וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב מאיימת להטיל וטו במועצת הביטחון על המשך פעילות יוניפי"ל

12.8.2020 / 18:30

הממשל דורש להכניס שינויים בפעילות כוח האו"ם בדרום לבנון, ובראשם קיצוץ מספר החיילים. במהלך, שנועד ללחוץ על המדינות במועצת הביטחון ועל איראן, וושינגטון הבהירה שתטיל את הווטו אם דרישותיה לא יתקבלו. בצרפת לא מתרשמים מהאיום: "מה הם יעשו? ישלחו חיילי מארינס?"

צילום: איתן אורן. ק. מלכיה, עריכה: יוסי אלטר

ארצות הברית מאיימת להטיל וטו במועצת הביטחון של האו"ם על המשך פעילות הכוח בדרום לבנון (יוניפי"ל), אם הדרישות לשיפור תפקודו לא יתקבלו. פקידים ישראלים ואמריקנים בכירים ציינו כי ממשלו של הנשיא דונלד טראמפ דורש שבהחלטה על הארכת פעילות כוח האו"ם בדרום לבנון, שתובא להצבעה בסוף החודש, יוכנסו שינויים משמעותיים במנדט יוניפי"ל - ובראשם קיצוץ משמעותי במספר החיילים בכוח.

המממנת המרכזית של יוניפי"ל היא ארצות הברית, ותקציב הכוח נאמד ב-250 מיליון דולר לשנה. האיום האמריקני הוא חלק ממהלך רחב יותר של ממשל טראמפ להגברת הלחץ על איראן ועל חיזבאללה. הדברים מתרחשים על רקע המשבר הפוליטי החמור בלבנון סביב הפיצוץ בנמל ביירות, וכן במקביל למתיחות הגבוהה בין חיזבאללה לישראל בגבול.

כוחות יוניפי"ל בלבנון. AP
ארה"ב דורשת שינויים משמעותיים בפעילותו. כוח יוניפי"ל בלבנון/AP

השינויים שדורשת ארה"ב לבצע ביוניפי"ל:

  • קיצוץ מספר החיילים המקסימלי מ-15 ל-11 אלף
  • חידוש מנדט הכוח אחת לחצי שנה במקום אחת לשנה
  • הסרת המגבלות על תנועת חיילי האו"ם בדרום לבנון
  • הגברת הדיווחים למועצת הביטחון על ניסיונות להגביל את פעילות הכוח
  • העברת רוב חיילי כוח יניפי"ל לאזור גבול ישראל-לבנון
  • שדרוג אמצעי הלחימה, היכולות הטכנולוגיות וכלי הרכב של הכוח

השינויים שדורש ממשל טראמפ במנדט כוח האו"ם בדרום לבנון, לפי פקידים ישראלים ואמריקנים בכירים, הוא קיצוץ מספר החיילים המקסימלי מ-15 ל-11 אלף. כיום הכוח אינו מגיע למקסימום האפשרי ומונה 10,500 חיילים בלבד. שינוי נוסף הוא חידוש מנדט הכוח אחת לחצי שנה במקום אחת לשנה, על מנת לבצע שינויים תכופים יותר בהתאם למצב בשטח.

עוד דורש ממשל טראמפ להסיר את המגבלות על תנועת חיילי האו"ם בדרום לבנון והגברת הדיווחים למועצת הביטחון על ניסיונות להגביל את פעילותם. שינוי נוסף הוא יישום מיידי של מסקנות דוח מזכ"ל האו"ם לגבי פעילות יוניפי"ל, הכוללות העברת רוב חיילי כוח האו"ם לאזור הגבול בין לבנון לישראל. זאת, יחד עם שדרוג אמצעי הלחימה, היכולות הטכנולוגיות וכלי הרכב של יוניפי"ל כדי שיתאימו יותר למשימותיו.

בקיץ 2006, בסיום מלחמת לבנון השנייה, קיבלה מועצת הביטחון של האו"ם את החלטה 1701, במסגרתה הוגדל משמעותית כוח משקיפי האו"ם יוניפי"ל ל-15 אלף חיילים. בנוסף, משימותיו וסמכויותיו הורחבו וכללו מניעת חיכוך בגבול בין ישראל ללבנון ומניעת הכנסת נשק כבד לשטח שמדרום לנהר הליטני.

לישראל ולארצות הברית היו טענות רבות על תפקוד יוניפי"ל ב-15 השנים האחרונות, כמו גם על כך שהוא אינו עומד במשימותיו - במיוחד בכל הקשור לפיקוח הדוק ויעיל על פעילות חיזבאללה בדרום לבנון. עם זאת, גם משרד החוץ ומערכת הביטחון בישראל וגם משרד החוץ בוושינגטון תמכו בהמשך קיומו של יוניפי"ל חרף מגרעותיו.

בשנה האחרונה חל שינוי משמעותי במדיניות הישראלית והאמריקנית, שלראשונה מאז 2006 יוצרת קישור בין תפקוד יוניפי"ל לבין גודל הכוח. פקידים ישראלים בכירים ציינו כי בניגוד לעבר, ארצות הברית וישראל סבורות שיש לקצץ במספר חיילי כוח האו"ם בשל העובדה שאינו ממלא את משימותיו. שתי המדינות מודאגות במיוחד מכך שחיילי יוניפי"ל לא זוכים לחופש תנועה בדרום לבנון ואינם יכולים להיכנס לחלק גדול מהכפרים ולאזורים בהם לפי החשד מתקיימת פעילות של חיזבאללה.

כוחות יוניפי"ל בזירה שבה הסתתרה חוליית החיזבאללה  29 ביולי 2020. מתוך חשבון הטוויטר של יוניפי"ל, אתר רשמי
ישראלה טענה כי יוניפי"ל לא עומד במשימותיו. הכוח באזור זירת ניסיון הפיגוע ליד הר דב/אתר רשמי, מתוך חשבון הטוויטר של יוניפי"ל

פקידים ציינו כי בשבועות האחרונים קיימו ישראל וארצות הברית שיחות עם חלק גדול מהמדינות ששולחות חיילים לכוח האו"ם בדרום לבנון וכן עם חברות מועצת הביטחון, והבהירו כי לא יסכימו להארכה טכנית של מנדט יוניפי"ל בהצבעה שתתקיים ב-31 באוגוסט.

הדיפלומטים הישראלים והאמריקנים הבהירו לבני שיחם כי חשיפת מנהרות חיזבאללה בגבול, חיתוך הגדר, האלימות נגד חיילי האו"ם והניסיונות לחסום את פעילותם, וכן ניסיון הפיגוע בהר דב - מבהירים שלא ניתן להמשיך בסטטוס קוו. "גם אנחנו וגם האמריקנים מדגישים כי במציאות הנוכחית לחיזבאללה נוח מדי עם יוניפי"ל והמצב הזה לא יכול להימשך", אמר בכיר ישראלי.

מי שמובילה את גיבוש החלטת מועצת הביטחון בנושא יוניפי"ל היא צרפת. פקידים ישראלים ואמריקנים בכירים ציינו כי שר החוץ האמריקני מייק פומפאו, השגרירה האמריקנית באו"ם קלי קראפט וגורמים נוספים הבהירו לעמיתיהם הצרפתים בשבועות האחרונים כי ארצות הברית לא תהסס להטיל וטו על ההחלטה אם דרישותיה לא יתקבלו. במצב כזה תופסק פעילות יוניפי"ל והכוח יפורק.

"חיזבאללה מונע מיוניפי"ל לבצע את משימותיו"

בכיר במשרד החוץ האמריקני אמר כי ארצות הברית תומכת בכוחות שמירת השלום של האו"ם, כל עוד הם יעילים, מיישמים את המנדט שלהם, מתאימים עצמם לשינויים בשטח ומסוגלים להשתנות במקרה של כישלון. "לכן אנחנו רוצים שיוניפי"ל יישם את המנדט שלו באופן מלא, יכיר בחולשותיו ויבצע שינויים בהתאם", אמר הבכיר במשרד החוץ בוושינגטון. "חיזבאללה מונע מיוניפי"ל לבצע את משימותיו והמשך המצב הזה לא מקובל עלינו".

בימים האחרונים התקיימו כמה ישיבות משא ומתן בין חמש החברות הקבועות של מועצת הביטחון - ארצות הברית, רוסיה, סין, צרפת ובריטניה. פקידים ישראלים ואמריקנים ציינו כי למעט ארצות הברית, יתר המדינות לא מעוניינות לבצע שינויים דרמטיים במנדט יוניפי"ל - במיוחד לאור אסון הפיצוץ בלבנון וחוסר היציבות במדינה.

פקידים בכירים בירושלים מציינים כי ישראל לא רוצה בפירוק מוחלט של כוח יוניפי"ל, אולם מדגישים שרק באמצעות איום אמריקני ברור בהטלת וטו על ההחלטה יש סיכוי לשכנע את צרפת ואת שאר חברות מועצת הביטחון להסכים להכנסת שינויים משמעותיים במנדט כוח האו"ם.

הצרפתים, עם זאת, אינם מתרשמים בינתיים מהאיום של ארצות הברית. "מה האמריקנים יעשו? ישלחו עשרת אלפים חיילי מארינס להחליף את יוניפי"ל?", אמר דיפלומט צרפתי בכיר שמעורב במשא ומתן בנושא. לדבריו, צרפת מוכנה להכנסת שינויים מסוימים במנדט בהתאם לחלק ממסקנות דוח מזכ"ל האו"ם - אולם לא תסכים לקיצוץ במספר החיילים. "אנחנו מאמינים שנשיג פשרה עד סוף החודש", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully