וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדן למועצת הביטחון: אם יוניפי"ל לא מונע מתקפות - זכות קיומו מוטלת בספק

17.8.2020 / 17:27

למכתב ששיגר לחברות המועצה, צירף שגריר ישראל באו"ם תמונות נשק וציוד הסוואה אותם השאירה חוליית חיזבאללה שחדרה לשטח ישראל באזור הר דב, וכן מפה של מסלול המחבלים. זאת, לקראת ההצבעה החודש על הארכת המנדט של כוח המשקיפים בדרום לבנון ולאחר שארה"ב איימה להטיל וטו

צילום: איתן אורן. ק. מלכיה, עריכה: יוסי אלטר

שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן פנה היום (שני) לחברות במועצת הביטחון של האו"ם לקראת ההצבעה החודש על הארכת המנד"ט של כוח יוניפ"יל בדרום לבנון, וברקע האיום של ממשל טראמפ להכניס שינויים במנדט. במכתב, כתב ארדן כי הכוח אינו מונע התקפות של חיזבאללה נגד ישראל ואת התבססות הצבאית של הארגון בדרום לבנון ועל כן - זכות קיומו מוטלת בספק.

יחד עם המכתב לחברות מועצת הביטחון העביר ארדן תמונות של הנשק אותו השאירה אחריה חוליית חיזבאללה שחדרה אל שטח ישראל באזור הר דב לפני כמה שבועות, בניסיון לבצע פיגוע. בתמונות נראים צלפים יחד עם בגדי הסוואה. לצד התמונות הועברה לחברות המועצה גם מפה עליה שורטט המסלול שעשתה חוליית המחבלים.

כוחות יוניפי"ל בלבנון. AP
אינו מונע התקפות של חיזבאללה נגד ישראל. כוחות יוניפ"יל בדרום לבנון, בשבוע שעבר/AP

בסוף החודש צפויה מועצת הביטחון להצביע על החלטה להארכת מנדט יוניפי"ל בדרום לבנון. ישראל וארה"ב לוחצות לשנות את המנדט בצורה שתאפשר ליוניפי"ל יותר חופש פעולה בדרום לבנון. בשבוע שעבר פורסם בוואלה! News כי ממשל טראמפ מאיים כי אם לא יוכנסו השינויים שהוא דורש במנדט - הוא יטיל וטו על ההחלטה ויביא לפירוקו של כוח האו"ם.

המממנת המרכזית של יוניפי"ל היא ארצות הברית, ותקציב הכוח נאמד ב-250 מיליון דולר לשנה. האיום האמריקני הוא חלק ממהלך רחב יותר של ממשל טראמפ להגברת הלחץ על איראן ועל חיזבאללה. זאת, ברקע החלטת מועצת הביטחון בשבוע שעבר שלא להאריך את אמברגו הנשק על האיראן, וכן במקביל למתיחות הגבוהה בין חיזבאללה לישראל בגבול והמשבר הפוליטי בלבנון בעקבות אסון הפיצוץ בביירות.

עוד בוואלה!

ארה"ב מאיימת להטיל וטו במועצת הביטחון על המשך פעילות יוניפי"ל

לכתבה המלאה
כינוס מועצת הביטחון של האו"ם, ניו יורק, ארה"ב 11 בפבראור 2020. -, אתר רשמי
המכתב נשלח לקראת ההצבעה על הארכת מנדט יוניפי"ל. כינוס מועצת הביטחון של האו"ם/אתר רשמי, -

השינויים שדורש ממשל טראמפ במנדט כוח האו"ם בדרום לבנון, לפי פקידים ישראלים ואמריקנים בכירים, הוא קיצוץ מספר החיילים המקסימלי מ-15 אלף ל-11 אלף, הסרת המגבלות על תנועת חיילי האו"ם בדרום לבנון והגברת הדיווחים למועצת הביטחון על ניסיונות להגביל את פעילותם.

שינוי נוסף שדורש הממשל האמריקני הוא יישום מיידי של מסקנות דוח מזכ"ל האו"ם לגבי פעילות יוניפי"ל, הכוללות העברת רוב חיילי כוח האו"ם לאזור הגבול בין לבנון לישראל. זאת, יחד עם שדרוג אמצעי הלחימה, היכולות הטכנולוגיות וכלי הרכב של יוניפי"ל כדי שיתאימו יותר למשימותיו.

לקראת ההצבעה, בימים האחרונים התקיימו כמה ישיבות משא ומתן בין חמש החברות הקבועות של מועצת הביטחון - ארצות הברית, רוסיה, סין, צרפת ובריטניה. פקידים ישראלים ואמריקנים ציינו כי למעט ארצות הברית, יתר המדינות לא מעוניינות לבצע שינויים דרמטיים במנדט יוניפי"ל - במיוחד לאור אסון הפיצוץ בלבנון וחוסר היציבות במדינה.

כוחות יוניפי"ל בזירה שבה הסתתרה חוליית החיזבאללה  29 ביולי 2020. מתוך חשבון הטוויטר של יוניפי"ל, אתר רשמי
כוח יוניפי"ל בזירת אירוע החדירה לשטח ישראל של חוליית חיזבאללה, בחודש שעבר/אתר רשמי, מתוך חשבון הטוויטר של יוניפי"ל

פקידים בכירים בירושלים ציינו כי ישראל לא רוצה בפירוק מוחלט של כוח יוניפי"ל, אך הדגישו שרק באמצעות איום אמריקני ברור בהטלת וטו על ההחלטה יש סיכוי לשכנע את צרפת ואת שאר חברות מועצת הביטחון להסכים להכנסת שינויים משמעותיים במנדט כוח האו"ם.

דיפלומט צרפתי בכיר שמעורב במשא ומתן בנושא, מסר כי הוא מאמין שתושג פשרה עד סוף החודש, אך לא התרשם מאיומי ארצות הברית. "מה האמריקנים יעשו? ישלחו עשרת אלפים חיילי מארינס להחליף את יוניפי"ל?", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully