטיחות והאחסון בנמל מאז 2014 נשלחו למעצר בית, לאור החשד לרשנות בטיפול באמוניום חנקתי. הצבא קיבל שליטה על העיר מוכת האסון, והתושבים רוצים שהשרים ישלמו את המחיר: "פשע נגד האומה". פומפאו שוחח עם ר"מ לבנון

בווידאו: אסון הפיצוץ בנמל ביירות/צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

ממשלת לבנון הכריזה היום (רביעי) על מצב חירום בביירות בעקבות הפיצוץ הגדול שאירע בעיר, והעבירה את השליטה בעיר לידי הצבא. בנוסף לכך, הוחלט לשלוח את כל האחראים על הבטיחות והאחסון בנמל מאז 2014 למעצר בית. עוד לא ברור בכמה אנשים מדובר, ובאיזו דרגת בכירות.

לדברי גורמים במדינה, הצבא יפקח גם על מעצר הבית עד שייקבע מי אחראי לפיצוץ שאירע בנמל. הפיצוץ אתמול, הגדול ביותר שפקד את העיר אי-פעם, מצטרף לצרותיה הכלכליות ולעלייה במספר המקרים של חולי הקורונה, המציפים את בתי החולים.

לפחות 135 בני אדם נהרגו ועוד כחמשת אלפים נוספים נפצעו, כשצוותי חילוץ מפלסים דרכם בהריסות בחיפוש אחרי ניצולים וגופות, שחלקם הועפו מההדף אל הים. בסך הכל, כ-300 אלף תושבים נותרו ללא בית, ועוד מאות בני אדם נעדרים. בתי החולים קורסים תחת העומס.

על רקע המשבר, הטריבנול המיוחד של האו"ם הודיע שיידחה את מתן פסק הדין במשפט על האחריות לפיצוץ שבו נהרג ראש ממשלת לבנון לשעבר, רפיק אל-חרירי, בשנת 2005. פסק הדין נגד ארבעת הנאשמים בהריגתו של אל-חרירי, כולם חברי חיזבאללה, יינתן ב-18 באוגוסט, בהיעדרם. הארגון השיעי מכחיש את מעורבותו.

נזקי הפיצוץ העז שפקד את ביירות, לבנון 5 באוגוסט 2020. רויטרס
"זאת רשלנות". נזקי הפיצוץ בלבנון/רויטרס

על פי הרשויות, הפיצוץ אתמול היה במחסן שאחסן חומרים דליקים. הנשיא מישל עאון אמר כי 2,750 טונות של אמוניום חנקתי, המשמש ליצור דשנים ופצצות, אוכסן במשך שש שנים בנמל ללא אמצעי זהירות. לדבריו, "זה לא מתקבל על הדעת", ואמר כי הממשלה "נחושה לחקור ולחשוף מה התרחש בהקדם האפשרי, ולמצוא את האחראים והרשלנים".

הוא הכריז כי הממשלה תשחרר מאה מיליארד לירה לבנונית - כ-66 מיליון דולר - מכספי החירום. ברשת LBC צוטט ראש שירותי המכס, בדרי דהר, שלפיו הרשויות עודכנו שש פעמים על הסכנה מהמאגר וגורמים במכס ביקשו לייצא אותו מחדש, אבל מעולם לא ניתן לכך אישור.

לבנון מייבאת את רוב המזון שלה ומתקשה להאכיל את אוכלוסייתה בת ששת מיליון התושבים. הפיצוץ שהשבית את פעילות הנמל פגע גם בהגשמת מטרה זו. מושל ביירות הזהיר כי ללא התערבות בינלאומית, עשוי להתפתח משבר לאור כמות החיטה המוגבלת שנותרה ללבנון.

עוד בוואלה!

הוא משמש לפיגועים וגרם לאסונות, אך העולם לא יכול ללא אמוניום חנקתי

לכתבה המלאה

הרשויות עדיין לא אמרו באופן רשמי מה החל את הפיצוץ, אך גורם ביטחוני ודיווחים מקומיים אמרו כי מקורו בעבודות ריתוך במחסן. לפי דיווחים אחרים, ייתכן שלפני הפיצוץ הגדול הייתה גם התלקחות של זיקוקים. "זאת רשלנות", אמר גורם ביטחוני לרויטרס. לדבריו, האש פרצה במחסן ברציף מספר 9 והתפשטה למחסן ברציף מספר 12, שאם אוחסנו החומרים המסוכנים.

גורם רשמי המעורה בחקירת הנושא האשים כי מדובר בתוצאה של "חוסר מעש ורשלנות", ואמר כי "דבר לא נעשה" על ידי הוועדות והשופטים השונים כדי להרחיק את החומרים מהמקום. עדיין לא ברור מה הייתה הסיבה המיידית לפיצוץ, אך על פי כמה דיווחים ייתכן כי עבודת רתכות שנעשתה במחסן קשורה בכך.

אבו חאלד, נהג מונית מקומי, אמר כי השרים "צריכים להיות הראשונים להיענש על האסון הזה. הם ביצעו פשע נגד המדינה הזאת בהזנחה שלהם".

נזקי הפיצוץ העז שפקד את ביירות, לבנון 4 באוגוסט 2020. GettyImages
כמאה איש נהרגו בפיצוץ. ביירות בהריסות/GettyImages

הצלב האדום פועל מול רשויות הבריאות במדינה כדי להקים בתי חולים שדה, בעוד כמה מהמרכזים הרפואיים בעיר נפגעו מהפיצוץ בעצמם. מדינות רבות ברחבי העולם, בהן ישראל, הציעו עזרה ללבנון שכלכלתה נמצאת בצניחה חופשית. גורמים ישראליים מיהרו להכחיש מעורבות בדבר, על רקע המתיחות מול חיזבאללה שמאיים להגיב על הרג פעיל שלו בתקיפה אווירית בסוריה.

מדינות המפרץ, שבעבר הזרימו כספים רבים ללבנון, אך עצרו זאת בשנים האחרונות בשל ההשפעה האיראנית הגוברת, שלחו מטוסים עם ציוד רפואי ואספקה אחרת. איראן הציעה מזון ובית חולים שדה, ורוסיה הודיעה כי תשלח מטוסים עם סיוע הומניטרי. גם ישראל הציעה סיוע הומניטרי, אך לא ברור אם בלבנון, שמוגדרת מדינת אויב, תיעתר לכך.

ארצות הברית, בריטניה, צרפת ומדינות מערביות אחרות, שדרשו שינויים פוליטיים עבור סיוע בינלאומי לפני האסון אתמול, הציעו עזרה. נשיא צרפת עמנואל מקרון צפוי להגיע מחר ללבנון וייפגש עם גורמים פוליטיים מקומיים.

מחלקת המדינה בוושינגטון מסרה הערב כי שר החוץ מייק פומפאו שוחח עם ראש ממשלת לבנון חסן דיאב, ושב על מחויבותה "האיתנה" של ארצות הברית לסייע לעם הלבנוני. אתמול אמר הנשיא דונלד טראמפ כי ארצות הברית מוכנה לסיע, אך לא הבית הלבן ולא מחלקת המדינה חשפו פרטים על סיוע אמריקני נכון לעכשיו. ארגוני סיוע בארצות הברית פרסמו קריאות דחופות לסיוע עבור הנפגעים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully