וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מועצת הביטחון אישרה את הארכת המנדט של כוח יוניפי"ל בלבנון

האו"ם הסכים להאריך את שהות כוח שמירת השלום בתנאי שתגובש תכנית לייעול הכוח ולשיפור מנגנון הדיווח על אירועים חריגים. מועצת הביטחון אף קראה לממשלת לבנון לאפשר ליוניפי"ל גישה מלאה לאתרים בהם התגלו מנהרות של חיזבאללה, זאת לאור דרישת ארה"ב וישראל

בווידאו: תקיפת צה"ל בדרום לבנון/צילום: רויטרס ו-AP

מועצת הביטחון של האו"ם אישרה הלילה (שבת) את חידוש המנדט של כוח יוניפי"ל בלבנון. המהלך אושר תוך הכנסת שינויים בדרישות המועצה כלפי ממשלת לבנון, שאמורים לאפשר את תפקודו של הכוח באופן יעיל יותר.

ההחלטה, שנוסחה על ידי צרפת, הפחיתה את תקרת הכוחות של האו"ם מ-15 אלף ל-13 אלף חיילים. היא קוראת לממשלת לבנון להקל על "גישה מהירה ומלאה" לאתרים שאותם מבקשים אנשי הכוח לחקור, כולל מנהרות החוצות את הקו הכחול, ומגנה בחריפות את הניסיונות לפגוע בחופש התנועה של יוניפי"ל ובחייליו. כמו כן, דורשת מועצת הביטחון את שיפור מנגנון הדיווח לאו"ם על אירועים חריגים או הפרות של הסכמי שביתת הנשק. דרישה נוספת היא שמזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש יגבש תכנית מפורטת לייעול הכוח.

חייל מכוח יוניפי"ל בלבנון, לצד שלטי תעמולה של חיזבאללה. רויטרס, רויטרס
חייל מכוח יוניפי"ל בלבנון, לצד שלטי תעמולה של חיזבאללה/רויטרס, רויטרס

הארכת המנדט ושינוי הדרישות הגיעו לאחר שבשבועות האחרונים הובילו ארצות הברית וישראל מאמץ דיפלומטי משותף, כדי להביא לחיזוק סמכויות הכוח מול פעילות חיזבאללה. בוושינגטון ובירושלים מאשימים את ארגון הטרור בכך שהוא מונע מחיילי יוניפי"ל לבצע את המנדט שלהם. בשנה שעברה הרסה ישראל סדרה של מנהרות התקפיות, שנחפרו מתחת לגבול על ידי חיזבאללה.

שגריר ישראל לאו"ם גלעד ארדן בירך על שינוי התנאים של כוח יוניפי"ל, ואמר כי "החלטת המועצה היא תמרור אזהרה אחרון לממשלת לבנון. אם חיזבאללה ימשיך להפוך את דרום לבנון לבסיס טרור מתחת לאפו של יוניפי"ל - ממשלת לבנון תישא באחריות המלאה להסלמה, ולתוצאות הקשות שייגרמו". הוא הוסיף כי "אנו נעקוב מקרוב בחודשים הבאים אחר יישום מנדט יוניפי"ל המעודכן, ונבחן אם יש הצדקה לקיום הכוח".

עוד בוואלה!

ארדן למועצת הביטחון: אם יוניפי"ל לא מונע מתקפות - זכות קיומו מוטלת בספק

לכתבה המלאה

יוניפי"ל נוצר כדי לפקח על נסיגת הכוחות הישראלים מדרום לבנון לאחר מבצע ליטני ב-1978. בקיץ 2006, בסיום מלחמת לבנון השנייה, קיבלה מועצת הביטחון של האו"ם את החלטה 1701, במסגרתה הוגדל משמעותית כוח משקיפי האו"ם יוניפי"ל ל-15 אלף חיילים. בנוסף, משימותיו וסמכויותיו הורחבו וכללו מניעת חיכוך בגבול בין ישראל ללבנון ומניעת הכנסת נשק כבד לשטח שמדרום לנהר הליטני.

כוחות יוניפי"ל בזירה שבה הסתתרה חוליית החיזבאללה  29 ביולי 2020. מתוך חשבון הטוויטר של יוניפי"ל, אתר רשמי
כוחות יוניפי"ל בוחמנים תקרית בין חיזבאללה לצה"ל/אתר רשמי, מתוך חשבון הטוויטר של יוניפי"ל

החלטת מועצת הביטחון מקנה לארצות הברית ניצחון סמלי, אך היא תתקבל כמעט בוודאות בברכה על ידי מדינות רבות הרואות ביוניפי"ל ככוח קריטי לשמירת השלום באזור. "היום אנו מסיימים תקופה ארוכה של שאננות של המועצה ביחס ליוניפי"ל, והשפעתם ההולכת וגוברת של איראן וחיזבאללה באזור", אמרה שגרירת ארצות הברית באו"ם קלי קראפט לאחר ההצבעה.

"ממשל טראמפ מודאג עמוקות מחוסר היכולת הכללי של יוניפי"ל להקטין את איום חיזבאללה. אנחנו לא מתכוונים לאפשר לזה להמשיך", הבהירה. "על המועצה להצטרף אלינו ולהתמודד עם המצב".

קראפט קראה לאו"ם "לפעול בכל הכלים שברשותו" כדי לאכוף את ההחלטה, והפצירה בממשלת לבנון להכפיל את מאמציה על מנת להבטיח שיוניפי"ל תוכל למלא את המנדט שלה.

עם זאת, קראפט הזהירה כי "אם ההחלטה של היום לא תגרום לשיפורים הכרחיים, כולל שיפור הגישה ליוניפי"ל וצעדים להפחתת ארסנל הנשק העצום של חיזבאללה, על חברי המועצה להיות מוכנים לנקוט בפעולות נוספות כשהמנדט יעמוד בפני חידוש בשנה הבאה".

כוחות יוניפי"ל בלבנון. AP
"מסיימים תקופה ארוכה של שאננות ביחס לכוח". כוחות יוניפי"ל בלבנון/AP

המממנת העיקרית של יוניפי"ל היא ארצות הברית, ותקציב הכוח נאמד ב-250 מיליון דולר לשנה. הלחץ האמריקני על מועצת הביטחון הוא חלק ממהלך רחב יותר של ממשל טראמפ, להגברת הלחץ על איראן ועל חיזבאללה. זאת, ברקע החלטת מועצת הביטחון שלא להאריך את אמברגו הנשק על האיראן, וכן במקביל למתיחות הגבוהה בין חיזבאללה לישראל בגבול והמשבר הפוליטי בלבנון בעקבות אסון הפיצוץ בביירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully