וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יקבל סיוע של מיליארד וחצי דולר: רודן בלארוס ופוטין נפגשו בסוצ'י

עודכן לאחרונה: 14.9.2020 / 20:34

אחרי סוף שבוע נוסף של הפגנות ענק נגדו, לוקשנקו הודה לנשיא רוסיה על שיתוף הפעולה בין המדינות: "תודה על העזרה". פוטין הסכים להלוואה והדגיש: "על בלארוס לפתור את המשבר ללא התערבות זרה". מנהיגת האופוזיציה נגד פוטין: "אין תוקף חוקי להסכמים"

בווידאו: פגישתם של נשיא רוסיה, פוטין ועמיתו הבלארוסי, לוקשנקו בסוצ'י/צילום: רויטרס, עריכה:אסף דרורי

נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו נפגש היום (שני) עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בעיר סוצ'י שלחופי הים השחור, והודה לו על התמיכה של מוסקבה. זאת אחרי סוף שבוע חמישי ברציפות של הפגנות ענק נגד שלטונו.

לוקשנקו אמר שהאירועים האחרונים הראו כי על מינסק "להישאר קרובה" לרוסיה, ופוטין ציין כי שתי השכנות ימשיכו לשתף פעולה בתחום הביטחון. נשיא רוסיה אמר כי מוסקבה מסכימה להלוות מיליארד וחצי דולר למינסק, אולם על אזרחי בלארוס לפתור את המשבר ללא התערבות זרה. פוטין, בדברים ששודרו בטלוויזיה, ציין כי הוא חושב שההצעה של לוקשנקו לערוך רפורמה חוקתית היא "הגיוניות ובאה בזמן".

האופוזיציה בבלארוס מאשימה את לוקשנקו בזיוף הבחירות לנשיאות בחודש שעבר, שבהן ניצח לפי התוצאות הרשמיות עם 80% מהקולות. מאז נעצרו אלפי אנשים וכמעט כל מנהיגיה הבכירים של האופוזיציה נעצרו, גורשו או נאלצו לברוח מהמדינה.

גורלו של לוקשנקו, השולט בבלארוס ב-26 השנים האחרונות, מונח בידיו של פוטין. תמיכה כלכלית וצבאית מצדה של מוסקבה, הרואה בבלארוס אזור חיץ אסטרטגי מול נאט"ו, יכולה לבסס את משטרו שעצר אתמול 774 מפגינים ברחבי המדינה. כמאה אלף בני אדם יצאו לרחובות מינסק וצעקו ללוקשנקו "אתה עכברוש".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו בסוצ'י, 14 בספטמבר 2020. רויטרס
היחסים ביניהם ידעו עליות ומורדות. פוטין ולוקשנקו, היום/רויטרס

צעדיו של פוטין עד היום מצביעים על כך שאין לו שום רצון לראות את מנהיג המדינה השכנה נופל בעקבות לחץ הרחוב, גם אם לוקשנקו הוכיח שהוא בעל ברית הפכפך וקשה.

בחודש שעבר אמר פוטין, שבעצמו מתמודד עם הפגנות נגד שלטונו באזור סיביר, שהוא הקים "כוח שיטור במילואים" לבקשת לוקשנקו, שייפרס רק במידת הצורך. במקביל, רוסיה שלחה היום כוחות צנחנים לבלארוס לצורך תרגילי ה"אחווה הסלאבית" השנתיים שיימשכו עד 25 בספטמבר. במוסקבה אמרו כי הם ישובו למדינה בתום התרגילים.

בנוסף לכך, רוסיה גם הציעה לארגן מחדש את החוב של בלארוס ולתמוך במערכת הבנקאית שלה. בלארוס היא הרפובליקה הסובייטית לשעבר עם היחסים הפוליטיים, החברתיים, הכלכליים וההגנתיים הקרובים ביותר עם רוסיה. שתי המדינות אף הכריזו על "מדינת איחוד" בשנות ה-90, תחת דגל אדום בסגנון סובייטי. התמורה לתמיכה של מוסקבה עשויה להיות הסכמה של לוקשנקו לדומיננטיות רוסית גדולה עוד יותר.

הקרמלין לחץ עליו זה זמן רק על איחוד הדוק יותר, כולל מטבע משותף. עד לתחילת המחאה נגדו, לוקשנקו התנגד לחלק מאותם צעדים, וקשריו עם פוטין לא היו קלים. עם זאת, עמדתו של המנהיג הבלארוסי עשויה להשתנות אם ההפגנות נגדו יימשכו.

ההפגנה אתמול הייתה אחת הגדולות ביותר עד היום. "עלינו להראות בצעדה הזו שהוא אינו שולט במדינה, שהוא לא בעמדה לדבר בשם העם הבלארוסי", אמר גנאדי, בן 35, עובד לוגיסטיקה שסירב למסור את שם משפחתו.

עוד בוואלה!

כל האפשרויות שלו גרועות, אך פוטין לא יכול לוותר על בלארוס

לכתבה המלאה
שוטרים עוצרים מפגין במינסק, בלארוס, 13 בספטמבר 2020. רויטרס
גלי המעצרים לא עוצרים את המחאות. מפגין במינסק בידי כוחות הביטחון, אתמול/רויטרס

סבטלנה טיכנובסקאיה, מועמדת האופוזיציה שתומכיה טוענים שהיא המנצחת האמיתית בבחירות, אמרה כי שום הסכם בין לוקשקו לפוטין לא יהיה עם תוקף חוקי. "אני רוצה להזכיר לוולדימיר פוטין: כל מה שאתה מסכים ומאשר במהלך הפגישה חסר תוקף חוקי", היא כתבה בטלגרם. "רוסים יקרים! המסים שלכם ישלמו על המכות שלנו. אנחנו בטוחים שאתם לא רוצים בזה. זה אולי יאריך את פרפורי הגסיסה של לוקשנקו, אבל זה לא יכול למנוע את הניצחון של העם", אמרה. בשעות הערב הדגישו בקרמלין כי הם רואים בלוקשנקו כנשיא הלגיטימי של בלארוס.

ההלוואה שנתנה רוסיה לבלארוס גבוהה קצת יותר מ-1.4 מיליארד הדולר ששרפה מינסק בחודש שעבר על זהב ומטבע זר כדי לייצב את המטבע שלה.

פיודור לוקיאנוב, מומחה פוליטי רוסי, אמר כי זה חיזוק משמעותי ללוקשנקו. "בשלב זה, אין למינסק שום מקור לכסף חוץ ממוסקבה. עבורו, זאת הייתה המטרה העיקרית - פריסת חובות חדשה והלוואה חדשה. נראה שהוא השיג זאת", אמר. "בהתחשב בכך שהם נותנים לו כסף ומשתפים פעולה איתו בצורה אקטיבית, מוסקבה חושבת שהוא יישאר בשלטון, לפחות לעת עתה. המצב מתייצב בהדרגה".

המערב נוקט זהירות, כשהוא מאזן בין התמיכה בתנועה הפרו-דמוקרטית מול החשש לעורר את התערבותה הישירה של רוסיה. האיחוד האירופי מגבש רשימת סנקציות על בכירים במשטר בבלארוס, אך בשלב זה ייתכן שלוקשנקו יישאר מחוץ לה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully