וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו תומך בהחלת סגר מלא; שרים התנגדו: "צעד שלא מתחשב בכלכלה"

עודכן לאחרונה: 10.9.2020 / 19:51

ממונה הקורונה המליץ לשרים להחיל את מתווה "הריסון המהודק" מיום חמישי הבא, אך רה"מ הציע להתחיל בצעד חריף יותר לשבועיים-שלושה, ולאחר מכן לעבור למתווה שהציע גמזו. שר הבריאות והשר לביטחון פנים הביעו אף הם תמיכה בסגר מלא. ליצמן לנתניהו: "אתה הורס את החגים"

בווידאו: אכיפת הגבלות הקורונה בטובא זנגריה/צילום: דוברות משטרת ישראל

ממונה הקורונה פרופ' רוני גמזו המליץ היום (חמישי) בקבינט הקורונה להטיל סגר כמעט מוחלט למשך חודש, ולאחריו סגר מרוכך לשבועיים לפחות. לפי מתווה "הריסון המהודק", החל מיום חמישי הבא ועד 12 באוקטובר יוגבל המעבר בין ערים בימי החגים, ההתקהלויות ברחבי הארץ יוגבלו בהתאם להגדרת היישובים האדומים ומערכת החינוך תיסגר לאורך כל התקופה מלבד למידה מרחוק.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הציג בישיבת הקבינט עמדה קשוחה יותר מזו של גמזו, ואמר כי יש להתחיל בשבועיים-שלושה של סגר מלא, אחר כך לרכך ולעבור למתווה ה"ריסון המהודק" שבו הציע גמזו לנקוט כעת, ואז לחזור ליישום תכנית הרמזור. "צריך להתחיל חזק ואז להוריד", אמר נתניהו.

שר הבריאות יולי אדלשטיין והשר לביטחון פנים אמיר אוחנה הביעו אף הם במהלך הישיבה תמיכה בסגר מלא וחריף יותר מהמתווה שהציע גמזו. מנגד, שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ הביע חוסר שביעות רצון מכך שהדיון התמקד כבר בהתחלה בהטלת סגר מלא, האפשרות לחלופות מרוככות לא הייתה ממשית. גנץ אמר כי הוא יגבה את עמדת מערכת הבריאות, "אם אכן יש אי ספיקה בבתי החולים", והוסיף כי "צריך לתת זמן היערכות להגבלות ולקבל החלטות מסודרות".

מתווה גמזו - מיום חמישי הבא עד 12 באוקטובר

  • הגבלת מעבר בין ערים בימי החגים עצמם - משעה 5:00 בבוקר בערב החג ועד לשעה 5:00 בבוקר יום לאחר מוצאי החג
  • הגבלת התקהלויות לאורך כל התקופה על פי מגבלות הצבע האדום
  • סגירה מלאה של מסעדות, פנאי, בילויים, קניונים, תיירות פנים, מסחר ועסקים מקבלי קהל
  • סגירת מערכת החינוך לאורך כל התקופה, מלבד למידה מרחוק
  • צמצום העבודה במגזר הציבורי והפעלתו במתכונת חירום
  • צמצום פעילות המגזר הפרטי והפעלתו בהיקף 50-30% במקומות עבודה ללא קבלת קהל
  • עידוד תפילות בחוץ וצמצום משמעותי של תפילות בפנים
בני ברק תחת סגר בשל התפשטות תחלואת הקורונה בעיר 4 באפריל 2020. ראובן קסטרו
ההגבלות לפי המתווה יחולו עד 12 באוקטובר. שוטרים בבני ברק/ראובן קסטרו

שר המדע יזהר שי הציע בישיבה להטיל סגר לילי בכל הארץ למשך תקופה ממושכת כדי למנוע התקהלויות במקומות בילוי, אירועים וחתונות, כתחליף לסגר המלא. שר האוצר ישראל כץ תמך בהצעתו, ודרש כי לפני תחילת הסגר בשבוע הבא יתקיים דיון נוסף של קבינט הקורונה.

"אני מתנגד לסגר, זאת החלטה שלא מסתכלת על הכלכלה. אם בכל זאת עושים צעדים עכשיו, אז צריך לעשות סגר לילי בכל הארץ", אמר כץ. "זה מהלך שמתחשב גם בכלכלה וגם בבריאות, וככה גם ניתן לוודא שמערכת הבריאות לא תגיע למצב של אי ספיקה".

שר הבריאות לשעבר יעקב ליצמן אמר לנתניהו במהלך הישיבה: "אתה הורס את החגים". הוא הוסיף כי "עדיף להמשיך עם הסגר הלילי ביישובים האדומים". נתניהו השיב לו: "אנחנו לא הורסים שום דבר, אלא פועלים מול תחלואה קשה ותמותה קשה".

גם שר הכלכלה עמיר פרץ הביע התנגדות להטלת סגר מלא, הוא נקט בעמדה דומה לשר האוצר כץ ואמר שיש להסתפק בעוצר לילי בכל הארץ. לדבריו, המשק ומערכת החינוך צריכים להמשיך לפעול בקפסולות ובמקביל צריך לעבות את מערכת הבריאות כדי למנוע אי ספיקה.

עוד בוואלה!

נתניהו לקראת קבינט הקורונה: מעוניין להטיל סגר כמעט מוחלט כבר בשבוע הבא

לכתבה המלאה

מתווה גמזו - מ-12 באוקטובר ולשבועיים לפחות

  • הגבלת התקהלויות על פי מגבלות הצבע הכתום
  • פתיחת מערכת החינוך עד כיתה ד' כולל, כיתות ה' ומעלה בלמידה מרחוק בלבד
  • סגירת מסעדות, פנאי ובילויים החל מ-17:00 בערב
  • חזרה לעבודה מלאה במקומות ללא קבלת קהל
עוצר לילי בטייבה, 9 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
שיעור החולים בגילאי 60 ומעלה עלול להיות לפני נקודת פריצה. עוצר לילי בטייבה, אמש/ראובן קסטרו

לפי ההמלצה של גמזו, בתום החודש ישראל תעבור למתווה של "ריסון חלקי" למשך שבועיים נוספים לפחות. בתקופה זו ההתקהלויות יוגבלו לפי הצבע הכתום, תלמידי הגנים וכיתות א'-ד' ילמדו כרגיל בעוד תלמידי כיתות ה' ומעלה ילמדו מרחוק, ובמגזר הפרטי והציבורי יחזרו לעבודה מלאה במקומות ללא קבלת קהל. בתום ישיבת הקבינט, הממשלה תתכנס כדי לקבל תמונת מצב. לפי הנחיות היועץ המשפטי לממשלה, החלטות על סגר צריכות להתקבל בהצבעה במליאת הממשלה ולא רק בקבינט הקורונה.

גמזו הדגיש כי הוא רוצה לנצל את תקופת החגים להורדת תחלואה משמעותית, תוך ריסון המגעים החברתיים ופגיעה מחושבת בכלכלה. המטרה של ממונה הקורונה היא להפחית את כמות החולים היומית לכ-700-600, במקביל להפעלה מלאה של מערך קטיעת שרשראות ההדבקה.

במצגת שהציג לשרים ציין כי התפרצות המגיפה היא בעיקר בחברה הערבית והחרדית, אך קיימת גם החמרה באוכלוסיה הכללית. "שיעור הבדיקות החיוביות הגבוה (15% חברה חרדית, 11% חברה ערבית, 7-6% אוכלוסייה כללית) מראה על תחלואה חבויה שמתמידה ומעצימה את ההתפשטות", כתב גמזו במצגת.

תמונות מצב - מגמת חולים במצב קשה. -, אתר רשמי
"מתגברת חרדה אצל חלק מהמנהלים על הצפוי בהיבט החולים הקשים". תמונת המצב שהציג גמזו/אתר רשמי, -
תמונת מצב - תחלואה לפי מוסדות חינוך. -, אתר רשמי
הציע לסגור את מערכת החינוך עד 12 באוקטובר. תמונת המצב שהציג גמזו/אתר רשמי, -

גמזו ציין כי שיעור החולים בגילאי 60 ומעלה עולה באופן הדרגתי ועלול להיות לפני נקודת פריצה. הוא הדגיש כי יש סימנים לכך שפתיחת מערכות החינוך בשבועות האחרונים מאפשרת את התרחבות מעגלי הדבקה. "שיתוף פעולה מוגבל של הציבור, חוסר הפנמה של חומרת המצב והיענות מוגבלת להנחיות", התריע ממונה הקורונה. "ההתקהלויות בחגים (ארוחות, מנהגים, תפילות, תיירות, אירועים) מהווים מתכון בטוח להתגברות התחלואה".

ממונה הקורונה התייחס למצב מערכת הבריאות וכתב במצגת לקבינט הקורונה כי רמת הטיפול הניתנת היום בבתי החולים היא טובה, אך עומדת לפני פגיעה בשל המשך התחלואה. "הצוות הרפואי עומד באתגר אבל מתוסכל מהמשך העלייה בתחלואה, היעדר צעדים מהותיים להפחתתה ומה שנראה כאדישות ציבורית", כתב גמזו. "מתגברת חרדה אצל חלק מהמנהלים על הצפוי בהיבט החולים הקשים עם התגברות התחלואה".

"פתיחת המחלקות הנוספות לקורונה מתחילה להגיע על חשבון הטיפול בחולי הרפואה הפנימית. ה'מחסנית' של מיטות במערך הרפואי הגריאטרי והמוסדות קטן ויקשה בעתיד. ההצטברות של החולים הפעילים בקהילה מתחילה ליצור עומס שמביא לקושי רב. לסיכום, זוהי תבנית של הנפת דגל: הברומטר, איגוד מנהלי בתי החולים, פורום הממשלתיים", הוסיף.

נתניהו תומך ב"ריסון המהודק"

בישיבה שכינס לפני ישיבת הקבינט, ראש הממשלה נתניהו הביע תמיכה בהטלת סגר כמעט מוחלט לפי מתווה "הריסון המהודק" כבר בשבוע הבא. גורם שהשתתף בהתייעצות אמר כי הכוונה היא שהסגר הכמעט מוחלט ייכנס לתוקף בערב ראש השנה. לדבריו, הסיבה לכך הייתה בקשה של פיקוד העורף והמשטרה לקבל כמה ימים כדי להתארגן לאכיפת הסגר ולהעניק סיוע והסברה מתאימה לציבור.

נתניהו אמר בישיבה כי הוא רוצה לכנס את מליאת הממשלה הערב, מיד לאחר ישיבת הקבינט כדי לאשרר את החלטת הקבינט, ומיד לאחר מכן לכנס מסיבת עיתונאים עם ראשי מערכת הבריאות כדי להסביר את ההחלטה לציבור.

תרחישים לחג, אופציות לסגר. ., עיבוד תמונה
תרחישים לחג, אופציות לסגר/עיבוד תמונה, .

בדיון ההכנה הציג גמזו ארבעה מתווים לתקופת החגים במטרה לבלום את התפשטות הנגיף. לפי חלופה א', רמזור מהודק, יוטל עוצר בימי החג בלבד. התקהלויות יתנהלו כשכל היישובים ברחבי הארץ יוגדרו כתומים, ומערכת החינוך תפעל רק בגני הילדים ובכיתות א'-ד'. המסעדות, מקומות הבילוי ומקומות עבודה ללא קבלת הקהל יישארו פתוחים. התפילות יתקיימו לפי המתווה הנוכחי.

לפי חלופה ב', ריסון מדוד, יוטל עוצר בימי החג בלבד. התקהלויות יתנהלו כשכל היישובים ברחבי הארץ יוגדרו אדומים, ומערכת החינוך תפעל רק בגני הילדים ובכיתות א'-ד'. המסעדות ומקומות הבילוי ייסגרו מהשעה 17:00, ומקומות עבודה ללא קבלת הקהל יישארו פתוחים. התפילות יתקיימו לפי מגבלת הצבע האדום.

לפי חלופה ג', ריסון מהודק, יוטל עוצר בימי החג בלבד. התקהלויות יתנהלו כשכל היישובים ברחבי הארץ יוגדרו אדומים, ומערכת החינוך תפעל רק בגני הילדים ובכיתות א'-ד'. המסעדות ומקומות הבילוי ייסגרו, ומקומות עבודה ללא קבלת הקהל יישארו פתוחים. התפילות יתקיימו בחוץ ובפנים לפי מגבלת הצבע האדום.

לפי חלופה ד', סגר, יוטל עוצר בכל תקופת החגים, ויחול איסור מוחלט על התקהלויות. מערכת החינוך, מקומות העבודה, המסעדות ומקומות הבילוי ייסגרו. התפילות יתקיימו בחוץ ובפנים לפי מגבלת הצבע האדום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully