וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו תומך בהחלת סגר מלא; שרים תומכים בחלופה של עוצר לילי

שרי קבינט הקורונה טרם קיבלו החלטה על המגבלות שיוטלו לקראת החגים, וחלקם התנגדו להצעת גמזו להטיל סגר מלא. רה"מ תומך בצעדים חריפים מאלו שהציע פרויקטור הקורונה, והציע סגר מלא למשך כשבועיים החל מהשבוע הבא, אך השרים כץ, פרץ וליצמן מתנגדים: "לא מתחשב בכלכלה"

בוידאו: נתניהו מעדכן אחרי קבינט הקורונה/לע"מ

שרי הממשלה צפויים לקבל הערב (חמישי) החלטה בנושא הצעדים הבאים שיוחלו על מדינת ישראל בתקופת החגים, במטרה לצמצם את התחלואה בנגיף הקורונה. כל השרים מחכים מהשעה 17:00 במשרד ראש הממשלה ובקריה, שתסתיים ישיבת קבינט הקורונה ותתחיל ישיבת הממשלה.

עם סיומה של ישיבת הקבינט, ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש מהיועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת וממונה הקורונה פרופ' רוני גמזו להכין תכנית ליציאה משלושת השבועות של הסגר, ומעבר למתווה מרוכך יותר, שאותה יציגו בישיבת הממשלה בהמשך הערב. "עוד לא התקבלה בכלל החלטה על סגר, אבל נתניהו כבר נותן הנחיות כאילו התקבלה החלטה כזו", אמר גורם שמעורה בתכני הישיבה.

במהלך ישיבת הקבינט הביע שר הביטחון בני גנץ חוסר שביעות רצון מכך שהדיון ממוקד כבר מראשיתו בהטלת סגר מלא, ולא באמת דנו בחלופות יותר מרוככות. שר המדע יזהר שי הציע להטיל סגר לילי בכל הארץ למשך תקופה ממושכת כדי למנוע התקהלויות במקומות בילוי, אירועים וחתונות, וזאת כתחליף לסגר מלא. השרים ישראל כץ, עמיר פרץ ויעקב ליצמן תמכו בהצעתו.

בני ברק עם כניסתו של העוצר הלילי בעקובות העלייה בתחלואה מנגיף הקורונה 8 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
סגר מלא או "ריסון מהודק"? בני ברק עם כניסת העוצר הלילי, שלשום/ראובן קסטרו

שר האוצר ישראל כץ הביע התנגדות לסגר מלא ודרש כי לפני תחילת הסגר בשבוע הבא יתקיים דיון נוסף בקבינט הקורונה. "זאת החלטה שלא מסתכלת על הכלכלה", הסביר שר האוצר. "אם עושים צעדים עכשיו, אז צריך לעשות סגר לילי בכל הארץ".

אגף הכלכלנית הראשית באוצר ערך אומדן של הפגיעה הכלכלית בתוצר, במקרה שיוטל סגר מקל יותר, במתכונת "ריסון מהודק", ולפי הניתוח תעמוד הפגיעה הכלכלית על 10-11 מיליארד שקלים. תוספת של כל שבוע מחוץ לתקופת החגים משמעותה פגיעה נוספת בהיקף של כ-4 מיליארד שקלים. באוצר הוסיפו כי אימוץ החלופה עלול להוסיף מאות אלפי מובטלים (כולל עובדים בחל"ת ומפוטרים טריים שאינם מחפשים עבודה).

גם שר הכלכלה עמיר פרץ הביע התנגדות להטלת סגר מלא, הוא נקט בעמדה דומה לשר האוצר כץ ואמר שיש להסתפק בעוצר לילי בכל הארץ. לדבריו, המשק ומערכת החינוך צריכים להמשיך לפעול בקפסולות ובמקביל צריך לעבות את מערכת הבריאות כדי למנוע אי ספיקה. שר הבריאות לשעבר יעקב ליצמן אמר לנתניהו במהלך הישיבה: "אתה הורס את החגים". הוא הוסיף כי "עדיף להמשיך עם הסגר הלילי ביישובים האדומים". נתניהו השיב לו: "אנחנו לא הורסים שום דבר, אלא פועלים מול תחלואה קשה ותמותה קשה".

עוד בוואלה!

נתניהו תומך בהחלת סגר מלא; שרים התנגדו: "צעד שלא מתחשב בכלכלה"

לכתבה המלאה

מתווה גמזו - מיום חמישי הבא עד 12 באוקטובר

  • הגבלת מעבר בין ערים בימי החגים עצמם - משעה 5:00 בבוקר בערב החג ועד לשעה 5:00 בבוקר יום לאחר מוצאי החג
  • הגבלת התקהלויות לאורך כל התקופה על פי מגבלות הצבע האדום
  • סגירה מלאה של מסעדות, פנאי, בילויים, קניונים, תיירות פנים, מסחר ועסקים מקבלי קהל
  • סגירת מערכת החינוך לאורך כל התקופה, מלבד למידה מרחוק
  • צמצום העבודה במגזר הציבורי והפעלתו במתכונת חירום
  • צמצום פעילות המגזר הפרטי והפעלתו בהיקף 50-30% במקומות עבודה ללא קבלת קהל
  • עידוד תפילות בחוץ וצמצום משמעותי של תפילות בפנים
בני ברק תחת סגר בשל התפשטות תחלואת הקורונה בעיר 4 באפריל 2020. ראובן קסטרו
שוטרים מציבים מחסומים באחת הכניסות לבני ברק/ראובן קסטרו

פרופ' גמזו המליץ בקבינט הקורונה להטיל סגר כמעט מוחלט למשך חודש, ולאחריו סגר מרוכך לשבועיים לפחות. לפי מתווה "הריסון המהודק", מיום חמישי הבא ועד 12 באוקטובר יוגבל המעבר בין ערים בימי החגים, ההתקהלויות ברחבי הארץ יוגבלו בהתאם להגדרת היישובים האדומים ומערכת החינוך תיסגר לאורך כל התקופה מלבד למידה מרחוק.

לפי ההמלצה של גמזו, בתום החודש ישראל תעבור למתווה של "ריסון חלקי" למשך שבועיים נוספים לפחות. בתקופה זו ההתקהלויות יוגבלו לפי הצבע הכתום, תלמידי הגנים וכיתות א'-ד' ילמדו כרגיל בעוד תלמידי כיתות ה' ומעלה ילמדו מרחוק, ובמגזר הפרטי והציבורי יחזרו לעבודה מלאה במקומות ללא קבלת קהל. בתום ישיבת הקבינט, הממשלה תתכנס כדי לקבל תמונת מצב.

גמזו הדגיש כי הוא רוצה לנצל את תקופת החגים להורדת תחלואה משמעותית, תוך ריסון המגעים החברתיים ופגיעה מחושבת בכלכלה. המטרה של ממונה הקורונה היא להפחית את כמות החולים היומית לכ-700-600, במקביל להפעלה מלאה של מערך קטיעת שרשראות ההדבקה.

מתווה גמזו - מ-12 באוקטובר ולשבועיים לפחות

  • הגבלת התקהלויות על פי מגבלות הצבע הכתום
  • פתיחת מערכת החינוך עד כיתה ד' כולל, כיתות ה' ומעלה בלמידה מרחוק בלבד
  • סגירת מסעדות, פנאי ובילויים החל מ-17:00 בערב
  • חזרה לעבודה מלאה במקומות ללא קבלת קהל
בדיקת קורונה בג'לג'וליה 10 בפסטמבר 2020. ראובן קסטרו
נטילת בדיקות קורונה בג'לג'וליה, היום/ראובן קסטרו

במצגת שהציג לשרים ציין גמזו כי התפרצות המגיפה היא בעיקר בחברה הערבית והחרדית, אך קיימת גם החמרה באוכלוסיה הכללית. הוא הוסיף כי שיעור החולים בגילאי 60 ומעלה עולה באופן הדרגתי ועלול להיות לפני נקודת פריצה.

באשר למצב מערכת הבריאות כתב גמזו במצגת כי רמת הטיפול הניתנת היום בבתי החולים היא טובה, אך עומדת לפני פגיעה בשל המשך התחלואה. "הצוות הרפואי עומד באתגר אבל מתוסכל מהמשך העלייה בתחלואה, היעדר צעדים מהותיים להפחתתה ומה שנראה כאדישות ציבורית", כתב גמזו. "מתגברת חרדה אצל חלק מהמנהלים על הצפוי בהיבט החולים הקשים עם התגברות התחלואה".

"פתיחת המחלקות הנוספות לקורונה מתחילה להגיע על חשבון הטיפול בחולי הרפואה הפנימית. ה'מחסנית' של מיטות במערך הרפואי הגריאטרי והמוסדות קטן ויקשה בעתיד. ההצטברות של החולים הפעילים בקהילה מתחילה ליצור עומס שמביא לקושי רב. לסיכום, זוהי תבנית של הנפת דגל: הברומטר, איגוד מנהלי בתי החולים, פורום הממשלתיים", הוסיף.

עוצר לילי בטייבה, 9 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
אכיפת העוצר הלילי בטייבה, אתמול/ראובן קסטרו

ראש הממשלה בנימין נתניהו הציג בישיבת הקבינט עמדה קשוחה יותר מתכנית ה"ריסון המהודק" שהציר גמזו, לפיו מיום חמישי הבא ועד 12 באוקטובר יוגבל המעבר בין ערים בימי החגים, התקהלויות ברחבי הארץ יוגבלו ומערכת החינוך תיסגר.

לפי הצעת נתניהו, בתחילה יוחל סגר מלא במשך שבועיים-שלושה, לאחר מכן ירוככו התנאים, והמדינה תעבור למתווה ה"ריסון המהודק" של גמזו. "צריך להתחיל חזק ואז להוריד", אמר נתניהו. שר הבריאות יולי אדלשטיין והשר לביטחון פנים אמיר אוחנה הביעו אף הם במהלך הישיבה תמיכה בסגר מלא וחריף יותר מהמתווה שהציע גמזו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully